راهنمای آسان برای ایجاد نقشه سایت sitemap آموزش سئو در وب برتر-جان مولر


مثلا من یک مطلب تازه ای در سایت قرار می دهم و سریع fetch می کنم . در نهایت باید از طریق گوگل وبمستر sitemapها رو به گوگل شناسایی کنی. این مقاله به کوشش رامین محمودی، صفیه منتظری، حسین بابائی، مینا شهانی و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

سایت شما واقعاً بزرگ است و ممکن است خزنده‌های Google از خزیدن در برخی از صفحات به روز شده شما غافل شوند. با مشخص کردن یک یا چند فیلتر مختلف، مقاله‌های جذاب و مناسب خودتان را پیدا کنید. در انتها هم از تب “بایگانی ها” صفحات “بایگانی های نویسنده” و “تاریخ بایگانی ها” را غیرفعال کنید.

  • یک روش دیگر افزودن نام سایت مپ “sitemap_index.xml” به انتهای دامنه وب سایت تان است.
  • بعد از اینکه نقشه های سایت خود را ایجاد کردید می توانید با دو لینک زیر نیز آن را اعتبارسنجی کنید.
  • مفهوم این است که از آنجایی که یک نقشه سایت نمی تواند شامل همه URL های مختلف وب سایت شما (50000+) باشد، باید چندین نقشه سایت ایجاد کنید.
  • می‌توانیم بگوییم که هر سایتی برای پیشرفت و ارتقاء رتبه خود در گوگل به این فایل نیاز خواهد داشت و این مورد تقریبا الزامی است.
  • شما می‌توانید به صورت اختیاری یک فایل فهرست (فایلی که به لیستی از نقشه‌های سایت اشاره می‌کند) را ایجاد کنید.

با ثبت نقشه سایت، در واقع به گوگل اطلاع می دهید که چه صفحاتی برای شما اهمیت بیشتری دارد و به این ترتیب گوگل راحت تر و سریعتر آن صفحات را در اینترنت پیدا می کند. زمانی که سایت یا فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی شد باید نقشه آن را در سرچ کنسول ثبت کنید، تا گوگل صفحات شما را شناسایی کند و بعد از هربار بروز رسانی نیز آنها را مورد بررسی قرار دهد. اما چگونه نقشه سایت بسازیم؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که سایت مپ چیست و در ادامه نحوه ثبت سایت مپ گوگل را بیان کرده ایم. برای این کار کافی است وارد گوگل سرچ کنسول شوید و به بخش Sitemaps بروید. سپس آدرس فایل نقشه سایتتان را در قسمت مربوطه وارد کنید و دکمه Submit را بزنید. با این کار، نقشه سایتی که تهیه کرده‌اید در گوگل سرچ کنسول ثبت می‌شود و توسط گوگل بررسی خواهد شد.

تنها صفحات مهم را در نقشه سایت XML قرار دهید

شما باید در نقشه جستجوی گوگل به آمار نقشه سایت خود توجه داشته باشید. این می تواند خطاهای خزشی و صفحات مستثنی از پوشش جستجو را به شما نشان دهد. اکنون که نقشه سایت XML را به گوگل ارسال کردید، بیایید نگاهی به نحوه استفاده از آن برای وب سایت خود بیاندازیم. اکنون به وب سایت وردپرس خود بروید و افزونه Insert Headers and Footers را در وب سایت خود نصب و فعال کنید. پس از آن، باید آخرین قسمت URL نقشه سایت خود را در بخش ” Add new sitemap” اضافه کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید.

از آنجایی که بینگ نیز از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهکاری هوشمندانه خواهد بود که از هدر رفتن وقت‌تان جلوگیری می‌کند. در تصویر زیر سایت مپ ایندکس وب سایت Search Engine Journal را مشاهده می کنید که دارای ۳۰ سایت مپ مجزا است. یک روش دیگر افزودن نام سایت مپ “sitemap_index.xml” به انتهای دامنه وب سایت تان است. در این مرحله تب “طبقه بندی ها” یا تکسانومی را انتخاب کنید و مشابه مرحله قبل مواردی که باید در سایت مپ وجود داشته باشند را مشخص نمائید. در یک سناریوی نرمال بایستی “دسته ها” و “دسته های محصولات” در وضعیت “بله ” باشند و سایر موارد مثل برچسب نوشته ها که محتوای تکراری تولید می کنند به صورت “خیر” تنظیم شوند.

از داشبورد حساب خود، باید از ستون سمت چپ روی نقشه سایت کلیک کنید. ابتدا کاری که باید انجام دهید نصب و فعال سازی افزونه Google XML Sitemaps است. بعد از اینکه نقشه های سایت خود را ایجاد کردید می توانید با دو لینک زیر نیز آن را اعتبارسنجی کنید. نقشه سایت گوگل نیوز خود را با مقالات جدید به روز‌رسانی کنید. برای نقشه‌های سایت با کمتر از 100 URL، می‌توانید به صورت دستی یک نقشه ایجاد کنید. اگر سایت شما بزرگ بوده و شامل صفحات زیادی باشد، به احتمال زیاد خزنده‌های گوگل ممکن است خزیدن برخی از صفحات جدید یا اخیراً به روز شده شما را نادیده بگیرند.

۲- ثبت سایت مپ در گوگل سرچ کنسول

موتورهای جستجو نظیر گوگل، مناسب‌ترین نتایج مرتبط با جستجوی کاربران را از سایت‌ها بیرون کشیده و آنها را به کاربران نشان می‌دهند. آنها با استفاده از خزنده‌ها به خواندن، سازمان‌دهی و فهرست کردن ‌ اطلاعات موجود در اینترنت می‌پردازند. اما نقش سایت مپ در این میان چیست؟ سایت مپ، موقعیت صفحات وبسایت را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. وقتی سایت شما، سایت مپ مناسبی نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که ربات‌های گوگل محتوای سایت شما را تکراری تشخیص دهد و به این ترتیب به سئوی سایت صدمه بزند. همچنین استفاده از sitemap باعث می‌شود که رباتها مسیر حرکت بین صفحات سایت شما را بهتر درک کرده و بدانند چه صفحاتی، در چه بخش‌هایی و با چه سلسله مراتبی در سایت شما وجود دارد.

با ما همراه باشید، چرا که ما در این مطلب به تمام سوالات شما در مورد نقشه سایت پاسخ داده ایم. در این قسمت، باید پلاگین Insert Headers and Footers را نصب و فعال کنید. هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید.

در حقیقت ارتباط بین صفحات مختلف سایت در این فایل مشخص می‌شود. این محتوا توسط ربات‌های گوگل ایندکس می‌شود و موتورهای جستجو می‌توانند تشخیص دهند که کدام محتوا از بقیه ارزش بیشتری دارد. ابتدا باید به خاطر داشته باشید که نقشه سایت XML رتبه بندی جستجوی شما را بهبود نمی بخشد.