معرفی و آشنایی با انواع بتن در صنعت ساخت و ساز بتن پژوهان


معرفی و آشنایی با انواع بتن در صنعت ساخت و ساز بتن پژوهان

وزن ویژه بتن سنگین ۵/۱ تا ۵/۲ برابر بتن معمولی (۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلوگرم بر هر متر مکعب) است. پوزولان ها، مانند خاکستر بادی و دوده سیلیکا، متداول ترین افزودنی های معدنی می باشند که در بتن اعلا به کار می روند. علاوه بر این، تولید بتن اعلا بدون استفاده از مواد مضاف شیمیایی دشوار می باشد. برای این منظور معمولا از فوق روان کننده ها به صورت ترکیب با کندگیر کننده ها و مواد کاهش دهنده آب در مخلوط بتن استفاده می شود.

  • بتنهایی که برای بهبود خواص آن‌ها از ترکیبات پلیمری استفاده می‌شود را بتنهای اصلاح شده با پلیمر گویند.
  • بتن تقویت شده با الیاف ، از دیگر انواع بتن آرمه محسوب می شود که یکپارچگی ساختاری بتن را افزایش می دهد.
  • امروزه بیشتر ساختمان‌های متعارف و بلند مرتبه، سدها، تونل‌ها، پل‌ها، کانال‌های آب‌رسانی منابع آب، مخازن مواد نفتی، دیوارهای حایل، لوله‌ها، برج‌های خنک‌کننده نیروگاه‌ها از بتن مسلح ساخته می‌شود.
  • مقاومت این نوع بتن زیاد نبوده و بین 400 تا 4000 psi می‌باشد و به همین دلیل بهتر است برای تولید روسازی‌های بتنی استفاده شود.
  • مهمترین خاصیت بتن های سبک رسانایی حرارتی بسیار پایین آنها می باشد.

بتن آرمه اصطلاح رایجی است که به یک عضو (یا دال) بتنی که حاوی آرماتورهای فولادی برای افزایش مقاومت بتن و سازه است داده می شود. ماده ای که از ترکیب بتن و میلگردهای تقویت کننده حاصل می شود، بتن مسلح نامیده می شود. در این نوع از انواع بتن مقاومت کششی و شکل پذیری نسبتاً پایین بتن با گنجاندن آرماتورهایی با مقاومت کششی یا شکل پذیری بالاتر قالب گستر سپنتا جبران می شود.

مقاومت این بتن در مقابل حمله ی سولفات ها و اسیدها و تناوب های یخ زدن و آب شدن خوب می باشد. مواد تشکیل دهنده بتن غلتکی در داخل مخلوط کن به یک مخلوط همگن تبدیل می شود و دارای کارآیی و ظاهر مشابه با مخلوط شن نمدار و یا بتن با اسلامپ صفر می باشد. که در ساخت آن یا به جای شن و ماسه سیلیسی، از دانه های متخلخل مانند پومیس (سنگ پا) یا پوکه به کار رفته و یا با روش هایی (مانند افزودن ژل، آلومینیوم) شرایطی را فراهم می آورند تا حجم بتن افزایش یابد. یعنی می توان بتن با وزن ویژه ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب نیز ساخت، که بر آب شناور بماند این بتن بیشتر برای نماسازی، دیوارهای جدا کننده، سقف کاذب و جاهایی که مقاومت مطرح نباشد به کار می رود. بتن مسلح به عنوان یک مصالح سازه ای، در بیشتر سازه‌ها در سطح گسترده کاربرد دارد. اگر به طور اقتصادی طراحی و اجرا گردد با فولاد قابل رقابت است.

قابلیت انعطافی که بتن الیافی دارد همانند خواص مواد پلاستیکی باعث می شود که بتن الیافی گسیختگی ناگهانی نداشته باشد. از آنجا که الیاف فولادی در جسم بتن در همه جهات پراکنده می شود در صورت تشکیل یک ترک در جهات مختلف الیاف انتصاباتی را بوجود آورده و از گسترش ترک جلوگیری می نماید. بنابراین رشته های الیاف بطور فعال در محدود کردن عرض ترک وارد عمل شده و با تشکیل ریز ترکهای زیاد قابلیت بهره برداری بتن را افزایش می دهند. یکی از نکات بسیار مهم و ضروری در اجرای سازه بتنی تراکم کامل بتن و جاگیری مناسب آن در قالب است.

بتن آسفالتی Asphalt concrete

تعریف بتن؛ این ماده ی چسبنده عموما حاصل فعل و انفعال سیمان های هیدرولیکی و آب می‌باشد. حتی امروزه چنین تعریفی از بتن شامل طیف وسیعی از محصولات می‌شود. بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان و نیز پوزولان ها، سرباره کوره ‌ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی بتن، پلیمر های بتن، الیاف بتن و غیره تهیه شود.

بتن مورد استفاده باید ذاتاً سیال و دارای مواد ریز کافی و همچنین آب برای پر کردن حفره‌ ها باشد. هرچه ماده ظریف‌ تری در آن استفاده شود، کنترل بیشتری روی مخلوط حاصل خواهد شد. درجه بندی سنگدانه درشت استفاده شده، باید ماهیت پیوسته ای داشته باشد. از دیگر انواع بتن می‌توان به بتن تقویت شده با الیاف اشاره کرد.

✔ بتن خیلی متراکم

هر کدام از این مصالح ساختمانی دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند که باعث برتری آن‌ها در شرایط مختلف می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد به دنبال درک تفاوت‌های بین سازه‌های فولادی و بتن آرمه هستند. جدول زیر، مقایسه بین این دو نوع سازه پرکاربرد را با توجه به معیارهای مختلف نمایش می‌دهد.

در این روش، از آن جا که فشار در درون لوله ی پمپاژ کننده ی بتن، بیشتر از فشار هواست، این فشار سبب تراکم بیشتر و بتن ریزی راحت تر می‌شود. بسیاری از بخش های یک سازه ، می‌توانند در یک کارگاه تولیدی ، تولید شده و سپس ، برای مونتاژ خریداری شده و به مکان پروژه انتقال یابند. آن بخش از سازه که از بتن ساخته شده باشد و برای مونتاژ ، به مکان پروژه انتقال یابد را ، بتن پیش ساخته گویند.