تعریف سئو چیست و چرا سئو سایت مهم است ؟ بیلاود مارکتینگ-جان مولر


موارد جستجو شده، همان کلماتی که کاربران آنها را در فرم جستجو تایپ می‌‌‌کنند دارای اهمیت فوق العاده‌‌ای می‌‌باشند. تجربه نشان داده است که ترافیک موتورهای جستجو می‌‌‌‌تواند به یک موفقیت ساماندهی شده یا بالعکس منجر شود. اهداف یک وب سایت می‌‌تواند ارائه تبلیغات‌‌، درآمدزایی یا نمایش محصولاتی باشد که مشابه آن درهیچ شبکه بازاریابی دیگری نباشد. یک سایت با سئو خوب یعنی وب سایت از نظر موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرد و با توجه به هدف سرچ کاربر در نتایج نمایش داده شود. فاکتورهایی که مد نظر موتور جستجو است شامل متون استفاده شده، سرعت سایت، لینک های وروردی و خروجی، چیدمان مناسب ساختار سایت و … می شود. به زبان ساده، بهینه سازی بدون داشتن برنامه ریزی و استراتژی صحیح معمولا نتایج خوبی ندارد و گاهی کم کاری و یا حتی استفاده ی بیش از حد از بهینه سازی سایت، سرمایه گذاری شما در این بخش را به هدر می دهد.

  • محتوای با کیفیت بالا، وب سایت شما را به عنوان یک مرجع معرفی می کند و برای جذب بازدیدکننده و افزایش رتبه ضروری است.
  • اگر موتور جستجو مورد Cloaking را شناسایی کند، وب سایت متخلف را پنالتی کرده و برای همیشه از ایندکس خود حذف می‌کند.
  • یک سایت با بک لینک‌های باارزش بیشتر، معمولا رتبه بهتری در مقایسه با وب سایتی مشابه با بک لینک‌های کمتر می‌گیرد.
  • همه‌گیری کرونا باعث شد بسیاری از کسب‌وکارها بر اهمیت حضور خود در فضای مجازی آگاه و بر آن تمرکز کنند.

دو راه پیش روی شما بیشتر نیست، یا سایت خود را به دست متخصص سئو بسپارید که برای شما روی کلمات هدف عملیات سئو انجام دهد و به رتبه‌های اول گوگل برسید یا خودتان این کار را یاد بگیرید و انجام دهید. بعد از رعایت کردن فاکتورهای ثابت سئو، شاید بتوان گفت که چیزی در حدود 30 درصد موفقیت شما به تولید محتوای مفید مربوط میشود. شما باید بتوانید محتواهایی برای کاربر تولید کنید که او را درگیر و جذب خود کند. اما نترسید… قرار نیست از فردا یک برنامه روزانه برای اِعمال 200 فاکتور سئو روی وب سایت خود داشته باشید و کل زمانتان را صرف آن کنید. بیشتر این فاکتورها صرفا نیاز به یک بار پیاده سازی داشته و بعد از اینکه روی سایت شما اعمال شوند، نیاز به فعالیت دوباره در موردشان ندارید.

شرکت سئو علاوه بر تجزیه و تحلیل وب سایت شما، نگاهی به تجارت و صنعت شما نیز خواهد داشت. آنها قبل از ایجاد یک طرح سئو با مخاطبان هدف و اهداف کلی کسب و کار شما آشنا می شوند. با شناخت کسب و کار و مخاطبان خود، شرکت سئو بهتر می تواند تصمیم بگیرد که از کدام تاکتیک ها برای بهبود سئوی وب سایت شما استفاده کند. وقتی قرار است رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید، کافیست ابتدا داخل سایت را بهینه سازی کنید و سپس به سراغ سئوی خارج از سایت بروید که این عملیات در سه قسمت وابسته به هم دسته‌بندی می‌شوند. وقتی که موقعیت سایت شما 9 باشد این مقدار نرخ کلیک به 2٪ کاهش می یابد. اگر وب سایت شما برای جستجوی عبارات مرتبط در صفحه یک نشان داده نشود، به اهداف خود نمی رسد.

حال به فرآیند و مجموعه فعالیت هایی که در یک وبسایت جهت مطابق شدن با معیارهای موتورهای جستجو و ارتقاء جایگاه سایت در نتایج سرچ انجام می شود، سئو گفته می شود. بک لینک‌های سایت شما مانند رای اعتماد سایر سایت‌ها به سایت شما هستند و برای گوگل اهمیت دارند.عموما سایت‌های با تعداد بک لینک بیشتر رتبه بیشتری در نتایج گوگل خواهند داشت. موقعیت سایت شما در صفحه نتایج گوگل تناسب مستقیم با کمیت و کیفیت لینک‌های ورودی به سایت شما دارد. بک لینک‌ از ابتدای پیدایش موتورهای جستجو به عنوان یک فاکتور مهم در رنکینگ سایت در نظر گرفته می‌شد و هنوز هم یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت است. اگر کسب و کار شما کوچک است و تازه می خواهید کار خود را شروع نمایید بهتر است روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز داشته باشید.

بک لینک ها، شامل لینک هایی میشوند که سایر وبسایتها به یک صفحه از سایت ما میدهند. کلمات کلیدی ما، یا کلید واژه ها، همان کلماتی هستند که کاربران ما با توجه به آنها، به دنبال ما میگردند. پس سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید دقیقاً مانند ثروت و موفقیت هستند. موتور های جستجویی مانند گوگل که در بحث سئو بیشتر با این جستجو گر کار داریم، در وب کار جستجو را انجام میدهند. شما اگر موتور جستجو بودید، باید مرتبط ترین، نتایج، بهترین نتایج، و درجه یک ترین محتوا ها را به فرد جستجو کننده نشان دهید. اگر بخواهم دقیقتر به شما بگویم، سئوی خود سایت معنا ندارد، ما مقاله ها، محصولات و چیزهایی را که در سایت قرار میدهیم باید از نظر گوگل بهینه کنیم.

سئو (SEO) چه بخش‌هایی دارد؟

از آدرس URL کوتاه استفاده کنید و کلمه کلیدی اصلی را در آن بیاورید. ابزار Bing Webmaster Tools که ابزاری معادل کنسول جستجوی گوگل در بینگ است، نصب کنید. عملکرد وب سایت را به طور کامل کنترل کند و اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهد. از آخرین اخبار سئو و تغییرات در الگوریتم های گوگل مطلع باشد و دائماً اطلاعات خود را به روز رسانی کند. از استراتژی هایی که باعث افزایش ترافیک سایت می شود، استفاده کند.

آشنایی با نحوه ثبت سایت در گوگل ( ثبت سایت در سرچ کنسول )

همانطور که در ابتدا توصیه کردم در شروع کار از افراد با تجربه کمک بگیرید، حالا توصیه می‌کنم وقتی در کارتان موفق شدید رازهای موفقیت خود را به افراد تازه‌کار آموزش دهید. تحقیقات سایت سرچ‌انجین‌جونال نشان داده است که ۶۰٪ از متخصصان سئو که به طور تمام وقت کار می‌کنند درآمد برابر یا بیشتر از میانگین شغل‌های آمریکا دارند. فریلنسر به معنای خود اشتغالی است و «فریلنسر سئو» که شاخه‌ای از شغل فریلنسری است فردی است که تحت استخدام هیچ شرکت یا مجموعه‌ای نیست و برای خود به صورت پروژه‌ای کار می‌کند. حالا می‌توانید سراغ مشتریانی بروید که به این خدمات نیاز دارند. فقط کار را به بهترین شکل انجام دهید تا رزومه شما قوی‌تر شود. شاید مهمترین ویژگی‌ها، توانایی تحلیل رقبا، شناخت الگوریتم پنگوئن، داشتن تجربه مشابه و مهارت ساخت کمپین‌های رپورتاژ (با صرف کمترین بودجه وبیشترین بازدهی) است.

رنک برین از نظر بررسی و تفسیر کلمات هم‌معنی مشابه الگوریتم مرغ مگس‌خوار عمل می‌کند، اما بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر است. تمرکز اصلی الگوریتم رنک‌برین تجربۀ کاربری یا UX است و می‌توان ادعا کرد که مدت زمان حضور کاربران در صفحات، ادامه پیدا نکردن جستجو در یک موضوع خاص، نرخ کلیک در نتایج جستجو و … سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد.

حال بین خیلی از سئو کاران برسر این موضوع که چند درصد سئو داخلی و چند درصد سئو خارجی مهم است درگیر هستند. اولا ، همانطور که اول مقاله براتون توضیح دادیم مهم ترین نکته در سئو ، تولید محتوای عالیست. زمانی که از شما می‌پرسند، سئو چیست؟ قطعاً بخش اعظمی از این حوزه را به مقایسه رتبه و ارزش یک وب سایت نسبت به رقبای خود اختصاص می‌دهید. در نهایت نیز کالن داده مربوط به اطالعات تمامی صفحات مشابه تعیین میکند تا به چه ترتیبی در نتایج جستجوی یک کاربر دیده شوند. سپس با توجه به قوانین طراحی شده برای این الگوریتم ها،صفحات را بر اساس صدها فاکتور یا سیگنال رتبه بندی، تجزیه و تحلیل خواهند کرد. چرا برای موتور جستجو خوب است ؟ چون در آن جستجو کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود.

بعد از این که به عنوان مدیر یک وب سایت به طور دقیق و کامل فهمیدید بهینه سازی سایت چیست و آن را پیاده سازی کردید، باید توانایی آنالیز نتایج را نیز داشته باشید. پس از آن باید وارد آموزش سئو داخلی شوید، این آموزش شامل فعالیت هایی است که در داخل سایت صورت می گیرد. همانطور که از اسمش پیداست، تمام فعالیت هایی است که در خارج از سایت صورت می گیرد تا به بهتر سئو شدن سایت کمک کند. سئو در زمانی کهموتور های جستجو(گوگل) پدید آمد، جای خود را در میان آنها پیدا کرد.