ساخت فایل ربات Robots txt Generator ابزار سئو پونه مدیا-جان مولر


دریافت مبلغ برای تمدید آپدیت های سالانه، تضمینی است بر اینکه ربات افزایش ورودی گوگل دائماً مورد رسیدگی ما قرار میگیرد، آپدیت میشود و هرگز از کار نمی‌افتد. آیا از وجود فایل robots.txt در وب سایت خود مطمئن نیستید؟ تنها کافیست که عبارت robots.txt را به انتهای نام دامنه خود اضافه کرد و یو آر ال نهایی را در مرورگر خود وارد کنید. اگر هیچ صفحه متنی ظاهر نشد، پس چنین فایلی در سایت شما وجود ندارد.

  • پروتکل سایت مپ (نقشه سایت) به ربات‌ها کمک می کند تا بدانند چه چیزی را در خزیدن خود در یک وب سایت قرار دهند.
  • ارزش لینک سازی شما زیاد است و زمانی که از robots.txt به درستی استفاده می کنید، ارزش پیوند به صفحاتی که واقعاً می خواهید ارتقا دهید منتقل می شود.
  • در این روش شما رتبه صفحه و یا لینک های آن را از دست نخواهید داد.
  • صفحات با بهترین عملکرد شما می توانند اعتبار صفحات ضعیف و متوسط ​​شما را در چشم گوگل افزایش دهند.
  • اگر در نحوه دسترسی به ریشه وب سایت خود مشکل دارید یا برای انجام این کار به مجوز نیاز دارید، با ارائه دهنده خدمات میزبانی سایت تماس بگیرید.

بعد از اینکه تغییرات لازم را ایجاد کردید، مجددا با گزینه آپلود آن را به فولدر ریشه سایت برگردانید. یکی از نکات قابل توجه در ایجاد این فایل، ایجاد نام فایل با حروف کوچک است. به ویژه در سیستم عامل لینوکس اگر برخی از حروف فایل بزرگ باشند، موتور جستجو امکان دریافت فایل را نخواهد داشت.

سئو اینستاگرام چیست؟ + 9 تکنیک کاربردی در سئو اینستاگرام

در صورتی که این فایل در هاست سایتتان آپلود نشده باشد، خزندگان و ربات های موتورهای جستجو می توانند به تمام صفحات سایت شما دسترسی پیدا کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهند. اگر ربات های گوگل دسترسی برای خواندن چنین صفحاتی داشته باشند، قطعا بودجه خزش و کراول سایت به زودی مصرف شده و برای ایندکس و بررسی صفحات و رده های اصلی و مهم سایت به چالش می خوریم. خصوصا که گوگل صفحات سایت ما را فقط یکبار بررسی نمیکنند، که بطور مستمر و حتی روزانه درحال بررسی صفحات سایت هستند. توجه به این موضوع خصوصا در مراحل اولیه راه اندازی سایت فروشگاهی یا سایت های شرکتی با ساختار گسترده، موضوع بسیار مهمی است. اما نباید فراموش کنید که اگرچه می‌توان سایت مپ در داخل فایل ربات سایت به ربات‌های موتور جستجو گوگل معرفی کرد اما این روش بهترین روش معرفی سایت مپ به ربات‌های گوگل نیست. خزیدن ربات در موتورهای جستجو ارزشمند است، اما خزیدن می‌تواند سایت‌هایی را که قدرت رسیدگی به بازدید ربات‌ها و کاربران را ندارند، تحت تأثیر قرار دهد.

در غیر این صورت آن‌ها به رفتار طبیعی خود یعنی بررسی و ایندکس کردن تمام بخش‌های سایت ادامه خواهند داد. فایل robots.txt به گوگل، بینگ و دیگر روبات ها می گوید که به کدام صفحات در یک وب سایت دسترسی ندارند. در صورتی که شما از این فایل در برخی از صفحات در طراحی سایت خود استفاده کنید، موتور های جستجو آن صفحات را به اصطلاح crawl (خزیدن) نمی کنند و امکان دارد URL آن صفحات را در ایندکس خود ثبت نکنند. ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند. این ربات‌ها هر روز چندین بار صفحه‌های سایت شما را بررسی می‌کنند.

فایل Robots.txt چکار می‌کند؟

کد بالا به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است. از این دستور می‌توان به دو شکل در فایل robots.txt استفاده کرد. مطمئناً شما هم می‌خواهید ربات گوگل Crawl Budget سایت‌تان را به بهترین شکل ممکن مصرف کند. به عبارت دیگر، ربات گوگل باید ارزشمندترین و مهم‌ترین صفحات شما را بهتر و بیشتر بررسی کند. Crawl Stats وجود دارد که دفعات بررسی صفحه‌های سایت به صورت روزانه را نمایش می‌دهد. در همین صفحه، حجم دانلود شده توسط ربات‌ها و همینطور زمان بارگذاری صفحه‌ها را می‌توانید ببینید.

این ارور از سمت سرور شماست و باید از طریق هاستینگ پیگیری کنید. پس از وارد کردن قوانین برای ذخیره تنظیمات می‌بایست بر روی دکمه Save Changes کلیک کنید. برای صفحات محرمانه اما قابل دسترسی از Noindex استفاده کنید.

اکنون که اصول robots.txt و نحوه استفاده از آن در سئو را می دانید، مهم است که بدانید چگونه یک فایل robots.txt را پیدا کنید. یک روش مشاهده ساده که برای هر سایتی کار می کند این است که URL دامنه را در نوار جستجوی مرورگر خود تایپ کنید و /robots.txt را در پایان اضافه کنید. می توانید در این فایل، خط های مختلفی به صورت دستورالعمل، تعریف کنید. در اینجا مثالی از فایل robots.txt وردپرس برای شما نمایش داده ایم. Robots.txt یک فایل است که وب مسترها به ربات های خزنده موتور جستجو می توانند اعلام کنند که چطور سایتشان را ایندکس کنند. این فایل معمولا در ریشه دایرکتوری ذخیره شده که به عنوان پوشه اصلی سایت شما شناخته می شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ما به ربات های موتور جستجو، اعلام کرده ایم که می تواند فایل های موجود در پوشه آپلود را می تواند ایندکس کند. همچنین جلو موتور جستجو، را برای ایندکس کردن افزونه ها و فولدر ادمین وردپرس گرفته ایم(با عبارت Disallow). این ربات برای پیدا کردن جایگاه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کاربرد دارد. و میتوانید از طریق آن، رشد جایگاه سایت تان را در کلمات کلیدی مختلف ارزیابی نمایید. در مبحث شبکه، پروتکل قالبی برای ارائه دستورالعمل‌ها یا دستورات است. این پروتکلی است که به ربات‌ها می‌گوید از بررسی کدام صفحات وب و منابع آن اجتناب کنند.

فایل Robots.txt دسترسی خزنده‌ها به بخش‌های مختلف سایت شما را کنترل می‌کنند. درنتیجه اگر شما به صورت تصادفی Googlebot را از خزیدن در سایت خود منع کنید ممکن است برای سئو و رتبه بندی سایت شما خیلی خطرناک باشد. اگر تعداد صفحات ایندکس شده چیزی فراتر از تصور و انتظارتان بود در این حالت احتمالا به یک فایل robots.txt با قوانین و محدودیت‌های مشخص نیاز دارید.

در صورت وجود این دستور موتورهای جستجو توانایی خزیدن هیچ یک از صفحات وبسایت را ندارند. البته لازم به ذکر است این یک روش مطمئن برای جلوگیری از نمایش سایت شما در موتورهای جستجو نیست و باید صفحات سایت را no-index کنید. ربات موتورهای جستجو با خزیدن و بررسی کردن صفحات مختلف در سایت‌های مختلف، صفحات را ایندکس کرده و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی خود، نتایج را مرتب کرده و در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهند. موتورهای جستجو لینک‌های موجود در هر صفحه را دنبال می‌کنند و از سایت A به سایت B رفته و از سایت B به سایت C و این فرایند را به همین شکل ادامه می‌دهند. در این مقاله به طور کامل با فایل robot.txt سایت آشنا شدیم. من پیشنهاد میکنم اگر نیاز به نوایندکس کردن و حذف صفحه ای از دید ربات های موتور جستجو را دارید، با توجه به سخت بودن کار با robot به سراغ روش های دیگر بروید.