آیا وب سایت شما هزاران مشتری بالقوه را پشت سر می گذارد؟
با توجه به اینکه 75 درصد از آمریکایی های دارای معلولیت از اینترنت روزانه استفاده کنید، بررسی دسترسی به وب سایت برای پاسخگویی به نیازها و توانایی های متنوع مخاطبان شما، از جمله افراد دارای معلولیت، حیاتی است.
بهینهسازی دسترسی به وبسایت شما، تجربه کاربر را بهبود میبخشد، دسترسی شما را افزایش میدهد و به شما کمک میکند ا،امات قانونی در حال تحول پیرامون طراحی فراگیر را برآورده کنید.
در اینجا خلاصه ای از ا،امات و نحوه بررسی دسترسی به وب سایت تنها در چند مرحله آورده شده است.
دسترسی به وب سایت چیست؟
دسترسی به وب سایت به توسعه و طراحی وب سایت هایی اشاره دارد که برای افراد با هر توانایی قابل استفاده باشد.
برای مثال، وبسایتها باید نیازهای کاربر، را که دارای اختلالات بینایی، چالشهای کنترل حرکتی، کم شنوایی و ناتو،های شناختی هستند، برآورده کنند.
بررسی دسترسپذیری وبسایت شما شامل ارزیابی میزان پاسخگویی به نیازهای مختلف کاربران از طریق ویژگیهایی مانند:
- کنتراست رنگ کافی
- متن قابل تغییر اندازه
- سازگاری با صفحه خوان ها
- ناوبری صفحه کلید
- مکان نماها و کنترل های بزرگ و قابل استفاده
این مسئولیت هر سازم، است که مطمئن شود وبسایتهایشان به راحتی قابل پیمایش و استفاده هستند، بدون اینکه هیچ گروه کاربری را حذف کنند.
این نه تنها کار درستی است، بلکه با گسترش پایگاه مشتریان بالقوه شما، ،ب و کار را نیز منطقی می کند.
انواع تست دسترسی چیست؟
تست دسترسپذیری باید حول کاربر، باشد که به آنها خدمات میدهید تا اطمینان حاصل شود که انسان محور باقی میماند. از جمله، آزمایش خود را برای گروههای زیر در نظر بگیرید:
- افرادی که دارای اختلالات بینایی هستند
- افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند
- افرادی که محدودیت های حرکتی دارند
- افراد دارای ناتو، های یادگیری یا شناختی
وقتی ،ت به بررسی دسترسی به وبسایت برای این گروهها میرسد، باید سعی کنید آزمایش را به روشهای زیر انجام دهید:
- تست دستی – از اعضای تیم بخواهید جریان های وب سایت را خودشان امتحان کنند و هر گونه مانع را یادداشت کنند.
- تست خودکار – ابزارهایی را اعمال کنید که به طور مکرر مشکلات دسترسی را شناسایی، رفع و پرچمگذاری میکنند.
- تست کاربر – مصاحبههای منظمی را با گروههای متنوعی از افراد انجام دهید تا اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی آنها به وبسایت شما جمعآوری کنید.
درک این رویکردهای تست و نیازهای کاربر برای طراحی و انطباق قانونی مهم است. این ما را به این می رساند که چرا دسترسی فقط یک ویژگی خوب نیست، بلکه یک نیاز اساسی برای سازمان های مدرن است.
چرا دسترسی به وب سایت برای همه سازمان ها ضروری است؟
ناگفته نماند که هیچ ، نمی خواهد در زمینه طراحی وب سایت دچار مشکل قانونی شود. با اولویت دادن به دسترسی، با تکامل قو،ن، جلوتر از منحنی میم،د.
در ایالات متحده، استانداردهای ADA برای طرح های قابل دسترس و دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب (WCAG) سایت ها باید قابل درک، قابل اجرا، قابل درک و قوی باشند. و WCAG معیارهای موفقیت خاصی را برای رعایت این اصول ارائه می کند.
در حالی که این یک راه حل یک بار نیست، شما با حذف موانع خسته کننده، یک تجربه کاربری عالی برای همه مشتریان و بازدیدکنندگان خود ارائه خواهید کرد.
برای مثال، زیرنویسهای بسته برای افراد دارای اختلالات بینایی من، است و به افراد جوان کمک کنید هنگام تماشای محتوا از حواس پرتی خودداری کنند.
سایر ویژگی های دسترسی شامل کنتراست رنگ، پیمایش صفحه کلید، متن جایگزین و تبدیل متن به گفتار است.
در پایان روز، یک سایت در دسترس فقط یک تجارت خوب است. دامنه دسترسی خود را گسترش دهید، یک UX درخشان ارائه دهید و تعهد خود را به مشارکت نشان دهید. این یک برد-برد است.
نحوه بررسی دسترسی وب سایت در 5 مرحله
بررسی دستی دسترسی وب سایت شما یک نقطه شروع عالی برای شناسایی موانع احتمالی است.
در اینجا 5 حوزه کلیدی برای ارزیابی در هنگام بررسی دسترسی به سایت آورده شده است:
1. برای همه ویدیوها و محتوای صوتی، زیرنویس بسته اضافه کنید
زیرنویس – یا زیرنویس – (همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود) کلماتی هستند که همگام با محتوای تصویری یا صوتی نمایش داده می شوند.
آنها به افرادی که مشکلات شنوایی دارند و همچنین افرادی که ممکن است در یک محیط پر سر و صدا باشند کمک می کنند. رونوشت ها همچنین می توانند تلاش های سئوی شما را با افزایش یافتن و مصرف بیشتر محتوای شما افزایش دهند.
ا،ر پلتفرمهای میزب، ویدیو این گزینه را دارند که وقتی افراد محتوای شما را مشاهده میکنند، زیرنویسهای بسته را روشن کنند. مطمئن شوید که این گزینه روشن است و خودتان محتوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کار می کند.
برای محتوای فقط صوتی، متن کامل را ارائه دهید.
2. متن Alt را برای تصاویر اضافه کنید
متن جایگزین (متن جایگزین) یک توضیح نوشته شده برای محتوای غیر متنی مانند تصاویر و ویدیوها است. توسط فناوریهای کمکی، مانند صفحهخوانها، برای تفسیر اشیاء روی صفحه برای کاربران شما استفاده میشود.
هنگام نوشتن متن جایگزین، سعی کنید واضح، مختصر و آموزنده باشد و بر هدف تصویر تمرکز کنید.
در تصویر بالا، متن جایگزین «Baby the Corgi Puppy» را میبینید. این تصویر را برای کاربری توصیف می کند که نمی تواند آن را ببیند. در صورتی که تصویر به درستی نمایش داده نشود، متن جایگزین نیز به جای تصویر ظاهر می شود.
همچنین می تو،د متن جایگزین گم شده را با ابزارهای اسکنر دسترسی رایگان شناسایی کنید. توجه به این نکته مهم است که در حالی که یک ابزار می تواند به شما بگوید چه محتوایی متن جایگزین ندارد، نمی تواند به شما بگوید که آیا متن جایگزینی که دارید به اندازه کافی در دسترس است یا خیر.
3. از کنتراست رنگ اطمینان حاصل کنید
کنتراست رنگ تفاوت نور بین ویژگی های پیش زمینه و پس زمینه وب سایت شما است. هر چه این تفاوت بیشتر باشد، خواندن و کاوش در وب سایت شما برای مردم آسان تر است.
تضاد رنگی قوی به ویژه برای افرادی که دارای اختلالات بینایی و کوررنگی هستند، مفید است، اما همچنین برای ا،ر مردم برای اینکه چشمان خود را خسته نکنند، مفید است.
WCAG دستورالعمل ها توضیح می دهند که کنتراست رنگ بهینه برای متن و تصاویر متن باید 4.5:1 باشد. متن بزرگ و تصاویر متن بزرگ باید دارای نسبت کنتراست حداقل 3:1 باشد.
کنتراست به چیزی بیش از متن صدق می کند. پیوندها، نمادها و سایر ،اصر تعاملی نیز به کنتراست کافی با محیط اطراف خود نیاز دارند.
برای سهولت در رعایت این مشخصات فنی، ابزار رایگان AudioEye می تواند وب سایت شما را اسکن کند و مشکلات کنتراست رنگ را در وب سایت شما برجسته کند.
4. تست ناوبری صفحه کلید
بسیاری از کاربران دارای معلولیت حرکتی یا افرادی که از فناوریهای کمکی استفاده میکنند برای پیمایش در وبسایتها به صفحهکلید متکی هستند. بنابراین، تمام عملکردهای اصلی و ،اصر تعاملی در سایت شما باید به طور کامل با صفحه کلید قابل اجرا باشند
پیمایش صفحه کلید به افراد امکان می دهد از وب سایت شما بدون اتکا به ماوس استفاده کنند. این به افراد امکان می دهد با استفاده از کنترل های صفحه کلید، پیمایش کنند، پیوندها را باز کنند و اقداماتی را انجام دهند. این برای افراد دارای تحرک محدود مهم است.
پیمایش صفحهکلید به نشانههای بصری واضحی نیاز دارد که کاربر در کجای صفحه قرار دارد و چه اقداماتی میتواند انجام دهد. برای مثال، ممکن است لازم باشد یک منوی کشویی ظاهر شود تا کاربر بتواند ورودی یک فرم را انتخاب کند.
بررسی پیمایش صفحه کلید:
- سعی کنید وظایف وب سایت خود را فقط با استفاده از صفحه کلید خود انجام دهید.
- اگر جریانهایی وجود دارد که واضح نیستند یا ،اصری وجود دارند که نمیتو،د به آنها دسترسی پیدا کنید، توجه داشته باشید.
- اعضای تیم را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند و هر بلوکی را به ،وان مشکلات دسترسی برای رسیدگی گزارش دهید.
5. از سبک های ،وان به درستی استفاده کنید
سبک های ،وان ساختارهای H1-H6 هستند که سلسله مراتب محتوا را در وب سایت شما تعریف می کنند. اینها نه تنها متن را مرتبتر نشان میدهند، بلکه به کاربران کمک میکنند جریان متن و پیامرس، کلی را درک کنند.
در عین حال، این ،اوین به خوانندگان صفحه نمایش اطلاع می دهند و از کاربر، که دارای اختلال بینایی هستند، وب سایت شما را می خوانند.
،وان های تو در تو به درستی به کاربران بینا کمک می کند تا محتوای صفحه را به صورت بصری اسکن و درک کنند.
هنگام بر،ب گذاری ،وان، یک سلسله مراتب منطقی را دنبال کنید – فقط یک H1 (،وان صفحه) باید وجود داشته باشد، به دنبال آن H2s برای بخش های اصلی، H3s برای بخش های فرعی و غیره.
می تو،د ساختارهای ،وان خود را از طریق باطن وب سایت خود یا با کلیک راست و انتخاب “بازرسی” در هر صفحه وب بررسی کنید. تعدادی از ابزارهای رایگان می توانند صفحاتی را به شما نشان دهند که سبک های ،وان ندارند.
با صرف زمان برای بررسی دستی این مناطق کلیدی، درک عملی از نحوه تجربه کاربران دارای معلولیت از سایت خود به دست خواهید آورد.
نحوه بررسی انطباق ADA
استانداردهای ADA حداقل ا،امات قانونی را برای ساخت یک وب سایت قابل دسترس برای استفاده عموم تعیین می کند. در کنار WCAG، رایج ترین سندی است که برای دسترسی به آن ارجاع می شود.
عدم رعایت ADA ممکن است پرهزینه باشد – تا پایان سال 2023، 4630 دعوی حقوقی وب سایت ADA به طور میانگین فهرست شدند 25000 دلار در هر مورد
برای اطمینان از انطباق ADA، وب سایت خود را به طور مداوم با گروه متنوعی از کاربران واقعی آزمایش کنید تا مطمئن شوید که این اصول کلیدی ADA را رعایت می کند:
- قابل درک – همه محتوا و ویژگی ها واضح هستند.
- قابل اجرا – همه کاربران می توانند در رابط حرکت کنند و تعاملات کامل را انجام دهند.
- قوی – تمام محتوا را می توان با فناوری های کمکی تفسیر کرد.
- قابل درک – همه اطلاعات را می توان به راحتی پردازش کرد تا کاربران بدانند در وب سایت چه کاری انجام دهند.
اگر میخواهید بررسیهای دسترسی به وبسایت خود را ساده کنید، ابزارهای تست دسترسی میتوانند بسیاری از کارهای سنگین را خودکار کنند.
ابزارها و منابع زیادی وجود دارد که بررسی دسترسی به وب سایت شما را به فرآیندی روان تر تبدیل می کند. این ابزارها می توانند بررسی ها را خودکار کرده و نحوه ایجاد و اجرای استراتژی دسترسی را ساده کنند.
با این حال، در حالی که ابزارهای خودکار بسیار مفید هستند، یک راه حل دسترسی کامل نیستند. شما باید مراقب باشید که از این ابزارها همراه با بررسی های دستی و آزمایش های زیاد کاربر استفاده کنید – در نهایت، دسترسی باید باشد. توسط انسان ها، برای انسان ها
در زیر چند نمونه از روشهای بررسی دسترسپذیری وبسایت با ابزارهای مرکز برنامه Semrush که توسط UserWay ایجاد شده است، آورده شده است.
قابلیت دسترسی اسکن و م،تور
Accessibility Scan and Monitor یک برنامه از پلت فرم سازگاری با قابلیت دسترسی است UserWay. این ابزار از هوش مصنوعی برای بررسی انطباق وبسایتها با WCAG و ADA، از جمله پیوندها، تصاویر، ویدیوها و فیلدهای فرمی که در دسترس نیستند، استفاده میکند.
برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL خود را وارد کرده و پارامترهای خود را مشخص کنید، و اسکن جادویی خود را انجام خواهد داد.
ابزار اسکن و م،تور حدا،ر 30000 اسکن را در 15000 صفحه در کمتر از یک ساعت انجام میدهد و همچنین مشکلاتی را که در دستگاهها و صفحههای با اندازههای خاص ظاهر میشوند اسکن میکند.
ابزارک دسترسی هوش مصنوعی
یکی دیگر از ابزارهای عالی UserWay ابزارک دسترسی هوش مصنوعی است.
این ویجت به طور خودکار بسیاری از مسائل مربوط به انطباق WCAG و ADA را در زمان واقعی شناسایی و رفع می کند.
همچنین قابلیت استفاده وب سایت شما را با افزودن منوی گزینه های دسترسی برای بازدیدکنندگان افزایش می دهد. این پشتیب، مشتری محلی را به 57 زبان ارائه می دهد – به این م،ی که افراد بیشتری از مکان های بیشتری می توانند با وب سایت شما تعامل داشته باشند.
علاوه بر این، ابزارک دسترسی هوش مصنوعی دارای یک ابزار صوتی پاسخگوی متن به گفتار است که از بیش از 50 زبان پشتیب، می کند.
برای استفاده از ویجت، آدرس اینترنتی و ترافیک ،نی خود را وارد کنید و برای تنظیم آن از دستورات پیروی کنید.
پس از استفاده از این ابزارها، شرکتها را قادر میسازد تا از مخاطبان جدید استفاده کنند و حتی با افزایش درآمد به ازای هر کلیک، افزایش نرخ کلیک، کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل مرتبط هستند.
هم ابزارک دسترسی هوش مصنوعی و هم اسکن و م،تور دسترسی به صورت رایگان برای مش،ین Semrush (در هر طرحی، از جمله طرح رایگان). به سادگی به مرکز برنامه Semrush بروید تا آنها را پیدا کنید و شروع کنید.
امروز به قابلیت دسترسی وب خود بپردازید
دسترسی به وب یک هدف یکباره نیست، بلکه یک تعهد مداوم به فراگیری است.
با پرداختن فعالانه به دسترسی، خطرات قانونی را کاهش می دهید، مسئولیت شرکتی را نشان می دهید و دسترسی به وب سایت خود را برای مخاطبان گسترده تر افزایش می دهید.
انجام این کار به این م،ی است که خطر شکایت را کاهش می دهید، مسئولیت اجتماعی خود را نشان می دهید و درهای بیشتری را برای استفاده (و دوست داشتن) وب سایت شما برای افراد بیشتری باز می کنید.
با دسترسی به اسکن و م،تور و ویجت قابلیت دسترسی هوش مصنوعی شروع به دسترسی آسان تر از همیشه است.
منبع: https://www.semrush.com/blog/check-website-accessibility/