بهینه سازی فایل Robot txt آموزش کامل ساخت فایل robots.txt همیار وردپرس-جان مولر


اما دستور htaccess که شما می فرمائید رو بنده نمیدونم به چه شیوه ای عمل میکنه اگه شما میتونید تو این زمینه فیلم یا آموزشی ارائه بدبد که تست کنم ممنون میشم . اگر وبسایت خود را به ابزار سرچ کنسول گوگل متصل کرده باشید، وقتی این ابزار تست را باز کنید از شما می‌خواهد که سایت متصل شده مورد نظر را انتخاب کنید. همانطور که می‌بینید دیجیکالا دستور سایت مپ را در فایل robots.txt خود قرار داده است.

  • اگر این فایل در هاست سایت شما آپلود نشده باشد، خزندگان و ربات‌های موتورهای جستجو امکان دسترسی به تمام صفحات عمومی را خواهند داشت و قادر هستند تا تمام محتوای سایت شما را ایندکس کنند.
  • خیر ربات‌های بدافزارها به دنبال اطلاعات کلی از سایت‌ها مانند ایمیل‌های بخش Info هستند درنتیجه به صورت کامل Robots.txt را نادیده می‌گیرند و از دستورات آن پیروی نمی‌کنند.
  • کافی است ربات های خزنده، صفحات غیرضروری مثل ادمین وردپرس، فایل افزونه ها، فولدر تم را ایندکس نکنند.
  • یه سوالی برای من ایجاد شد و اونم اینه که خب بنده میخوام وبمو ایندکس کنم نه کلیه فایل هام رو داخل هاست .
  • برای Google، مدیران می‌توانند فرکانس خزیدن را برای وب‌سایت خود در کنسول جستجوی Google تغییر دهند.

این ربات نسبت به سایر ربات‌های جستجوگر، دستورات بیشتری را متوجه می‌شود. علاوه بر دستورات “User-agent” و “Disallow”، ربات گوگل دستور دیگری به نام “Allow” را نیز درک می‌کند. وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند. در این فایل با چند دستور ساده مشخص می‌کنیم که ربات اجازه بررسی کدام صفحه‌ها را دارد و کدام صفحه‌ها را نباید بررسی کند. یک دلیل خوب دیگر برای استفاده از فایل robots.txt برای وردپرس این است که فایل ها و فولدرهایی که دوست ندارید، ایندکس نشوند و در نتایج جستجو گوگل نمایش داده نشوند.

فایل‌ robots.txt چیست؟ تاکتیک مهم سئو برای این روبوتس

مدیریت ترافیک ربات‌ها از این جهت اهمیت دارد که سرور میزبان وبسایت شما برای پردازش و بارگذاری صفحات برای ربات‌ها مشغول نشود. از طرف دیگر، اکثر سرورها یا میزبان‌های وبسایت از نظر پنهای باند و ترافیک محدودیت دارند؛ به همین دلیل مصرف ترافیک برای ربات‌ها مقرون به صرفه نیست. فایل Robots.txt در وبسایت‌ها نقش همین راهنماها و نگهبانان را دارد اما نه برای کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، بلکه برای ربات‌هایی که برای بررسی سایت یا هر کار دیگری می‌خواهند در بخش‌های مختلف سایت سرک بکشند. با استفاده از گوگل وبمستر یا همان کنسول جستجوی گوگل شما می توانید بررسی کنید که چه تعداد و چه صفحاتی از سایتتان فهرست بندی شده اند.

به عنوان مثال، Notepad، TextEdit، vi و emacs می توانند فایل های robots.txt معتبر ایجاد کنند. واژه‌پردازها اغلب فایل‌ها را در قالبی اختصاصی ذخیره می‌کنند و می‌توانند کاراکترهای غیرمنتظره‌ای مانند نقل قول‌ها به آن اضافه کنند که می‌تواند برای خزنده‌ها مشکل ایجاد کند. گاهی اوقات به جای فهرست کردن همه فایل‌ها به صورت جداگانه، مسدود کردن چندین صفحه به طور همزمان کارآمدتر است. اگر همه آنها در یک بخش از وب سایت باشند، یک فایل robots.txt می‌تواند دایرکتوری حاوی آنها را مسدود کند.

آموزش HEO

در این حالت برای اینکه از طرف گوگل به داشتن محتوای duplicate و تکراری متهم نشویم، باید یکی از آنها را نگه داشته و بقیه را از دید موتور جستجو پنهان کنیم. گاها ممکن است ما قصد داشته باشیم که محتوایی خاص را از دید ایندکس گوگل پنهان کنیم. مثلا امکان دارد یک صفحه برای کمپین فروش بهاری در سایت ساخته باشیم و پس از اتمام بهار، بخواهیم آن را از ایندکس خارج کنیم. همینطور ممکن است بخواهیم ویدیوها و تصاویر سایت در ایندکس گوگل دیده نشوند.

فعالیت های سئوکار

بروزرسانی‌های پیاپی این فایل اگرچه در روند فعالیت سایت شما به ظاهر تأثیر زیادی نخواهد گذاشت، اما می‌تواند منجر به پیچیده شدن فرآیند دسترسی خزندگان و ربات‌ها به سایت شما شود. را فعال کنید تا دسترسی تمامی ربات‌ها به سایت شما مسدود شود. هر 10 ثانیه یک بار به کل صفحات سایت دسترسی پیدا خواهد کرد. با تغییر عدد 10 به دیگر اعداد، می‌توانید مدت زمان مربوطه را کم یا زیاد کنید. شناخته می‌شوند را مدیریت کرده و آدرس آن‌ها را مخفی کنید تا کاربران به نوعی مجبور به کلیک روی آن‌ها شوند.