فایل‌ robots txt چیست؟ 5 تاکتیک سئو برای فایل‌ robots.txt-جان مولر


از روش‌های ساده و آسانی که می‌توانید برای بهبود و بهینه‌سازی سایت کمک بگیرید از طریق بهینه سازی فایل Robot.txt صورت می‌گیرد. در ادامه مقاله با ساخت فایل robots.txt بیشتر آشنا خواهید شد. نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است. زمانی که یک موتور جستجو سایتی را بررسی می کند، اول فایل robots.txt را در سطح ریشه پیدا کرده و بعد از شناسایی آن، خزنده، فایل را خوانده و در آخر فایل ها و دایرکتوری هایی را که ممکن است مسدود شده باشند، پیدا می کند.

  • این مسئله در اوایل کار وب سایتتان و زمانی که محتوای کمی دارید، چندان مهم نیست و به چشم نمی آید.
  • به این معنی که تعداد مشخصی صفحه را در یک نشست معین بررسی می کنند.
  • طبق این دستور، ربات ها اجازه دسترسی به صفحه admin-ajax.php را دارند؛ اگر می خواهید دسترسی به این صفحه را غیر فعال کنید، باید به تنظیمات وردپرس رفته و گزینه Search Engine Visibility را فعال کنید.
  • یعنی چی؟ یعنی اینکه یک تایمی ربات های گوگل برای هر سایت در نظر می گیرند تا در داخلش خزش کنند.

اگر ترغیب شدید که نگاهی به فایل robots.txt سایت خودتان یا هر سایتی بیاندازید، پیدا کردنش سخت نیست. دستور / بعداز Disallow به ربات گوگل می‌گوید باید وارد پوشه‌ای در ریشه فایل شوی. البته ربات‌های دیگری متعلق به سرویس ‌دهنده‌های مختلف اینترنتی هستند.

ربات استخراج ایمیل و موبایل کاربران

مسیر نقشه های سایت را می توانید در انتهای دستورات فایل robots.txt به مانند تصویر زیر قرار دهید. در روش اول می‌بایست فایل HTML را دانلود کرده و در پوشه Public_html هاست خود آپلود کنید. پس از وارد شدن به ابزار سرچ کنسول صفحه اصلی آن مانند تصویر زیر نمایان خواهد شد.

الکام استارز از 24مین نمایشگاه بین المللی الکامپ

گوگل برای وبمسترها و صاحبان وبسایت‌ها چند راه برای دسترسی به نقشه سایت گذاشته است. هیچ الزامی وجود ندارد که آدرس نقشه سایت را از این راه به ربات‌های گوگل نمایش دهید. بهترین راه ارائه نقشه سایت به گوگل استفاده از ابزار سرچ کنسول است. Robot.txt یک فایل متنی است که برای بهبود سئو سایت از طریق مدیریت ایندکس گوگل، مورد استفاده قرار می گیرد. اعمال تغییرات ناخواسته در این فایل می‌تواند کل سایت یا بخش بزرگی از سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند. با تنظیم صحیح این فایل می‌توانید فرایند خزش در سایت خود را بهینه سازی کنید و از فهرست شدن صفحات با محتوای تکراری جلوگیری کنید.

شیوه‌های جایگزین در مسدود کردن دسترسی ربات‌ها

یکی از تکنیک هایی که در سئو مورد استفاده قرار می گیرد، URL Cloacking نام دارد که برای پنهان کردن آدرس صفحات از دید موتور های جستجو و کاربران کاربرد دارد. همانطور که گفته شد با استفاده از این فایل و دو دستور بالا، می توانید به ربات های گوگل بگویید که صفحه مورد نظر شما را ایندکس کنند و یا ایندکس نکنند. مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام فایل‌های پی دی اف و اکسل منع شده‌اند. مثلا در مثال بالا ربات‌های خزنده از دسترسی به تمام آدرس‌هایی که به autos. برای صدور دسترسی کامل به کل سایت برای ربات‌های خزنده دستور Disallow به شکل زیر خواهد بود.