بازاریابی غیرمستقیم بازاریابی است که در آن شما سعی در فروش صریح محصول یا خدمات ندارید.
در عوض، بر فعالیتهایی تمرکز میکند که باعث ایجاد آگاهی از برند، ایجاد روابط با مشتریان بالقوه و پرورش آنها میشود تا در نهایت از شما ،ید کنند.
بازاریابی غیرمستقیم بر این فرض تکیه می کند که مشتریان بالقوه محصول یا خدمات شما را فوراً ،یداری نمی کنند، بلکه در طول زمان خواهند ،ید.
و اگر به رفتار ،ید خود نگاه کنیم، احتمالاً درست است. به ،وان مثال، اگر به یک جفت هدفون جدید نیاز داشته باشیم، احتمالاً ابتدا تحقیقات آنلاین انجام می دهیم، انجمن ها را مرور می کنیم، از دوستان خود می پرسیم و با مارک ها و مدل های موجود آشنا می شویم – همه اینها قبل از ،ید.
در مقابل، بازاریابی مستقیم بازاریابی است که در آن شما صراحتاً در تلاش هستید تا مشتریان بالقوه را همین الان به ،ید وادار کنید. کانال ها شامل ایمیل سرد، پست مستقیم و تبلیغات هستند.
در اینجا برخی از انواع بازاریابی غیر مستقیم آورده شده است:
1. روابط عمومی (PR)
روابط عمومی عمل تأثیرگذاری مثبت بر ادراک برند از طریق مدیریت ارتباطات با رسانه ها و عموم مردم است.
تاکتیکهای رایج عبارتند از خبرساز بودن، پاسخ دادن به پرسشهای رسانهای (مانند HARO)، ایجاد بی،ههای مطبوعاتی، ایجاد روابط با رو،مهنگاران، و ایجاد شیرین کاریهای روابط عمومی.
مثلا اهرفس بود ارائه شده در TechCrunch در سال 2022

این امکان پذیر بود زیرا ما داشتیم:
- یک رویداد خبرساز (“ما در حال ساخت موتور جستجو هستیم”).
- روابط با افراد من، (همه به لطف زحمات همکارم، داریا ساموکیش).
2. بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
سئو عمل بهینه سازی وب سایت و صفحات آن برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو مانند گوگل است. شما می خواهید مطمئن شوید که صفحات مهم شما برای کلمات کلیدی مرتبط در گوگل ظاهر می شوند. به ،وان مثال، اگر شخصی در حال جستجوی نام تجاری شما است، وب سایت شما باید ظاهر شود:

اما هیچ ، اگر برند شما را نداند، آن را جستجو نمی کند. بنابراین، فراتر از بهینه سازی صفحه اصلی خود، باید کلمات کلیدی مورد جستجوی مشتریانتان را نیز هدف قرار دهید.
در Ahrefs، ما مشکلاتی را برای هدف گذاری محتوا ایجاد می کنیم که مشتریان بالقوه ما دارند. به ،وان مثال، 14000 نفر در ماه در ایالات متحده برای “لینک سازی” جستجو می کنند

این مشکلی است که مجموعه ابزار ما به آن کمک می کند، بنابراین ما یک قطعه محتوایی ایجاد کردیم که آن موضوع را هدف قرار می دهد.

هر زمان که شخصی آن کلمه کلیدی را در Google جستجو می کند، محتوای ما و در این فرآیند محصول و نام تجاری ما را کشف می کند.
این را تکرار کنید تا بی نهایت و صدها، و نه هزاران نفر را در معرض نام تجاری خود قرار خواهید داد (در مورد ما، حدود 3.4 میلیون نفر).

خواندن توصیه می شود: SEO: راهنمای کامل برای مبتدیان
3. رسانه های اجتماعی
ایجاد محتوای ارزشمندی که افراد را متقاعد می کند تا شما را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند توییتر و تیک تاک دنبال کنند، راهی عالی برای ایجاد آگاهی از برند و ایجاد روابط با مخاطبان شما.
مثلا ما حساب توییتر دارای 128000 فالوور است و ما به طور مرتب نکات سئو و بازاریابی را با مخاطبان خود به اشتراک می گذاریم:
13 نکته کپی رایتینگ SEO برای ایجاد محتوای جامد که رتبه 📝
ما وبلاگ Ahrefs را از ~ 5k به تقریبا 320k بازدید جستجوی ماهانه افزایش داده ایم — و استفاده از این نکات به ما کمک کرد تا به آنجا برسیم.
👇
(H/T: @siquanong) pic.twitter.com/ZQUft2hPxN
— Ahrefs (@ahrefs) 6 دسامبر 2022
آیا باید در بازاریابی غیر مستقیم سرمایه گذاری کرد؟ بیایید به جوانب مثبت و منفی نگاه کنیم.
طرفداران
در اینجا به مزایای بازاریابی غیر مستقیم می پردازیم.
1. بازاریابی غیر مستقیم تقاضا و آگاهی را ایجاد می کند
چرا ایجاد آگاهی و تقاضا برای برند مهم است؟
ساده: وجود دارد فقط بسیاری از مردم که در حال حاضر آماده ،ید هستند. بسیاری از مشتریان بالقوه شما هنوز از مشکلی که دارند، از راه حل ها بی اطلاع هستند یا از محصول یا خدمات خاص شما بی اطلاع هستند.
بنابراین اگر از بازاریابی مستقیم استفاده می کنید، فقط بر روی مجموعه کوچکی از افراد تمرکز می کنید. نه تنها این، بلکه شما می تو،د در حقیقت فقط با افرادی که قبلاً هستند تماس بگیرید در وهله اول برای ،ید آماده شده است.
در نهایت، شما همچنان به راهی برای باز ، مجموعه ای از مشتریان بالقوه نیاز دارید. و شما می تو،د این کار را با تاکتیک های بازاریابی غیر مستقیم انجام دهید.
2. بازاریابی غیرمستقیم کمتر مداخله گر و بدون فشار است
مشتریان بالقوه عمداً به دنبال محتوایی هستند که به آنها در حل مشکلات کمک کند. نه تنها این، بلکه تاکتیک های بازاریابی غیرمستقیم نیز به ندرت شامل ارتباط با افراد می شود.
منفی
در اینجا برخی از نکات منفی بازاریابی غیر مستقیم آورده شده است.
1. بازاریابی غیر مستقیم زمان می برد
شما نمی تو،د یک شبه برند بسازید. همچنین نمی تو،د در یک روز 100000 فالوور جمع آوری کنید. ایجاد روابط با خبرنگاران زمان می برد. و رتبه بندی در گوگل نیز به زمان نیاز دارد.

درک اینکه مشتریان برای ،ید به زمان نیاز دارند همچنین به م،ای درک این است که پرورش رابطه زمان می برد.
2. بازاریابی غیر مستقیم کمتر قابل پیگیری است
زندگی سر راه همه قرار می گیرد. حتماً تجربه تحقیق برای ،ید چیزی را داشته اید، فقط برای اینکه چند سال قبل از بازگشت ناگه، برای ،ید آن را رها کنید. مشتریان شما هم همینطور هستند.
در نتیجه، تعیین دقیق اینکه کدام تاکتیک بازاریابی غیرمستقیم به موفقیت کمک کرده است، می تواند دشوار باشد. اما این بدان م،ا نیست که بازاریابی غیرمستقیم کار نمی کند، فقط قابل انتساب نیست.
بازاریابی مستقیم: مزایا و معایب
آیا باید در بازاریابی مستقیم سرمایه گذاری کرد؟ در اینجا جوانب مثبت و منفی وجود دارد.
طرفداران
برخی از مزایای بازاریابی مستقیم چیست؟
1. بازاریابی مستقیم قابل اندازه گیری است
تاکتیک های بازاریابی مستقیم معمولاً قابل ردیابی هستند – تعداد باز شدن، چند کلیک، تعداد تبدیل و غیره. شما می تو،د این معیارها را در پلتفرم های تبلیغاتی و نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی مشاهده کنید.
2. بازاریابی مستقیم سریع است
از آنجایی که هدف آن جلب پاسخ یا ،ید است، تاکتیکهای بازاریابی مستقیم میتوانند تأثیر فوری بر نتیجه ،بوکار داشته باشند.
منفی
بازاریابی مستقیم فقط آفتاب و گل رز نیست. برخی از نقاط ضعف وجود دارد.
1. بازاریابی مستقیم سرزده است
تاکتیکهای بازاریابی مستقیم مانند ایمیل سرد و تبلیغات عموماً مزاحم دیده میشوند. این به این دلیل است که مشتری آنها را درخواست نکرده است و هنوز هم پیام فروش به او ارائه می شود.

2. بازاریابی مستقیم دامنه کمتری دارد
همانطور که قبلا ذکر شد، افراد بسیار زیادی هستند که آماده و مایل به ،ید هستند. بازاریابی مستقیم فقط این افراد را تبدیل می کند، اما نمی تواند بین افرادی که حتی وجود شما را نمی دانند، ،ید ایجاد کند.
3. بازاریابی مستقیم را می توان مسدود کرد
CAN-SPAM، GDPR، مسدودکنندههای تبلیغات – آنها برای جلوگیری از رسیدن پیامهای فروش ناخواسته به مصرفکنندگان وجود دارند.
به دنبال نمونه های موفقی از نحوه استفاده شرکت ها از بازاریابی غیر مستقیم هستید؟ در اینجا سه مورد برای الهام گرفتن وجود دارد.
1. Ahrefs – وبلاگ
نوع اصلی بازاریابی که ما استفاده می کنیم، بازاریابی محتوای مبتنی بر SEO است. می توان آن را در یک جمله خلاصه کرد:
ما محتوای با کیفیت بالا و متمرکز بر جستجو را در مورد موضوعات دارای پتانسیل تجاری، پتانسیل ترافیک جستجو و پتانسیل رتبه بندی ایجاد و نگهداری می کنیم.
برای تجزیه آن:
- ما درباره موضوعاتی که مشتریانمان در گوگل جستجو می کنند تحقیق می کنیم.
- ما آنها را با بررسی پتانسیل ،بوکارشان فیلتر میکنیم – ارائه محصول خود در حین مق، با این کلمات کلیدی چقدر آسان خواهد بود.
- ما با تجزیه و تحلیل پتانسیل رتبهبندی آنها اولویتبندی میکنیم – اینکه چقدر برای ما مفید است که با منابع موجود در سه رتبه برتر قرار بگیریم.
- ما محتوایی را با هدف قرار دادن آن موضوعات ایجاد می کنیم.
- اگر رتبهبندی نشده باشند یا قدیمی باشند، آنها را بهروزرس، یا بازنویسی میکنیم.
این استراتژی به این م،ی است که مشتریان همیشه هر زمان که به دنبال راه حلی برای مشکلات خود در Google هستند، ما را کشف می کنند.

استراتژی ما ساده است. بدون تاکتیک های فانتزی یا آ،ین روند داغ. اما این سادگی عمدی، پیروی از استراتژی را آسان می کند و نیروی محرکه ما است درآمد تکراری سالانه هشت رقمی (ARR).
نحوه تکرار استراتژی ما را در راهنمای زیر بیاموزید.
خواندن توصیه می شود: چگونه یک استراتژی محتوای SEO ایجاد کنیم (از چارچوب Ahrefs پیروی کنید)
2. Wendy’s – توییتر
وندی یک رستوران زنجیره ای فست فود است. با این حال، ممکن است نتو،د از توییت های آن متوجه شوید:
اعداد فرشته با ،زش کم طالع بینی overwatch 2 خانه اژدها آقا این یک فیلم وندی ماریو است نفس فصل شبح وار از دنیای وحشی 2 سوپ هسته ای Minecraft استریم ،مه Fortnite vibes زیبایی شناسی ژن Z Elden ring corn
— Wendy’s (@Wendys) 4 اکتبر 2022
اگر دور از ذهن هستید، وندی اساساً انقلابی در نحوه استفاده برندها از رسانه های اجتماعی و برقراری ارتباط با مشتریان خود ایجاد کرده است. به جای ارسال توییتهای بوروکراتیک ،لکننده به زبان «شرکتی»، تصمیم گرفت با اشتراکگذاری میمها، برشته ، شرکتهای رقیب و پست ، با لحن گندهآمیز، 180 درجه انجام دهد. و به ندرت دعوت به عمل برای بازدید از رستوران وندی وجود دارد.
اما این بازاریابی غیر مستقیم برای آن کار می کند. در یک صحنه رقابتی فست فود، این استراتژی رسانه های اجتماعی برند خود را در اولویت قرار می دهد.
توییت های آن نه تنها در خود شبکه مورد توجه قرار می گیرد، بلکه به صورت ویروسی در سایر کانال ها نیز پخش می شود. ال،ای رفتاری، پارودی های ،مه، و ویدئوهای یوتیوب– لیست ادامه دارد.
از سال 2012، وندی برگر کینگ سبقت گرفت تبدیل شدن به شماره 3 زنجیره فست فود ایالات متحده.
3. Slidebean – یوتیوب
Slidebean یک پلت فرم طراحی pitch deck برای استارت آپ ها و ،ب و کارهای کوچک است. بیش از 400000 مش، دارد در یوتیوب. بسیاری از ویدیوهای آن درباره عرشه زمین یا طراحی عرشه زمین نیستند. در عوض، آنها درباره استارتاپ ها، بازاریابی و ،ب و کار هستند.
این عمدی است. در ابتدا با موضوعات مرتبط با محصول خود شروع به کار کرد. اما متوجه شد که آن موضوعات را در مدت زمان کوتاهی تمام کرده است. بنابراین تصمیم گرفت تا قیف بازاریابی را به موضوعات گسترده تر ارتقا دهد.
از آنجایی که «فرمول یوتیوب» را پیدا کرده بودیم، تصمیم گرفتیم آن را در انواع دیگر محتوا اعمال کنیم، و یکی از آنها ایده کاوش در شرکت های ش،ت خورده بود. اولین مورد WeWork بود که پل درستی بین یک شرکت متمرکز بر استارتاپ و یک برند شناخته شده بود. در این مرحله، این مجموعه “استارتاپ فورنزیک” نام داشت.
با این حال، تنها تعداد زیادی استارتآپ فناوری برای کاوش وجود داشت، بنابراین ما به سرعت آنها را در اختیار «Company Forensics» گذاشتیم تا افقهای خود را گسترش دهیم.
این به Slidebean اجازه داد تا حد امکان در یوتیوب به چشم بیاید، که برند آن را در اولویت قرار می دهد. شرکت ضربه زد درآمد 1.5 میلیون دلاری با 3000 مشتری در سال 2022.
افکار نهایی
بهترین شرکت ها از بازاریابی غیر مستقیم و مستقیم استفاده می کنند. آنها بین استراتژی ها تبعیض قائل نمی شوند. اگر می خواهید ،ب و کار خود را بهبود بخشید، باید از هر دو استفاده کنید.
هر سوالی دارید؟ منو بزن در توییتر.
منبع: https://ahrefs.com/blog/indirect-marketing/