نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ و معرفی به گوگل دی ام روم-جان مولر


این نقشه سایت به کاربران کمک می‌کند تا محتوا، اطلاعات و صفحات مورد نیاز را به‌راحتی پیدا کنند. زمانی که شما سایت مپ خودتان را در سرچ کنسول ثبت می کنید، به گوگل کمک می کنید تا با سرعت بیشتری مطالب شما را ایندکس کند. نکته اصلی در استفاده از این روش و روش‌های مشابه برای ایجاد نقشه سایت این است که در صورت اضافه شدن صفحات جدید شما بایستی مجددا نقشه سایت را بسازید تا محتوای جدید نیز درون نقشه سایت نمایش داده شود. در واقع مزیت اصلی وردپرس و افزونه‌های سئو وردپرس در این است که این ابزارها با اضافه شدن محتوای جدید بصورت خودکار نقشه سایت شما را بروز می‌کنند. وقتی بحث افزایش رتبه در گوگل به میان می آید کیفیت سخنگوی اول است. به جای اضافه کردن این صفحات به نقشه سایت سعی کنید صفحات بهینه شده، شامل عکس و ویدئو، محتوای خاص، جذاب و …

سایت اخبار، نوع خاصی از نقشه سایت است که فقط اخبار و مقالات خبری را ایندکس می‌کند. از این نقشه سایت هنگامی استفاده می‌کنیم که بخواهیم گوگل اخبار ما را بعد از انتشار، در بخش Google News نمایش دهد. اما در حال حاضر با سئوی امروزی امکان ایندکس تصاویر به همراه محتوای صفحه وجود دارد و نیازی به این فایل نیست.

اسم نقشه سایت اهمیتی ندارد؛ اما باید حتما از پسوند XML استفاده شود. البته با وارد کردن ادرس سایت مپ قبلی ریدایرکت میشه به ادرس جدید. توسعه وب سایت یکی از کارهایی است که تلاش می کنم تخصصم رو در اون بالا ببرم، یادگیری تکنولوژی های جدید یکی از چالش هایی است که به شدت به آن علاقمند هستم. در پایین صفحه بخشی به نام “برگه ها” وجود دارد که می توانید گزینه “نمایش برگه‌ها در نتایج جستجو؟” را در وضعیت بله یا خیر قرار دهید. وب سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند و هیچگونه لینک ورودی ندارند.

بدون شک شما هم می‌خواهید ربات گوگل Crawl Budget سایت‌تان را به بهترین شکل ممکن مصرف کند. به‌عبارت‌دیگر، ربات گوگل باید ارزشمندترین و مهم‌ترین صفحات شمارا ایندکس کند. درهرصورت، هنگامی‌که سایت مپ خود را ایجاد کردید، توصیه می‌کنیم به‌صورت دستی نگاهی به آن داشته باشید.

  • البته نقشه خودکار سایت، تصاویر و ویدئوها و همچنین اخبار سایت را شامل نمی‌شود.
  • ثبت نقشه سایت به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند.
  • توجه داشته باشید که در این فایل تمام صفحات قرار نمی گیرد بلکه دسته بندی های اصلی مطلب در آن قرار می گیرند.

یکی از موارد مهم بهینه سازی سایت، انتشار مقاله و پست در زمان بندی منظم است. به طور کلی گوگل سایت هایی که دائما مقالات مفیدی منتشر میکنند را دوست دارد و به آنها اعتبار بالایی میدهد. حال تصور کنید شما به صورت منظم در سایت خود به انتشار محتوا مشغول اید و انتظار دارید اعتبار گفته شده را از گوگل دریافت کنید. در دوره آموزشی افزونه Yoast به شما در رابطه با همه امکانات این افزونه قدرتمند توضیح خواهیم داد و این بحث نیز اهمیت ویژه ای برای ما دارد. داشتن نقشه سایت برای سئو وبسایت ضروری بوده و گوگل نیز اولویت را بر روی سایت مپ شما می گذارد. بله شما می تونید سایت مپ رو از طریق فایل robots.txt هم به گوگل معرفی کنید.

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید یک سایت مپ با استفاده از افزونه Yoast SEO ایجاد کنید. این صفحه در نقشه سایت قرار گرفته است اما برای دسترسی به آن، به نام کاربری و رمز عبور نیاز است. آدرس این صفحه در نقشه سایت وجود دارد اما زمانی که ربات های گوگل به آن مراجعه می کنند، هیچ محتوای ارزشمندی را در آن مشاهده نمی کنند. این پیغام بیانگر این است که صفحه مورد نظر در نقشه سایت هست اما دسترسی به آن توسط فایل robots.txt محدود شده است. در مطلب “فایل Robots.txt چیست؟ ” بیشتر در این باره صحبت کرده ایم.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

پیدا کردن این صفحات بدون یک سایت مپ درست، برای کاربران مشکل خواهد بود. اما گوگل نمی‌تواند تمام محتواهای موجود را به این روش پیدا کند. اگر صفحه‌ای وجود داشته باشد که از صفحات شناخته شده به آن لینک داخلی داده نشده باشد، گوگل قادر به پیدا کردنش نخواهد بود. البته عده ای هم بودند که ادعا داشتند گوگل وبمستر بعد از این تغییر قادر به پیدا کردن نقشه سایت آن ها نبوده است.

ساخت سایت مپ با Writemaps

دکمه Export را بزنید و فایل را با نام sitemap.xml ذخیره کنید و آن را در پوشه public_html سایت بارگذاری کنید. فایل XML اطلاعات را به نحوی نمایش می‌دهد که برای موتورهای جستجو ساده‌تر باشد. در ادامه جزییات این فایل ایکس ام ال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. از این فایل یک بک اپ بگیرید و آن را در سیستم خود دانلود و سیو کنید.

این کار برای برخی صفحات در وبسایت شما که مهم هستند ولی دوست ندارید در نتایج صفحات جستجو دیده شوند بسیار کاربردی است. اما شما صرفا زمانی می‌توانید از ربات‌ها بخواهید تا صفحات شما را بلاک کنند که نیازی به کرول آن‌ها نباشد. قبل از ثبت نقشه سایت بهتر است آن را تست کنید و با کلیک بر روی Test‌ می‌توانید ارورهایی که ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ایندکس صفحات می‌شوند را پیدا و برطرف کنید. شما باید مهمترین صفحات سایت خود را درون نقشه سایت قرار دهید. از اضافه کردن صفحات با محتوای تکراری در نقشه سایت نظیر برچسب‌های نوشته و محصولات خودداری کنید.

نحوه ایجاد نقشه سایت برای سایت‌های فروشگاهی چگونه است؟

منظور از ایندکس این است که صفحه شما را شناسایی کنند و آن را در نتایج جستجوی خودشان نشان دهند. این ابزار با قابلیت‌های بسیار از جمله نصب سریع، سایت مپ ویژه نسخه موبایلی سایت و همچنین نقشه سایت ویژه تصاویر و ویدئوها یکی از بهترین گزینه‌های ساخت sitemap است. Inspyder پس از نصب، به صورت خودکار سایت مپ ویژه گوگل را ساخته، آن را بر روی سرور هاست شما آپلود کرده و با ایمیل خبر ساخت موفق سایت مپ را اطلاع می‌دهد. فعالسازی نقشه سایت در افزونه All in One SEOدر حالت پیشفرض، All in One SEO قابلیت سایت مپ را برای سایت شما فعال کرده و سایت مپ خود را جایگزین سایت مپ‌های پیشفرض وردپرس می‌کند. می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Open Sitemap (‌باز کردن نقشه سایت) یا افزودن «/sitemap.xml/» به انتهای آدرس URL سایت‌تان مروری اجمالی بر سایت مپ خود داشته باشید. پس از ثبت سایت مپ خود دیگر نیاز به تکرار آن نیست، مگر آنکه آدرس سایت مپ شما عوض شده باشد.