نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ sitemap برای سایت سئوف


هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه سایت قرار داده شود. به عنوان صاحب یک سایت، مطلوب شما این است که گوگل همه صفحات شما را ببیند و فهرست کند. اما گاهی برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این مساله منجر به دشوار شدن پیدا کردن صفحات برای ربات خزنده گوگل می‌شود. نقشه سایت به پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما توسط ربات گوگل کمک می‌کند. همانطور که گفته شد سایت مپ از زبانی به نام XML استفاده می کند. زبان XML بسیار شبیه به HTML است و یک زبان برنامه نویسی مانند ASP یا PHP براحتی میتواند مطابق استاندارد برای شما یک فایل XML ایجاد کند.

دامنه اصلی ssl داشت، اما برای فعال کردن ssl روی ساب دامین (بلاگ فعلی و تازه تاسیس) مشکلاتی داریم. اینطور که در بخش تنظیمات عمومی وردپرسی جایی که باید نشانی وردپرس و نشانی سایت رو وارد کنیم همچنان با http باقی مونده و نمی‌تونیم به https تغییرش بدیم. در حالی که ssl فعال هست و ادرس‌ها با پیشوند https لود میشن. پیشنهاد میکنم ویدئو زیر در خصوص مشکل در سایت مپ را ببینید. همانطور که مشاهده کردید، کار خاصی قرار نیست برای ساخته شدن این نقشه بکنید چراکه افزونه های وردپرسی خودشان به شکل خودکار این کار را برای شما انجام میدهند. همچنین با استفاده از مقاله‌ای که تو سایت نوین درباره بررسی عملکرد و رفع خطاهای نقشه سایت نوشتیم، sitemapتون رو چک کنید.

البته این موصوع با آپدیت گوگل سرچ کنسول در سال 2018 رفع شد. شما امروزه می توانید در بخش Index Coverage صفحات ایراد دار را بررسی کنید. در صورتی که می توانید، ایرادات این صفحات را رفع کنید اما اگر قادر نبودید مشکل را برطرف کنید بهتر است آن ها را noindex کنید تا روی کیفیت کلی صفحه تاثیری نگذارد. یک نقشه سایت XML یک نوع لیست نشانه‌گذاری شده با XML است به طوریکه موتورهای جستجو می‌توانند به آسانی اطلاعات را درباره URLها بگیرند تا سایت ایجاد شود.

  • به همین دلیل آخرین تغییر بایستی همان زمان انتشار باشد.
  • وب سایت هایی که صفحات زیادی دارند، نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات جدید یا آپدیت شده را به سرعت شناسایی کنند.
  • اکثر نرم‌افزار‌های وبلاگ قادر به ایجاد فید برای شما هستند، اما بدانید که این فید، فقط اطلاعات مربوط به URL‌های اخیر را ارائه می‌دهد.
  • من سایتم https هست در گوگل هر 4 حالت با http/https و با www و بدونwww ثبت کردم.

سایت هایی که معمولا تعداد صفحات زیادی دارند (برای مثال 100 هزار صفحه به بالا) برای خودشون چندتا سایت مپ ایجاد میکنند و در نهایت هم توی تمام این سایت مپ ها رو داخل یک سایت مپ مادر تعریف میکنند. شما میتونید این سایت مپ رو به فایل robots.txt معرفی کنید. نقشه سایت (sitemap یا xml sitemap) طرح کلی از وب‌سایت شما است که به موتورهای جستجو در پیداکردن، خزش و ایندکس تمام محتوای سایت شما کمک می‌کند. همچنین نقشه سایت موتورهای جستجو را متوجه می‌سازد که کدام صفحات در سایت شما صفحات مهم‌تری هستند. ساخت و مدیریت نقشه سایت یکی از مهم‌ترین مباحث سئو تکنیکال است.

اگر نقشه سایت شما بسیار بزرگ است آنرا به سایت مپ‌های کوچکتر بشکنید

باید بررسی بشه که دلیل ایندکس نشدن صفحات چی بوده و بعد مشکل رو حل کنیم. ممکنه به دلیل تکراری بودن مطالب بوده باشه و یا کدگذاری صفحات داخلی که اجازه دسترسی به صفحات رو نمیده. منظورتون از معرفی همون وارد کردنه نقشه سایت بوده بنظرم. اگر اکانت گوگل وبمستر داشته باشید همه این مشکلات رو میشه به راحتی بررسی کرد.

را پشتیبانی می‌کند؟

نظرات و سوالات شما تکمیل کننده محتوای این مقاله بوده و برای ما ارزشمند است. در حقیقت تغییر زیادی در صفحه یک محصول اتفاق نمی‌افتد و کاربران هم در فروشگاه سوپرمارکتی کمتر به دنبال یک محصول خاص می‌گردند. در نتیجه کمترین اولویت را برای این صفحات در نظر گرفته و نرخ به‌روزرسانی را ماهانه تعیین کردیم. اگر به لحظ فنی امکان پیاده‌سازی این نسخه را ندارید از RSS یا TXT استفاده کنید. حجم فایل نقشه سایت باید کمتر از 10 مگابایت و تعداد آدرس‌ها در نقشه سایت کمتر از 10 هزار صفحه باشد. به عبارت دیگر استفاده از نقشه سایت تنها بر سرعت ایندکس صفحات تاثیر دارد ولی جایگاه هر صفحه براساس کیفیت محتوا، لینک‌سازی داخلی و خارجی و بسیاری فاکتورهای دیگر مشخص می‌شود.

شما می‌توانید هر زیردامنه را به صورت مجزا در سرچ کنسول ثبت کرده و نقشه سایت خودش را به گوگل معرفی کنید. بررسی این مورد نیازمند دسترسی به سرچ کنسول است در غیراینصورت نمی‌توان پاسخ دقیقی داد. تحلیل گزارشات و شناخت ابزارهای سرچ کنسول را به صورت کامل و دقیق در دوره آموزش گوگل سرچ کنسول ارائه کرده‌ایم. اگر قبلا دوره را خریداری کردید سوال خود را در گروه اختصاصی تلگرام ارسال کنید تا توسط مدرس دوره مهندس اسماعیلی پاسخ داده شود. ربات‌های گوگل به صورت مستمر و دوره‌ای نقشه سایت را بررسی می‌کنند. با اضافه شدن هر صفحه جدید به سایت ما یا تغییر در محتوا و زمان انتشار این فایل به صورت خودکار به‌روزرسانی شده و اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار می‌دهد.