تگ Canonical چیست (+مزایای آن برای سئو)؟



تگ متعارف چیست؟

تگ متعارف (یا rel=canonical) قطعه کوچکی از کد HTML است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا نسخه اصلی صفحه را از بقیه صفحاتی که مشابه یا بسیار شبیه آن هستند، تعیین کنند.

در سئو، از تگ‌های متعارف برای اینکه گوگل بداند کدام نسخه از صفحه را می‌خواهید در نتایج جستجو نشان داده شود، برای ادغام ارزش لینک از صفحات تکراری و همچنین برای بهبود ،یدن و نمایه‌سازی وبسایت شما استفاده می‌شود.

در اینجا یک بر،ب متعارف می تواند در صفحه وب به نظر برسد:

<link rel="canonical" href=" />

چرا تگ های متعارف در سئو مهم هستند؟

هدف اصلی تگ متعارف این است که به موتورهای جستجو بگوید کدام صفحه نسخه اصلی و اصلی است و کدام یک فقط تکراری هستند که ی،ان به نظر می رسند.

به طور کلی، وب‌سایت‌ها معمولاً حاوی حداقل صفحاتی هستند که تکراری در نظر گرفته می‌شوند – آنها محتوای ی،، را اما با URLهای متفاوت نمایش می‌دهند.

در این موارد، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام صفحه را برای اه، فهرست بندی و رتبه بندی انتخاب کند – از همه صفحات به ،وان نتایج جستجو استفاده نمی کند زیرا همه آنها ی،ان یا بسیار شبیه به نظر می رسند.

به ،وان مثال، صفحات محصول معمولاً نه تنها با 1 URL اصلی نمایش داده می شوند. آنها همچنین می توانند با پارامترهای URL مختلفی که اغلب استفاده می شوند نمایش داده شوند (مثلاً برای مرتب سازی، ارز، اندازه ها و غیره):


در این مثال، صفحه محصول را می توان در دسته بندی اصلی نمایش داد – /clothes/، بلکه فیلتر شده و با پارامترهای اندازه و رنگ نمایش داده شود. بنابراین می توان آن را به ،وان یک نتیجه جستجو تحت 3 URL مختلف نمایش داد.

اینجاست که تگ های متعارف اهمیت پیدا ،د – آنها به گوگل نشان می دهند که می خواهید دسته بندی URL اصلی را ایند، کنید /clothes/، از آن به ،وان نتیجه جستجو استفاده کنید و بقیه URL ها را نادیده بگیرید.

توجه داشته باشید: به خاطر داشته باشید که گوگل بر،ب متعارف را به ،وان یک سیگنال درک می کند – نه به ،وان یک دستورالعمل.

اگر دلایل معتبری برای انتخاب صفحه دیگری برای اه، نمایه سازی و رتبه بندی به جای صفحه متعارف وجود داشته باشد، موتور جستجو ممکن است تگ متعارف را به کلی نادیده بگیرد:

یا به ،وان مارتین اسپلیت بیان کرد:

“خوب، اجازه دهید با این ایده شروع کنیم که این یک دستورالعمل است زیرا اینطور نیست.”

علاوه بر هدف اساسی تگ متعارف، برخی از مزایای مهم سئو نیز با آن همراه است.

1. پیج رنک را یکپارچه می کنند

تگ‌های متعارف به ادغام ارزش لینک (PageRank) از تمام صفحات تکراری در یک صفحه اصلی و متعارف کمک می‌کنند.

صفحات تکراری اغلب می توانند از منابع خارجی مختلف بک لینک دریافت کنند – چه آنها بک لینک از وب سایت های تصادفی باشند، چه کاربران در رسانه های اجتماعی و غیره.

بنابراین این صفحات تا حدی ارزش پیوند را از نسخه اصلی صفحه می گیرند – موردی که در واقع می خواهید به ،وان یک نتیجه جستجو رتبه بندی کنید.

با پیاده سازی تگ های متعارف در صفحات تکراری، PageRank را می توان به یک URL واحد منتقل کرد و بنابراین رتبه کلی آن را در جستجوی گوگل بهبود می بخشد.

2. آنها به مدیریت محتوای سندیکایی کمک می کنند

تگ های Canonical می توانند به موتور جستجو بگویند که کدام وب سایت حاوی نسخه اصلی محتوا است و کدام وب سایت ها فقط آن را بازنشر می کنند (یا سندیکا).

بسیاری از صاحبان وب سایت ها از وب سایت های دیگر برای انتشار محتوای خود (چه برای اه، تبلیغاتی یا دیگر) استفاده می کنند.

در این حالت، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام وب سایت منبع اصلی این محتوا است و باید به ،وان نتیجه جستجو نمایش داده شود و کدام وب سایت ها فقط آن را تبلیغ می کنند.

راه اندازی تگ های canonical در این وب سایت های خارجی به حل این مشکل کمک می کند نسخه اصلی و اصلی صفحه را در جستجوی Google تبلیغ کنید.

یا همانطور که دنی سالیوان بیان کرد:

اگر افراد عمداً محتوای خود را به اشتراک بگذارند، شناسایی منبع اصلی دشوار می شود. به همین دلیل ما استفاده از canonical یا blocking را توصیه می کنیم. اتحادیه ناشران می توانند به این نیاز داشته باشند. pic.twitter.com/yjtx43II8j

— دنی سالیوان (@dannysullivan) 18 سپتامبر 2019

3. ،یدن را بهبود می بخشند

بر،ب‌های متعارف به موتورهای جستجو مانند Google کمک می‌کنند تا صفحاتی را که واقعاً می‌خواهید ،یده و فهرست‌بندی کنید، به‌طور کارآمد ب،ند. – برخلاف موارد تکراری که اصلاً نباید ،یده شوند.

صفحات تکراری منابع و زمان گوگل را هدر می دهند زیرا برای اه، ،یدن یا نمایه سازی مهم نیستند.

با انتصاب صفحات متعارف، گوگل بیشتر بر روی صفحاتی تمرکز خواهد کرد که بیشترین اهمیت را دارند و بنابراین در “بودجه ،یدن” صرفه جویی می کند.

یا به ،وان گوگل رسما اعلام کرد:

“صفحه متعارف به طور منظم ،یده می شود. به منظور کاهش بار ،یدن گوگل در سایت شما، موارد تکراری کمتر ،یده می شوند.

چگونه یک تگ متعارف اضافه کنیم؟

افزودن تگ های متعارف به صفحات شما بسیار آسان است – فقط به هر صفحه وب تکراری بروید و تگ rel=”canonical” را به بخش صفحه اضافه کنید..

پیوند موجود در تگ متعارف باید به نسخه اصلی و اصلی اشاره داشته باشد.

پیاده سازی تگ های متعارف بهتر است بر اساس صفحه به صفحه انجام شود. با این حال، این می تواند زمان و منابع زیادی را مصرف کند یا حتی در وب سایت های بزرگتر غیرممکن باشد.

خوشبختانه، تگ های متعارف را می توان به طور خودکار با استفاده از افزونه های مختلف مانند Yoast SEO (برای وردپرس) پیاده سازی کرد.

پیاده سازی تگ های متعارف از طریق این افزونه بسیار ساده است:

  1. صفحه را برای متعارف سازی انتخاب کنید
  2. به بخش “پیشرفته” صفحه بروید
  3. URL متعارفی را که می خواهید به آن ارجاع دهید اضافه کنید
تگ متعارف در Yoast SEO مثال

همچنین چند راه دیگر وجود دارد که چگونه می تو،د صفحات متعارف خود را به گوگل نشان دهید.

از هدر HTTP استفاده کنید

تگ های متعارف را می توان در هدر HTTP صفحه وب نیز اضافه کرد.

این به ویژه برای اسناد غیر HTML خاص مانند PDF مفید است – از آنجا که آنها حاوی هیچ <head> بخشی که در آن می تو،د یک بر،ب متعارف استاندارد اضافه کنید.

برای پیاده سازی تگ های متعارف در هدر HTTP، باید به آن دسترسی داشته باشید .htaccess فایل سایت خود را اضافه کنید و تگ canonical را به شکل زیر اضافه کنید:

Link: < rel="canonical"

اگر می‌خواهید درباره افزودن بر،ب‌های متعارف از طریق هدر HTTP اطلاعات بیشتری ،ب کنید، بررسی کنید این مقاله در مورد اجرای قو،ن متعارف.

نکته: همچنین چند راه دیگر وجود دارد که چگونه می تو،د به موتور جستجو در مورد صفحاتی که می خواهید نسخه های متعارف باشند اطلاع دهید:

  • نقشه سایت – گوگل می تواند به طور خودکار فرض کند که همه URL های فهرست شده در نقشه سایت، نسخه های اصلی و متعارف هستند.
  • تغییر مسیر – صفحات تکراری می توانند ترافیک و همچنین تمام سیگنال های صفحه را از طریق تغییر مسیرهای 301 به یک URL متعارف منتقل کنند.
  • لینک سازی داخلی – اگر لینک های داخلی سایت شما از صفحات تکراری به آنها اشاره می کنند، گوگل می تواند آسان تر تعیین کند که کدام صفحات متعارف هستند.
  • HTTPS – موتورهای جستجو مانند گوگل معمولا صفحاتی را به ،وان متعارف ترجیح می دهند که دارای گواهینامه SSL معتبر هستند (برخلاف صفحات بدون رمزگذاری – HTTP).

بهترین شیوه های تگ متعارف

1. از متعارفهای خود ارجاع دهنده استفاده کنید

اگرچه اجباری نیست، افزودن یک تگ متعارف در صفحه ای که به خودش اشاره می کند همیشه تمرین خوبی است – حتی اگر از تگ های متعارف در بقیه صفحات تکراری استفاده نکرده باشید.

استفاده از ارجاع به خود rel=canonical در صفحات اصلی و اصلی به موتورهای جستجو مانند گوگل سیگنال واضحی می دهد که آنها نسخه های متعارف هستند:

«من توصیه می‌کنم این نوع rel=canonical خود ارجاعی را انجام دهید، زیرا واقعاً برای ما روشن می‌کند که کدام صفحه را می‌خواهید ایند، کنید یا این URL در هنگام ایند، شدن چه چیزی باید باشد.» (جان مو،).

2. از URL های مطلق استفاده کنید

URL های مطلق در تگ های متعارف می تواند به شما کمک کند از اشتباهات ناخواسته خودداری کنید یا تفسیر بد از URL های متعارف توسط یک موتور جستجو (بر خلاف URL های مربوطه).

URL های مطلق نیز باید شامل شوند https، //، www، و اسلش های انتهایی (در صورت امکان).

در اینجا مثالی از URL مطلق در تگ متعارف آورده شده است:

<link rel="canonical" href=" />

و در اینجا نمونه ای از URL نسبی است:

<link rel="canonical" href=" />

3. از URL های کوچک استفاده کنید

موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند در مورد حروف بزرگ و کوچک در URL ها حساس باشند.

بنابراین استفاده از حروف کوچک در URL های متعارف می تواند به شما کمک کند تا ثبات داشته باشید و از مشکلات تکراری در چشم موتورهای جستجو جلوگیری کنید.

به ،وان یک تمرین خوب، سعی کنید از حروف کوچک در URL ها در سرورهای خود استفاده کنید و همچنین آنها را در تگ های متعارف اعمال کنید.

4. کپی های متقابل دامنه را متعارف کنید

تگ های Canonical همچنین می توانند به صفحات اصلی شما از سایر دامنه ها ارجاع دهند – نه فقط از وب سایت شما

اگر محتوای تکراری در صفحات یک وب‌سایت دیگر دارید (مثلاً پست تغییر کاربری در برخی از سایت‌های خبری)، باید:

  • از تگ متعارف مرجع خود در صفحه اصلی خود استفاده کنید
  • تگ canonical را در صفحه خارجی اعمال کنید، ارجاع به نسخه اصلی شما

با تگ های متعارف از چه چیزی اجتناب کنیم؟

1. چندین نسخه متعارف در 1 صفحه

به تگ های متعارف متعددی که ممکن است به طور تصادفی در HTML یک صفحه رخ دهد، توجه کنید.

اگرچه نادر است، داشتن بیش از 1 تگ متعارف در یک صفحه می تواند باعث سردرگمی موتور جستجو شود و منجر به نادیده گرفتن این سیگنال متعارف شود..

یا به ،وان گوگل رسما اعلام کرد:

در مواردی که چندین اعلامیه rel=canonical وجود دارد، گوگل احتمالاً تمام نکات rel=canonical را نادیده می گیرد. هر منفعتی که یک rel=canonical مشروع ممکن است ارائه کرده باشد از بین خواهد رفت.

2. اجتناب از متعارف در غیر تکراری

همیشه مطمئن شوید که محتوای صفحات تکراری و نسخه اصلی صفحه یا ی،ان است یا حداقل تقریباً مشابه است. هنگام اعمال تگ های متعارف

پیاده‌سازی تگ‌های متعارف در صفحاتی که کاملاً متفاوت هستند ممکن است موتورهای جستجو را سردرگم کند یا کاملاً نادیده گرفته شوند:

یا به ،وان مارتین اسپلیت توضیح داد:

اگر محتوا کاملاً متفاوت باشد یا به اندازه کافی متفاوت باشد که الگوریتم‌ها تصمیم بگیرند که این یک تکراری نیست، در این صورت موضوع متعارف بی‌م،ی است.

3. Canonicals در صفحات صفحه بندی شده

صفحات صفحه بندی شده حاوی محتوای تکه تکه شده در چندین صفحه مختلف است (به ،وان مثال بخش نظرات در وب سایت به صفحات “1”، “2”، “3” ت،یم شده است).

در این مورد، شما همیشه باید از تگ های متعارف خود مرجع در هر صفحه استفاده کنید – و به صفحه “1” از بقیه صفحات صفحه بندی شده مراجعه نکنید:

اصلی‌ترین چیزی که باید از آن اجتناب کنید، زیرا این پست در مورد متعارف‌سازی است، استفاده از rel=canonical در صفحه 2 با اشاره به صفحه 1 است. صفحه 2 معادل صفحه 1 نیست، بنابراین rel=canonical مانند آن نادرست است. ” (جان مو،)

4. Canonical ها را از طریق robots.txt مسدود نکنید

هرگز نباید URL ها را با بر،ب های متعارف توسط فایل robots.txt مسدود کنید.

Robots.txt از ،یدن گوگل در صفحات تکراری جلوگیری می کند – بنابراین نمی تواند تگ متعارفی را که به نسخه اصلی صفحه ارجاع می دهد، ببیند.

علاوه بر این، مسدود ، URL هایی که حاوی تگ های متعارف هستند همچنین از انتقال رتبه صفحه به نسخه های اصلی شما جلوگیری می کند.

5. از canonical در <،y> استفاده نکنید

تگ های متعارف باید همیشه در ،مت اعمال شوند <head> بخش از صفحات شما – در هیچ مکان دیگری در سند HTML نیست.

گوگل به سادگی تگ های متعارف شما را نادیده می گیرد <،y> بخش یا در هر مکان دیگری

6. از حلقه ها و زنجیرهای متعارف خودداری کنید

همیشه باید سعی کنید از تگ های متعارف استفاده کنید که مستقیماً به صفحه اصلی ارجاع می دهند به منظور اجتناب از حلقه های متعارف (شبیه به حلقه های تغییر مسیر).

به ،وان مثال، استفاده از یک تگ متعارف از صفحه A به صفحه B و سپس از صفحه B به صفحه C، یک زنجیره متعارف ایجاد می کند که می تواند موتورهای جستجو را گیج کند و منابع و زمان آنها را هدر دهد.




منبع: https://mangools.com/blog/canonical-tag/