
بروزرسانی: 19 تیر 1404
نحوه انجام خوشه بندی کلمات کلیدی و چرا به سئو کمک می کند
خوشه بندی کلمات کلیدی چیست؟
خوشه بندی کلمات کلیدی یک تکنیک SEO است که بر گروه بندی عبارات جستجویی متمرکز است که هدف جستجوی ی،، دارند (آنچه کاربر در تلاش است به آن دست یابد) و آنها را با هم در یک صفحه مورد هدف قرار می دهد.
به ،وان مثال، افرادی که «تشک سایز کینگ»، «تشک پادشاهی» و چند نوع دیگر را جستجو می کنند، همگی به دنبال ،ید یک محصول هستند. و گوگل برای هر یک از این پرس و جوها صفحات مشابهی را در نتایج نمایش می دهد.

هنگام استفاده از خوشه بندی کلمات کلیدی، a را هدف قرار می دهید کلمه کلیدی اولیه (اصلی ترین عبارتی که می خواهید برای آن رتبه بگیرید) و کلمات کلیدی ثانویه (مترادف و انواع دم بلند) در یک صفحه.
به ،وان مثال، صفحه زیر برای حدود 2200 کلمه کلیدی رتبه بندی می شود و طبق ابزار تحقیقات ارگ،ک Semrush هر ماه حدود 183،100 بازدید ارگ،ک را از ایالات متحده جذب می کند.

احتمالاً می تو،د ببینید که خوشه بندی کلمات کلیدی روشی کارآمد برای ایجاد رتبه بندی های متعدد است، زیرا می تو،د زمان و انرژی خود را به صفحات کمتری اختصاص دهید.
یک رویکرد خوشه ای همچنین می تواند به خواندن طبیعی تر محتوای شما کمک کند و الهام بخش شما برای پوشش موضوعات فرعی مهم باشد. که می تواند کیفیت محتوا را بهبود بخشد.
به علاوه، هدف قرار دادن چند عبارت در یک صفحه به شما امکان می دهد از حجم جستجوی ،یبی آن کلمات کلیدی بهره مند شوید. زیرا در حالی که تغییرات تک کلمه کلیدی ممکن است حجم جستجوی کمی داشته باشند، با هم می توانند پتانسیل ترافیک قابل توجهی داشته باشند.
نحوه انجام خوشه بندی کلمات کلیدی
نحوه انجام خوشه بندی کلمات کلیدی را به صورت گام به گام بیاموزید:
1. فهرست کلمات کلیدی بسازید
انجام تحقیقات مقدماتی کلمات کلیدی - فرآیندی برای یافتن و تجزیه و تحلیل عباراتی که مخاطبان شما وارد موتورهای جستجو می کنند - اولین گام در ایجاد خوشه ها است.
بیایید به دو روش برای کشف اصطلاحات مرتبط برویم:
کلمات کلیدی را بر اساس موضوع پیدا کنید
ابتدا باید فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با ،ب و کار یا صنعت خود ایجاد کنید.
گوگل برنامه ریز کلمات کلیدی گزینه خوبی برای یافتن اصطلاحات مرتبط است.
یا از ابزار سحر و جادو کلمه کلیدی Semrush برای اطلاعات شخصی تر استفاده کنید.
برای استفاده از ابزار جادویی کلمه کلیدی، یک کلمه کلیدی seed (یک اصطلاح گسترده مرتبط با ،ب و کار شما) را وارد کنید تا جستجوی خود را در اطراف پایه گذاری کنید، دامنه خود را وارد کنید، کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی "کلیک کنید"جستجو کنید"

شما یک لیست طول، از اصطلاحات مرتبط با " را خواهید دیدمسابقه گسترده” نتایج به طور پیش فرض نشان داده شده است. اینها حاوی کلمه کلیدی seed یا نوع نزدیک شما هستند.

برای مشاهده حتی بیشتر ایده های کلیدواژه، انواع مختلف مطابقت را کاوش کنید.
تغییر به "تطبیق عبارت” برای نتایجی که حاوی کلمه کلیدی دقیق اولیه شما هستند. یا استفاده از "تطابق دقیق” برای نتایجی که حاوی کلمه کلیدی دانه دقیق شما با کلمات به ترتیب دقیق هستند.
فهرست سمت چپ ابزار به شما کمک می کند تا موضوعات فرعی را بر اساس اصلاح کننده ها (کلماتی که در کنار عبارت اولیه ظاهر می شوند) بررسی کنید.
روی یک اصلاح کننده کلیک کنید تا روی نتایج از جمله آن عبارت تمرکز کنید.

همانطور که کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کردید، کادرهای کنار آنها را علامت بزنید و روی " کلیک کنیدکلمات کلیدی را ارسال کنیددکمه ” برای افزودن آنها به Keyword Strategy Builder.

از طرف دیگر، کلمات کلیدی را به همراه داده های زیر به یک صفحه گسترده صادر کنید:
- قصد: نوع(های) هدف جستجو (اطلاعاتی، ناوبری، تجاری، معاملاتی یا ،یبی)
- حجم: میانگین تعداد جستجوهای ماهانه
- % PKD: نمره سختی کلمه کلیدی شخصی شما، معیاری است که نشان می دهد چقدر سخت خواهد بود که سایت خاص شما در 10 نتیجه برتر گوگل قرار گیرد.
و یک ستون "Category" اضافه کنید که بعداً می تو،د از آن برای خوشه بندی استفاده کنید.

این فرآیند را با استفاده از اصطلاحات بذر اضافی تکرار کنید.
شکاف ها را با تحقیقات رقبا پر کنید
نگاه ، به اینکه رقبای اصلی شما برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند، روش موثر دیگری برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط است که می تو،د در اطراف آنها خوشه ایجاد کنید.
برای اینکه ببینید رقبای شما برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند، از ابزار تحقیقات ارگ،ک سمروش استفاده کنید.
دامنه یک رقیب را وارد کنید، کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی ” کلیک کنیدجستجو کنید"

سپس، به "موقعیت ها” گزارش دهید تا رتبه بندی کلمات کلیدی آن رقیب را ببینید.

برای رد شدن از کلمات کلیدی که قبلاً به لیست خود اضافه کرده اید، به «فیلترهای پیشرفته"
این گزینه ها را در سه منوی کشویی انتخاب کنید:مستثنی ،”>”کلمه کلیدی”>”حاوی" و هر کلمه کلیدی بذری را که برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی استفاده کرده اید تایپ کنید.
مثل این:

هر گونه نتیجه مرتبط را به لیست کلمات کلیدی من، اضافه کنید.
مطالعه یک رقیب باید بیشتر شکاف ها را پر کند، اما می تو،د با هر تعداد رقیب که می خواهید تکرار کنید.
2. کلمات کلیدی خود را دسته بندی کنید
خوشه بندی کلمات کلیدی عمدتاً شامل گروه بندی عباراتی است که هدف جستجوی ی،، دارند، به این م،ی که شما باید در مورد آنچه کاربر در تلاش برای رسیدن به آن است فکر کنید.
چهار نوع اصلی هدف جستجو وجود دارد:
- اطلاعاتی: کاربران می خواهند در مورد چیزی بیشتر بیاموزند ("مزایای شامپو سگ")
- ناوبری: کاربران می خواهند یک صفحه یا وب سایت خاص را پیدا کنند ("شامپو بادی واش سگ")
- تجاری: کاربران می خواهند قبل از تصمیم گیری درباره گزینه ها تحقیق کنند ("بهترین شامپو سگ برای آ،ژی")
- معامله ای: کاربران در سفر مشتری بیشتر هستند و می خواهند یک اقدام خاص، مانند ،ید ("،ید شامپو سگ") را انجام دهند.
گاهی اوقات نیت واضح است. اما نه همیشه.
«شامپو سرکه سیب برای سگ» در مقابل «شامپو سرکه سیب برای سگ» را در نظر بگیرید.
اولین جستجوگر به دنبال ایده هایی در مورد نحوه استفاده از سرکه سیب برای حمام ، سگ است (هدف اطلاعاتی):

دومی به دنبال شامپوی تجاری سگ است که حاوی سرکه سیب باشد (نیت تجاری).

الگوریتم گوگل تفاوت را درک می کند، حتی اگر ظریف باشد.
برای درک تفاوت های ظریف قصد و نحوه ایجاد خوشه های کلیدواژه متن، با آن، می تو،د یک فرآیند دستی را طی کنید یا از یک ابزار استفاده کنید.
بیایید هر دو گزینه را بررسی کنیم:
خوشه به صورت دستی
برای ایجاد خوشه ها، صفحات نتایج موتور جستجوی Google (SERP) - که به ،وان تجزیه و تحلیل SERP شناخته می شود - برای هر یک از عبارت هایی که ذخیره کرده اید، تجزیه و تحلیل کنید و در نظر بگیرید که چگونه می تو،د موارد مشابه را گروه بندی کنید.
برای اینکه بفهمید آیا می تو،د کلمات کلیدی خاصی را با هم گروه بندی کنید، این سه عامل را در نظر بگیرید:
- شباهت SERP: آیا همان صفحات برای آن کلمات کلیدی رتبه خوبی دارند؟ اگر چنین است، احتمالاً بهتر است کلمات کلیدی را خوشه بندی کنید.
- کیفیت محتوا: آیا می تو،د محتوای با کیفیت بالا برای صفحات جداگانه ایجاد کنید که بر آن عبارات مختلف متمرکز شده اند؟ اگر صفحات جداگانه خیلی نازک هستند، کلمات کلیدی را ،یب کنید. اگر یک صفحه ،یبی خیلی وسیع است، آنها را جدا کنید.
- سفر کاربر: آیا کاربر معمولی می خواهد همه موضوعات موجود را به طور همزمان بررسی کند؟ اگر چنین است، تمام مطالب را در یک صفحه نگه دارید.
سپس، صفحه گسترده خود را باز کنید، نامی را برای خوشه کلمات کلیدی در نظر بگیرید و این اطلاعات را به ستون «دسته» اضافه کنید.

فهرست خود را مرور کنید و مطمئن شوید که تمام کلمات کلیدی را که در یک خوشه قرار می گیرند، ثبت کرده اید.
این فرآیند را برای سایر عبارات تکرار کنید تا خوشه های اضافی ایجاد کنید.
در حالی که این تجزیه و تحلیل دستی به شما کنترل دقیقی بر خوشه بندی می دهد، با فهرست های بزرگ کلمات کلیدی زمان بر می شود.
از یک ابزار استفاده کنید
سازنده استراتژی کلمات کلیدی Semrush به طور خودکار کلمات کلیدی شما را بر اساس هدف جستجو و شباهت SERP برای سرعت بخشیدن به فرآیند دسته بندی می کند.
فقط فهرست کلمات کلیدی را که با استفاده از ابزار جادویی کلمات کلیدی و تحقیقات ارگ،ک ایجاد کرده اید باز کنید، سپس روی " کلیک کنید.این لیست را خوشه بندی کنید” در گوشه بالا سمت راست.
این ابزار عبارات شما را در خوشه هایی گروه بندی می کند که حاوی یک کلمه کلیدی اصلی و کلیدواژه های ثانویه برای هر صفحه هستند.

3. استراتژی کلمه کلیدی خود را برنامه ریزی کنید
هنگامی که خوشه های کلمات کلیدی خود را ایجاد کردید، باید آنها را اولویت بندی کنید و تصمیم بگیرید که برای کدام یک محتوا ایجاد کنید.
ابتدا بررسی کنید که آیا از قبل صفحاتی دارید که با ک،ترهای شما مطابقت دارند یا خیر.
- اگر بله، بهینه سازی صفحه موجود
- اگر نه، ایجاد کنید و یک صفحه جدید را بهینه کنید
سپس می تو،د تصمیم بگیرید که کدام دسته از کلمات کلیدی را بر اساس اولویت بندی کنید:
- اه، تجاری: به این فکر کنید که کدام موضوعات احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر تجارت شما دارند
- منابع: چه مقدار محتوا می تو،د ایجاد کنید؟ در نظر بگیرید که همه آن را خودتان می نویسید، آن را برون سپاری می کنید یا از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک استفاده می کنید
- حجم ،یبی: میانگین تعداد جستجوهای ماهانه برای خوشه - این حجم متوسط \u200b\u200bبرای هر عبارت در صفحه است که با هم اضافه شده است.
- مشکل کلمه کلیدی شخصی:چقدر آسان است که در نتایج ارگ،ک (بدون پرداخت) به بالای گوگل برسید
- کارایی: بهینه سازی صفحات موجود سریعتر و آسانتر از ایجاد صفحات جدید است
به خاطر داشته باشید که رتبه های بالاتر معمولاً کلیک های بیشتری ایجاد می کنند. این بدان م،است که شاید بهتر باشد خوشه ای را اولویت بندی کنید که شانس بیشتری برای رتبه بندی در آن دارید، حتی اگر حجم جستجوی آن کمتر باشد.
اما اگر نمره سختی کلمه کلیدی شخصی پایینی برای عبارات با حجم بالا دارید، ارزش دنبال ، آنها را دارند.
می تو،د این اطلاعات را در ابزار جادویی کلمه کلیدی مرور کنید.

4. بهینه سازی یا ایجاد محتوا
برای هدف قرار دادن خوشه های کلمات کلیدی خود، باید محتوای موجود را بهینه کنید یا یک صفحه جدید ایجاد کنید - که هر دو باید شامل استفاده از بهترین شیوه های SEO باشد.
در اینجا برخی از مهم ترین تاکتیک های سئو داخلی برای استفاده آورده شده است:
اگر از Keyword Strategy Builder استفاده کرده اید، روی “مطالب را بنویسیددکمه ” در کنار یک خوشه کلمات کلیدی برای ارسال آن به دستیار نوشتن SEO.

این کار دستیار نوشتن SEO را با تمام کلمات کلیدی مورد نظر به طور خودکار باز می کند.
اگر کلمات کلیدی خود را به صورت دستی دسته بندی کرده اید، همچنان می تو،د این ابزار را با یک حساب رایگان Semrush امتحان کنید. فقط کلمات کلیدی خود را به صورت دستی اضافه کنید.
از اینجا می تو،د محتوای موجود در سایت خود را جایگذاری کنید. یا محتوای جدیدی بنویسید تا کلمات کلیدی را در خوشه خود هدف قرار دهید.
اگر به کمک نیاز دارید، ویژگی های Smart Writer را امتحان کنید که از هوش مصنوعی برای نوشتن یا بازنویسی محتوا استفاده می کنند.
این ابزار همچنین محتوای شما را از نظر سئو، اصالت، لحن صدا و خوانایی در زمان واقعی امتیاز می دهد. برای کمک به شما در بهینه سازی محتوای خود در حین حرکت.

هنگامی که از کپی راضی شدید، صفحه زنده سایت خود را به روز کنید.
نوشتن یا بهینه سازی صفحات را برای دیگر خوشه های کلیدواژه خود تکرار کنید.
رتبه بندی خوشه ای خود را دنبال کنید
مهم است که مرتباً رتبه بندی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا استراتژی شما کار می کند یا اینکه آیا نیاز به انجام تنظیمات دارید.
با استفاده از کنسول جستجوی گوگل (GSC) می تو،د رتبه بندی خود را برای کلمات کلیدی خوشه ای خود نظارت کنید. فقط به حساب GSC خود وارد شوید و به صورت دستی به دنبال اصطلاحات در خوشه های خود بگردید.
یا از ابزار Semrush\'s Position Tracking برای ردیابی دقیق عباراتی که در خوشه های خود وارد کرده اید استفاده کنید.
می تو،د با کلیک ، روی «کلیدواژه ساز استراتژی کلمات کلیدی، خوشه ها را مستقیماً ارسال کنید.کلمات کلیدی را ارسال کنیددکمه ”

اگر کلمات کلیدی خود را به صورت دستی دسته بندی کرده اید، می تو،د کلمات کلیدی را مستقیماً به Position Tracking اضافه کنید. یا صفحه گسترده خود را به ،وان یک فایل CSV برای آپلود در ابزار ذخیره کنید.
پس از اتمام راه اندازی پروژه، می تو،د کلمات کلیدی خود و رتبه بندی صفحات خود را برای آنها در گوگل ببینید.

از این داده ها برای شناسایی صفحاتی که عملکرد خوبی دارند استفاده کنید و تصمیم بگیرید که چه تغییراتی (در صورت وجود) مورد نیاز است.
منبع: https://www.semrush.com/blog/keyword-c،ering/