ما اغلب از افرادی که در مورد تأثیر نام دامنه بر سئو سؤال می پرسند سؤال می کنیم. اصلا ربطی داره؟ آیا گنجاندن کلمات کلیدی مانند نام محصول در نام دامنه شما کمکی می کند؟ آیا تأثیر نام دامنه در هر مکان متفاوت است؟ و استفاده از بیش از یک نام دامنه برای یک سایت چه فایده ای دارد؟ در این مقاله به همه این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد.
نام دامنه چیست؟
بیایید از ابتدا شروع کنیم. نام دامنه یک نام مستعار است. این یک راه راحت برای هدایت افراد به آن نقطه خاص در اینترنت است که در آن وب سایت خود را ساخته اید.
نام دامنه معمولاً برای شناسایی یک یا چند آدرس IP استفاده می شود. برای ما، نام دامنه ما است yoast.com.
توجه داشته باشید که ما عمداً “.com” را در اینجا قرار دادیم، جایی که دیگران ممکن است با آن مخالف باشند. ما فکر می کنیم رایج ترین استفاده از کلمه “نام دامنه” شامل آن دامنه سطح بالا است.
در یک یادداشت جانبی، اگر مدتی است که در اینترنت بودهاید، ممکن است متوجه شوید که وبسایتهای گذشته پیشوند «www» را قبل از نام دامنه داشتند. بنابراین برای Yoast که www.yoast.com خواهد بود. در این مورد، نام دامنه همچنان باقی است yoast.com، در حالی که www زیر دامنه است. این روزها مردم دیگر “www” را قبل از نام دامنه اضافه نمی کنند. این غیر ضروری است، URL شما را طول، می کند، و صادقانه بگویم، هیچ ، دیگر از اصطلاح “وب جه،” استفاده نمی کند.
دامنه سطح بالا (TLD)
در جایی که “yoast” آشکارا نام تجاری ما است، بیت “.com” نام دامنه ما TLD (یا دامنه سطح بالا) نامیده می شود. در روزهای اولیه اینترنت:
- .com برای شرکت های آمریکایی در نظر گرفته شده بود،
- .org برای سازمان های غیر انتفاعی،
- .edu برای مدارس و دانشگاه ها و
- .gov برای وب سایت های ،تی.
اما این مربوط به سال 1985 است. از آن زمان همه چیز کمی تغییر کرده است. برای هلند، ما از .nl استفاده می کنیم. اما بسیاری از شرکت ها از .com برای زم، استفاده می کنند که نام دامنه .nl قبلاً گرفته شده است.
این روزها، TLD هایی مانند .guru و .pro در دسترس هستند. Automattic ،ید .blog در سال 2015. و در مورد پیتزا چطور؟ اما اینها همه نیستند. اکنون می تو،د انواع TLD ها را پیدا کنید. بسیاری از استارتآپهای فناوری و شرکتهای SaaS، .io را به،وان TLD خود به جای «سنتیتر» مانند .com یا .net انتخاب میکنند.
لیست TLD های موجود توسط IANA – سازمان شماره های اختصاص داده شده اینترنت – به روز شده و نگهداری می شود که می تو،د آن را پیدا کنید. اینجا. ما به این نوع TLD می گوییم TLD های عمومی
TLD های عمومی
برای سئو، احتمالاً می خواهید فقط از یک TLD استفاده کنید. و در بیشتر موارد، بهتر است یک گزینه رایج مانند .com، .net، .biz و غیره را انتخاب کنید.
اگر ،ب و کار شما در یک زمینه بسیار رقابتی است، ممکن است ایده خوبی باشد که چند TLD رایج دیگر ب،ید. این برای این است که مطمئن شوید شخص دیگری از آنها برای ایجاد یک وب سایت با نام تجاری شما استفاده نمی کند. اگر وب سایت شما epicbusiness.com باشد و ،ی epicbusiness.biz را راه اندازی کند، خسته کننده خواهد بود، درست است؟ اما در بیشتر موارد ممکن است نیازی به آن نباشد. بنابراین این که آیا این ضروری است یا نه به شما بستگی دارد.
TLD های عمومی به شما این امکان را می دهند که در مورد نام دامنه خود کمی خلاق تر باشید. چند مثال جالب از این امکانات: order.pizza، visit.ams،am، ice.land، یا شاید buyher.flowers… اگر با برند شما مطابقت دارد، می تو،د این را امتحان کنید. اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است همه متوجه نشوند که به یک نام دامنه نگاه می کنند. ممکن است ایده خوبی باشد که وقتی نام دامنه خود را روی پوستری قرار می دهید یا در جایی نشان می دهید، در مورد یک وب سایت صحبت می کنید تا مردم متوجه شوند که این وب سایتی است که می توانند از آن بازدید کنند.
کد کشور TLD (ccTLD)
ما قبلاً به .nl TLD اشاره کرده ایم. ما به این نوع از TLD می گوییم کدهای کشور یا TLD های خاص کشور.
بسیاری از TLD های کد کشور “بسته” هستند، به این م،ی که فقط به ،، محدود می شوند که در آن کشورها زندگی می کنند یا دارای اقامت هستند. به ،وان مثال، استرالیا .au یا بریت،ا .uk ccTLD “بسته” در نظر گرفته می شود. اما با دیدن محبوبیت بسیاری از TLD های عمومی، برخی از کشورها TLD خود را باز کرده اند تا هر،ی بتواند آنها را ثبت کند.
سالها پیش، توکلائو – جزیرهای در اقیانوس آرام ج،ی – شروع به اهدای TLD .tk خود به صورت رایگان کرد و هزاران نفر از علاقهمندان .tk خود را ادعا ،د. این مانند .cc است که ممکن است نام آن را شنیده باشید زیرا زم، به ،وان جایگزینی برای .com تبلیغ می شد. این در واقع یک TLD خاص کشور است که متعلق به جزایر کو، (کیلینگ) است (اگرچه مردم Cypres ممکن است مخالف باشد)
کد کشور TLD یا عمومی TLD؟
انتخاب کد کشور یا TLD عمومی برای نام دامنه شما به هدف وب سایت شما بستگی دارد. اگر میخواهید مکان یا کشور خاصی را هدف قرار دهید، مثلاً هلند، انتخاب .nl کاملا منطقی است. این به مردم اطلاع می دهد که شما واقعاً در بازار هلند هستید و هرگونه سردرگمی ممکن است بازدیدکنندگان شما داشته باشند را از بین می برد.
از طرف دیگر، شما می تو،د یک TLD عمومی مانند .com را انتخاب کنید و مشکلی برای رقابت با سایر وب سایت های هلندی که از .nl استفاده می کنند نداشته باشید. این در مورد محتوا، محصولات و تجربه کاربری است که سایت شما ارائه می دهد، و نه در مورد TLD که انتخاب می کنید. علاوه بر این، اگر می خواهید به طیف گسترده ای از مخاطبان بین المللی خدمت کنید، یا اگر قصد دارید تجارت خود را به کشورهای خارجی گسترش دهید، یک TLD عمومی انتخاب بسیار بهتری است.
کد کشور TLD یا فهرست فرعی برای سایت هایی با چند زبان؟
اگر وب سایت شما به چندین زبان موجود است، ممکن است از خود بپرسید بهترین راه حل چیست. آیا باید domain.com/uk/ و domain.com/de/ (زیر دایرکتوری ها یا زیرپوشه ها) یا domain.co.uk و domain.de (که از TLD های خاص کشور)?
برای سئو، استفاده از یک زیر شاخه منطقی تر است. اگر از یک زیر شاخه استفاده می کنید، همه لینک ها به یک دامنه می روند. بازاریابی آسانتر است زیرا شما یک دامنه اصلی دارید. و تمام بک لینک هایی که دریافت می کنید نیز به آن دامنه اصلی نسبت داده می شوند. اگر تفاوت زبان در هر زیر شاخه وجود دارد، آن را اضافه کنید hreflang
صفحات خود را تگ کنید تا به گوگل در مورد آن بگویید.
توجه داشته باشید که یک زیر دامنه، مانند “www” که ذکر کردیم، چیزی کاملاً متفاوت از یک زیر شاخه است. به ،وان مثال، ما یک وب سایت اختصاصی برای ذخیره اطلاعات فنی مربوط به نرم افزار خود برای توسعه دهندگان در developer.yoast.com داریم که یک زیر دامنه از yoast.com است. گوگل در واقع این وب سایت را متفاوت از yoast.com می داند. اگرچه ما مطمئن هستیم که آنها می توانند نقاط را به هم وصل کنند.
آیا سن دامنه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟
این سن دامنه – با اشاره به مدت زم، که دامنه شما از قبل وجود دارد – مانند قبل برای سئو مهم نیست. ممکن است برخی بگویند اصلاً مهم نیست. امروزه بیشتر به محتوا، تنظیمات فنی، تجربه کاربری و اینکه چگونه وب سایت شما به پرسش هایی که افراد در گوگل استفاده می کنند پاسخ می دهد، مربوط می شود. شما باید بهترین نتیجه برای رتبه بندی یک پرس و جو باشید.
در واقع، جان مو، از گوگل در سال 2017 تأیید کرد که سن دامنه مهم نیست:
آیا این سیاه و سفید است؟ نه اینطور نیست.
سن دامنه ممکن است بر رتبه بندی تأثیری نداشته باشد. اما دامنههای قدیمیتر ممکن است دارای بک لینکهای خوب، رتبهبندی صفحات در صفحات نتایج جستجو و غیره باشند. که ممکن است بر رتبه بندی تاثیر بگذارد
آیا دامنه تطابق دقیق (EMD) به شما مزیت رتبه بندی می دهد؟
بیایید بگوییم Buycheap،mes.com یک نام دامنه موجود است (احتمالاً همینطور است). این نمونه ای از نام دامنه تطابق دقیق است.
در سال 2012، گوگل چیزی را معرفی کرد که ما اکنون آن را می نامیم به روز رس، EMD. گوگل الگوریتم خود را تغییر داد تا وبسایتهایی که از چنین نامهای دامنه استفاده میکنند، تنها به دلیل این واقعیت ساده رتبهبندی نکنند. کلمه کلیدی در نام دامنه بود. و بله، قبل از آپدیت اینطور بود.
بنابراین، پس از این بهروزرس،، آیا استفاده از نام دامنهای که شامل یک کلمه کلیدی است، همچنان سودمند است؟ در بیشتر موارد، پاسخ منفی است.
شما نیازی به کلمه کلیدی خاصی در نام دامنه خود ندارید. شما می تو،د یک سایت در دامنه متفاوتی بسازید، محتوایی بنویسید که آن کلمه کلیدی یا موضوع خاص را هدف قرار دهد، و همچنان از یک سایت با کلمه کلیدی دقیق در نام دامنه اش بالاتر باشید.
اما اگر توانستید برندی را حول یک EMD بسازید و همچنان ترافیک زیادی دارید، به کار خوب خود ادامه دهید. فقط مطمئن شوید که نام تجاری شما کاملاً درجه یک است.
یک نام دامنه پیرامون برند خود انتخاب کنید
پس از بهروزرس، EMD، برندسازی اهمیت بیشتری پیدا کرد. تمرکز روی نام تجاری خود در نام دامنه بسیار منطقی تر است به جای اینکه فقط یک کلمه کلیدی در نام دامنه قرار دهید.
برای مثال، احتمالاً LEGO.com، Amazon.com یا Google.com را می شناسید. همه چیز به برند مربوط می شود. این چیزی است که مردم به راحتی به خاطر خواهند آورد و چیزی است که باعث می شود شما را از بین جمعیت و رقابت متمایز کنید. نام تجاری شما اینجاست تا بماند (همیشه جنبه مثبت چیزها را نگاه کنید).
در واقع، جان مو، از گوگل نیز پیشنهاد کرد نام دامنه ای را انتخاب کنید که بیشتر شبیه یک برند باشد و بتو،د بر اساس آن بسازید:
اطمینان حاصل کنید که نام تجاری شما منحصر به فرد است و نام دامنه من، هنگام شروع یک تجارت جدید در دسترس است. این ممکن است دلیل ادعای بیش از یک TLD عمومی یا کد کشور TLD باشد – تا مطمئن شوید که هیچ ، دیگری آن را ادعا نمی کند.
ما اشاره کردیم که معمولاً یک مارک (معروف) راحتتر به خاطر میآید. به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم با یک نام دامنه کوتاه یا یک دامنه جذاب بروید تا در بین مردم باقی بماند. به ،وان مثال مانند Booking.com.
بیشتر بخو،د: 5 نکته در مورد برندسازی »
بیش از یک نام دامنه برای یک وب سایت؟
آیا ادعای چندین نام دامنه و تغییر مسیر 301 همه دامنه ها به نام دامنه اصلی سودمند است؟ از نظر برندسازی: خیر. از نظر رتبه آنلاین: احتمالا نه.
تنها دلیل معتبری که می تو،م به آن فکر کنیم به طور فعال استفاده از چندین نام دامنه برای یک وب سایت، بازاریابی آفلاین و گاهی آنلاین است. اگر پروژه یا کمپین خاصی در وب سایت خود دارید که می خواهید به طور جداگانه آن را تبلیغ کنید، نام دامنه دوم ممکن است برای هدایت ترافیک مستقیم به صفحه من، در وب سایت شما مفید باشد.
“فعالانه” کلمه اصلی در آن پاراگراف آ، است. همانطور که گفته شد، با خیال راحت چندین نام دامنه را ثبت کنید، اما مطمئن شوید که گوگل را گیج نکنید. علاوه بر این، استفاده فعالانه از چندین نام دامنه برای یک وب سایت، پیوندهای وب سایت شما را منتشر می کند. و این همان چیزی نیست که شما می خواهید، همانطور که در بخش زیر شاخه نیز ذکر شد.
Domain Aut،rity، Domain Rating، آنها چه هستند؟
ما احساس می کنیم باید این مفاهیم را ذکر و روشن کنیم. احتمالاً مفهوم Domain Aut،rity، Domain Rating یا Aut،rity امتیاز را می دانستید یا درباره آن شنیده اید. آنها معیارهایی هستند که توسط ارائه دهندگان نرم افزار SEO محبوب ایجاد شده اند:
- Domain Aut،rity: توسعه یافته توسط Moz. این امتیازی است که پیش بینی می کند وب سایت شما چقدر در صفحات نتایج جستجو رتبه بندی می کند.
- رتبه دامنه: توسعه یافته توسط Ahref. این معیار قدرت نسبی نمایه بک لینک یک وب سایت را نشان می دهد.
- امتیاز اعتبار: توسعه یافته توسط Semrush. این معیار برای اندازه گیری کیفیت کلی یک دامنه یا صفحه وب و عملکرد SEO استفاده می شود.
اساساً، هدف این معیارها تعیین کمیت کیفیت یک وب سایت بر اساس عوامل بسیاری است. همه آنها یک چیز مش، دارند و آن درج پروفایل بک لینک سایت در مح،ه امتیاز است. برای معیار رتبهبندی دامنه توسط Ahref، این معیار کاملاً مبتنی بر پیوند است.
اجازه دهید توضیح دهیم که هیچ یک از اینها فاکتورهای رتبه بندی نیستند که گوگل از آنها استفاده می کند. آنها معیارهای خاص نرم افزاری هستند که از آنها استفاده می کند. در حالی که گوگل از این معیارها استفاده نمی کند، شما همچنان می تو،د از آنها به ،وان یک نقطه مرجع در استراتژی سئوی خود استفاده کنید. اما کورکورانه به آنها تکیه نکنید زیرا ممکن است نقص هایی در نحوه توسعه یا مح،ه این معیارها وجود داشته باشد.
به خواندن ادامه دهید: URL های سئو دوستانه »
کامیل ک،نگهام
Camille مدیر محتوا در Yoast است. او پست های وبلاگ را می نویسد و بهینه می کند و از ایجاد محتوایی که به افراد در تسلط بر سئو کمک می کند لذت می برد.
منبع: https://yoast.com/domain-names-seo/