دامنه سطح بالا (TLD) چیست؟ دامنه های سطح بالا توضیح داده شده است



دامنه سطح بالا چیست؟

دامنه سطح بالا (TLD) آ،ین بخش متن در یک نام دامنه است، مانند .com یا .net.

دامنه های سطح بالا ،د دامنه، ،د دامنه و ،د URL نیز نامیده می شوند.

TLD ها یک مشکل جزئی به نظر می رسند. اما آنها یک هستند عمده بخشی از استراتژی بازاریابی هر ،ب و کار آنلاین است.

و آنها به این شکل هستند:

قطعات URL

هر آدرس وب سایت دارای یک TLD است.

TLD ها به شناسایی، سازماندهی و طبقه بندی وب سایت ها بر اساس محتوا، هدف یا مکان آنها کمک می کنند.

به ،وان مثال، یک TLD .com معمولا برای وب سایت های تجاری استفاده می شود. در حالی که یک TLD .edu برای مدارس و موسسات آموزشی استفاده می شود.

و یک ،د دامنه .de برای وب سایت های آلم، و منابع آنلاین استفاده می شود.

TLD شما می تواند به کاربران و موتورهای جستجو ایده ای از خدماتی که وب سایت شما ارائه می دهد، موقعیت مک، و بخش کاری شما ارائه دهد.

انواع دامنه های سطح بالا

شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN) را اجرا می کند مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنتی (IANA)، که استفاده و تخصیص نام دامنه را تنظیم می کند.

IANA دامنه های سطح بالا را به شش نوع اصلی گروه بندی می کند:

دامنه های سطح بالای عمومی (gTLD)

دامنه های سطح بالای عمومی دارای سه کاراکتر یا بیشتر هستند. و هر ،ی می تواند آنها را ثبت کند.

آنها رایج ترین TLD ها هستند. آنها همان چیزی هستند که کاربران انتظار دارند هنگام مرور وب مشاهده کنند.

در اینجا برخی از محبوب ترین gTLD ها آورده شده است:

با وجود بر،بی که دارند، TLD های عمومی هنوز هم می توانند اطلاعات یک وب سایت را در اختیار کاربران قرار دهند.

به ،وان مثال، .net اغلب نشان دهنده وب سایت های شبکه است، در حالی که .org نشان دهنده سازمان ها است.

برخی از شرکت‌ها شروع به خاص‌تر ، gTLD خود کرده‌اند. از سال 2011، شرکت ها و سازمان های تاسیس شده مجاز به درخواست و ثبت gTLD های خود هستند.

در نتیجه، اکنون می تو،د از سایت هایی با TLD مانند موارد زیر بازدید کنید:

در سال 2014، دامنه های سطح بالای جغرافیایی (geoTLD) به ،وان راهی برای مرتبط ، یک وب سایت با یک جامعه جغرافیایی، ژئوپلیتیکی، قومی، زب، یا فرهنگی معرفی شدند.

در حالی که geoTLD به مناطق و جوامع مربوط می شود، آنها gTLD در نظر گرفته می شوند زیرا ثبت آنها محدود نیست.

نمونه هایی از geoTLD ها عبارتند از:

  • برلین
  • آمستردام
  • .پاریس

از ژانویه 2023، وجود دارد 1246 دامنه سطح بالای عمومی.

دامنه های سطح بالای محدود عمومی (grTLD)

دامنه های سطح بالای محدود شده عمومی (grTLD) مشابه gTLD ها هستند. اما واجد شرایط بودن آنها برای استفاده های خاص محدود شده است.

IANA برای ثبت نام به مدرک واجد شرایط بودن نیاز دارد.

،دهای دامنه زیر grTLD هستند:

برای مثال .biz grTLD برای استفاده تجاری و تجاری با حسن نیت تعیین شده است. وبلاگ متوسط ​​یا سایت وابسته شما ممکن است واجد شرایط نباشد.

دامنه های سطح بالای حمایت شده یک TLD تخصصی هستند که توسط آژانس ها و سازمان های خصوصی حمایت می شوند.

این دامنه‌های سطح بالا برای گروه‌ها و سازمان‌هایی که موضوعات و معیارهای مش،ی دارند، محفوظ است. (مانند مشاغل یا سازمان های ،تی.)

آژانس های حامی در مورد شرایط واجد شرایط بودن حرف آ، را می زنند.

نمونه هایی از sTLD ها عبارتند از:

  • .gov
  • .موزه
  • .edu
  • .mil (ارتش ایالات متحده)

مانند دامنه های سطح بالای عمومی، دامنه های سطح بالای حمایت شده اطلاعاتی در مورد وب سایت ها و صنایع مرتبط با آنها ارائه می دهند.

به ،وان مثال، .edu برای موسسات آموزشی معتبر در ایالات متحده رزرو شده است. و .gov نشان دهنده وب سایت های ،ت ایالات متحده است.

وب سایت های دارای sTLD به کاربران کمک می کنند تا اطلاعات رسمی را به سرعت پیدا کنند و به طور کلی قابل اعتماد در نظر گرفته می شوند.

برای دریافت sTLD برای وب سایت خود، باید برای یکی با یک درخواست دهید ثبت کننده معتبر ICANN و اطمینان حاصل کنید که معیارهای خاص را برآورده می کنید.

در حال حاضر تنها 14 دامنه سطح بالا در پایگاه داده IANA وجود دارد.

دامنه های سطح بالای کد کشور (ccTLD)

دامنه‌های سطح بالای کد کشور ،دهای دو حرفی هستند که برای کشورها، ،ت‌های مستقل و سرزمین‌ها رزرو شده‌اند.

ccTLD ها برای وب سایت ها و سازمان ها از کشور یا قلمرو مربوطه در دسترس هستند. یا به شرکت هایی که در منطقه حضور دارند.

وب سایت ها می توانند از ccTLD استفاده کنند تا به مشتریان نشان دهند که در کدام کشور مستقر هستند و به آنها خدمات ارائه می دهند. ccTLD ها همچنین به گوگل کمک می کنند تا سایت شما را برای نتایج جستجوی دقیق تر هدف قرار دهد.

با این حال، دامنه‌های سطح بالای کد کشور فقط کشورها و مناطق را هدف قرار می‌دهند، نه زبان‌ها. سئوی بین المللی و وب سایت های چند زبانه به چیزی بیش از یک ccTLD نیاز دارند.

لیست زیر لیستی از ccTLD های رایج است:

  • .ca (کانادا)
  • .br (برزیل)
  • .از آلمان)
  • .fr (فرانسه)
  • .ie (ایرلند)
  • .در هند)
  • uk (بریت،ا)
  • .us (ایالات متحده آمریکا)
  • .io (سرزمین اقیانوس هند بریت،ا)

در سال‌های اخیر، وب‌سایت‌ها نیز از ccTLD برای اه، برندسازی استفاده کرده‌اند.

برای مثال، .io یک ccTLD است که اغلب در صنعت فناوری استفاده می‌شود، در حالی که .ly (لیبی) و .es (اسپ،ا) معمولاً برای بهینه‌سازی نام‌های دامنه کامل، مانند itun.es اپل استفاده می‌شوند.

در واقع گوگل به این رویه توجه کرده و شروع کرده است در نظر گرفتن برخی از ccTLD ها به ،وان gTLD.

از ژانویه 2023، پایگاه داده IANA 316 دامنه سطح بالای کد کشور را فهرست کرده است.

تست دامنه های سطح بالا (tTLD)

دامنه های سطح بالای تست مجموعه ای از TLD ها (و دامنه ها) هستند که برای اه، آزمایش و توسعه رزرو شده اند.

شما نمی تو،د این دامنه ها را با سیستم نام دامنه (DNS). این بدان م،است که می‌تو،د از دامنه‌های سطح بالای آزمایشی برای آزمایش آزادانه تغییرات نرم‌افزاری بدون ترس از تضاد با نام دامنه فعلی یا آینده استفاده کنید.

tTLD ها معمولاً فقط برای مستندسازی و فرآیندهای توسعه داخلی استفاده می شوند.

چهار tTLD اصلی شامل موارد زیر است:

  • .تست
  • .مثال
  • .بی اعتبار
  • .local،st

پایگاه داده IANA چندین فهرست را فهرست می کند tTLD های اضافی.

زیرساخت دامنه سطح بالا

یک دامنه سطح بالای زیرساخت حاوی یک TLD است: ناحیه پارامتر آدرس و مسیریابی (ARPA یا .arpa).

در واقع، .arpa اولین دامنه سطح بالای موجود بود.

شما نمی تو،د آن را به ،وان TLD ثبت کنید، زیرا معمولاً فقط برای اه، زیرساخت اینترنتی استفاده می شود.

آیا دامنه های سطح بالا بر سئو تاثیر می گذارند؟

بله، TLD ها می توانند بر سئو و عملکرد کلی بازاریابی شما تأثیر بگذارند.

با این حال، TLD ها در مقایسه با سئو داخلی صفحه، پروفایل های بک لینک و سایر جنبه های تلاش های بازاریابی شما یک عامل جزئی هستند.

گوگل تایید کرده است که از یک سفارشی استفاده می کند TLD که شامل کلمات کلیدی است هیچ مزیت یا ضرری در جستجو ایجاد نمی کند.

اما در حالی که دامنه های سطح بالا به طور مستقیم بر رتبه شما در گوگل تأثیر نمی گذارند، می توانند بر نحوه درک مردم از برند شما تأثیر بگذارند.

مسئله اعتماد است.

برای کاربران، برخی از دامنه های سطح بالا قانونی تر از بقیه به نظر می رسند.

برای مثال، یک مطالعه در سال 2022 نشان می دهد که .com و .org از جمله این موارد هستند قابل اعتماد ترین TLD ها برای وب سایت خود استفاده کنید

رتبه بندی اعتماد TLD ها

اگر کاربران تصور کنند TLD شما قانونی تر است، ممکن است در نتایج جستجو روی سایت شما کلیک کنند.

این ی،ی شما میتوانست با یک دامنه سطح بالای عمومی مانند .com ترافیک ارگ،ک بیشتری نسبت به TLD کمتر رایج دریافت کنید.

TLD شما می‌تواند کانال‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا کاربران به احتمال زیاد روی پیوندهایی که آنها را قابل اعتماد می‌دانند در همه جا کلیک می‌کنند – نه فقط در نتایج موتورهای جستجو.

در اینجا 20 نفر برتر هستند TLD های سایه دار طبق گفته شرکت نرم افزار کامپیوتری سیمانتک:

TLD های سایه دار

در حالی که TLD ها به طور بالقوه می توانند بر روی سئو و اثربخشی کلی بازاریابی شما تأثیر بگذارند، مهمترین چیز این است که TLD را انتخاب کنید که دقیقاً نشان دهنده ،ب و کار شما و هدف آن باشد.

به این ترتیب شما برای کاربران شفاف و قابل اعتماد ظاهر خواهید شد.

بهترین TLD را برای وب سایت و کاربران خود انتخاب کنید

دامنه های سطح بالا نشان دهنده هدف سایت شما هستند و به جذب مخاطبان هدف شما کمک می کنند.

اگر می‌خواهید کاربران را بر اساس کشور هدف قرار دهید، ممکن است به یک دامنه سطح بالای کد کشور نیاز داشته باشید. اگر مخاطبان شما جه، هستند، یک دامنه عمومی سطح بالا ممکن است راه حلی باشد.

یک راه عالی برای تعیین اینکه کدام TLD برای صنعت و مخاطبان هدف شما بهترین کار را دارد، مشاهده آنچه رقبای شما انجام می دهند است.

صرفاً نگاه ، به TLD هایی که آنها استفاده می کنند یک مکان عالی برای شروع است.

اما می تو،د با استفاده از ابزار بک لینک آنالیتی، Semrush، تحلیل را یک قدم جلوتر ببرید.

برای شروع، URL یک رقیب را تایپ کنید و روی ” کلیک کنیدتجزیه و تحلیل

گزارش اصلی “نمای کلی” اطلاعاتی در مورد اینکه چه ،ی و چگونه به وب سایت رقیب شما پیوند می دهد ارائه می دهد.

اما اگر به پایین بروید و به “TLD توزیع” در پانل، یک تفکیک از دامنه های ارجاع دهنده بر اساس TLD آنها را مشاهده خواهید کرد.

گزارش توزیع TLD

کلیک “چشم انداز پر شده گزارش” برای دریافت نمای گسترده ای از داده ها.

گزارش دقیق توزیع TLD

این گزارش برای انتخاب TLD مفید است زیرا منصفانه است که فرض کنیم ا،ر سایت‌هایی که به رقبای شما پیوند می‌دهند در صنعت یا جامعه مشابهی هستند.

اگر ا،ر وب‌سایت‌های صنعت یا جامعه شما از ccTLD‌هایی مانند .uk استفاده می‌کنند، ممکن است ترجیح کاربر برای چنین TLD‌هایی را نشان دهد.

اما اگر نه رقبای شما و نه وب‌سایت‌هایی که به آنها پیوند می‌دهند از TLD مانند .io استفاده نمی‌کنند، ممکن است به شما پیشنهاد کند که از آن استفاده نکنید.

با این حال، در نهایت، شما می خواهید یک TLD انتخاب کنید که به طور دقیق وب سایت شما و هدف آن را منع، کند. و این با انتظارات و ادراکات مخاطبان هدف شما هماهنگ است.

لیست دامنه های سطح بالا بر اساس محبوبیت

مطمئن نیستید کدام TLD برای شما من، است؟ از لیست TLD زیر برای کمک به تعیین بهترین گزینه استفاده کنید.

اگر هدف شما استفاده از یک TLD معمولی است که کاربران با آن آشنا هستند، یک مورد محبوب تر را انتخاب کنید. یا اگر به دنبال برجسته شدن هستید، ممکن است بخواهید گزینه منحصر به فردتری را انتخاب کنید.

قبل از تصمیم گیری، بررسی کنید لیست دامنه های سطح بالا بر اساس محبوبیت:

رتبه

TLD

درصد وب سایت هایی که از TLD استفاده می کنند

1

.com

49.2٪

2

.org

4.6٪

3

.ru

4.0٪

4

.خالص

3.0٪

5

.از

2.4٪

6

.،ستان

2.1٪

7

.au

1.7٪

8

.fr

1.6٪

9

.که در

1.5٪

10

.br

1.4٪

11

.jp

1.4٪

12

.آی تی

1.2٪

13

و

1.1٪

14

.pl

1.1٪

15

.ca

1.0٪

16

nl

0.9٪

17

.انجام دادن

0.8٪

18

vn

0.7٪

19

.tr

0.7٪

20

شرکت

0.7٪

21

.cz

0.6٪

22

.es

0.6٪

23

.gr

0.5٪

24

.ch

0.5٪

25

اطلاعات

0.5٪

26

.cn

0.5٪

27

.eu

0.5٪

28

.برای

0.5٪

29

.io

0.5٪

30

.il

0.5٪

31

.شناسه

0.4٪

32

.tw

0.4٪

33

.kr

0.4٪

34

mx

0.4٪

35

.ro

0.4٪

36

.بودن

0.4٪

37

.ar

0.4٪

38

.se

0.4٪

39

.hu

0.3٪

40

nz

0.3٪

41

در

0.3٪

42

.cl

0.3٪

43

.dk

0.3٪

44

.توسط

0.3٪

45

.sk

0.2٪

46

ما

0.2٪

47

.خیر

0.2٪

48

xyz

0.2٪

49

.RF

0.2٪

50

من

0.2٪


منبع: https://www.semrush.com/blog/top-level-domains