آموزش پرسپکتیو در معماری به زبان فارسی در 2 ساعت آموزش پرسپکتیو از پایه تا پیشرفته | معماری نواز


آموزش پرسپکتیو در معماری به زبان فارسی در 2 ساعت آموزش پرسپکتیو از پایه تا پیشرفته | معماری نواز

این قوانین با استفاده از خطای دید به دست آمده و عمق کاذب و بعد مجازی ایجاد شده می‌تواند تصویری از فضای سه بعدی را بدهد. می‌توان گفت پرسپکتیو نگاهی است که معمولاً از جهان بیرون یعنی عالم محسوسات مادی آغاز می‌شود و سپس به درون‌نگری راه می‌برد. همان‌طور که از نامش مشخص است، دارای دو نقطه گریز است که یکی در سمت راست قرار دارد و دیگری در سمت چپ. تمامی خطوط به جز خطوط عمودی به این دو نقطه منتهی می‌شوند.

  • با رعایت این اصول در طراحی می‌توانیم تناسب واقعی اجسام در فواصل مختلف را به نحوی نشان دهیم که با تناسبات اصلی آن‌ها مشابهت داشته باشند.
  • با یادگیری طراحی دست آزاد، یاد می‌گیرید که به محیط اطراف خود با ریزبینی بیشتری نگاه کنید و اشیاء را با دید بازتر دیده و آنها را بهتر درک کنید.
  • ساده‌ترین نوع پرسپکتیو یک نقطه‌ای است و به جز خطوط عمودی تمامی خطوط به نقطه گریز می‌رسند.
  • “پرسپکتیو” از واژه لاتینی perspectiva گرفته شده‌است و نخستین بار توسط Boethius به هنگام ترجمه رساله علم نور و بصر ارسطو به کار گرفته ساختمان معماری شد.
  • این کتاب شامل آموزش کامل و جامع رسم فنی و نقش آن در طراحی معماری، ترسیم تصاویر آگزونومتریک، پرسپکتیو و انواع آن، چگونگی ترسیم سایه و نیم سایه اجسام و نیز روش رسم انعکاس اجسام در آب و آینه و به طور کلی نقش ترسی تصاویر سه بعدی در طراحی معماری است.

بدین سان پرسپکتیو یکی از عوامل اساسی تاریخ هنر شد و معیار اعتراض ناپذیری گشت که هر اثر هنری باید بدان سنجیده شود. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع، با ارائهٔ منابع معتبر به بهبود این مقاله کمک کنید. همچنین شما مهندسین عزیز می‌توانید سایر آموزش‌های رایگان و ویدئوهای ما را در صفحهاینستاگرام معمارشیمدنبال کنید. شما مهندسین گرامی میتوانید برای مشاهده و دریافت دوره های معماری به صفحه دوره های معمارشیم مراجعه کنید. تمامی ابعاد و اندازه‌ها در این حالت به نسبت یک‌به‌یک به یک اندازه واقعی ترسیم می‌شود.

• دید ناظر

این واژه در سینما، ناظر بر شیوه به نمایش درآمدن اشیا و روابط فضایی آن‌ها با یکدیگر در سطح صاف و تخت پرده است، به این معنی که تماشاگر باید دوری و نزدیکی اشیا و فاصله آن‌ها از یکدیگر را در تصویری که می‌بیند، حس کند. از آنجا که در سینما، تصویر سه بعدی واقعی به تصویری دو بعدی بدل می‌شود، فیلم‌ساز باید برای خلق توهم عمق صحنه و یک فضای سه بعدی، مراقب پرسپکتیو باشد. در واقع برای نشان دادن فضای سه بعدی روی صفحهٔ دو بعدی معمولاً پرسپکتیو و قوانین آن را به کار می‌برند.

پرسپکتیو ترسیمی[ویرایش]

در این نوع پرسپکتیو دو محور صفحه افق ox و oy با خط افق زاویه ۳۰ درجه می سازند و کلیه ابعاد و اندازه ها به نسبت ۱ به ۱ (اندازه واقعی) رسم می شوند. به بیان ساده‌تر در پرسپکتیو اجسام را در صفحه دوبعدی نمایش می‌دهیم. این کار را از طریق انجام ترفندهایی مثل رسم خطای دید، عمق کاذب و غیره انجام می‌دهیم. پرسپکتیو تک نقطه ای به پرسپکتیوی گفته می شود که نقطه گریز دقیقاً روبروی شخص نگاه کننده به تصویر قرار دارد و تمام خط های موازی با خط افق در نهایت به یک نقطه می رسند. همانطور که از نامش پیداست دو نطقه گریز بر روی خط افق قابل رویت می باشد و دسته ایی از خطوط که به طور شاخص اکثراٌ ارتفاع می باشد موازی با آن بوده و بقیه به صورت مورب می باشند.

در لغت به معنای عمق نمایی است و دید بسیار نزدیکی از بنا به مخاطب ارائه می کند. پرسپکتیو توسط برنولوسکی ایجاد شده و توسط آلبرتی گسترش داده شد. پرسپکتیو چیست و چه کاربرد و نقشی در طراحی های ما ایفا می کند ؟ این سوالی می باشد که اکثر دانشجویان رشته طراحی و علاقمندان به این حوزه دارند . آیا می توان یک طراحی را در ابعاد مختلف بدون درنظر گرفتن قوانین اصلی و محاسبات آن بدون نقص ایجاد کرد ؟ دراین مقاله سعی دارم به این سوالات پاسخی روشن دهم . در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در… مثلاً زاویه دید که شامل ارتفاع خیلی بالا است و مشهور به نقطه دید پرنده است.