نقشه سایت چیست ؟ تاثیر نقشه سایت در سئو-جان مولر


ساخت نقشه سایت وقتی شما ابزارهای مناسب این کار را داشته باشید، کاری ساده است. از جمله این ابزارها می توان به نرم افزارهایی که نقشه سایت در آن ها ساخته شده و افزونه Google XML Sitemaps در سایت وردپرسی اشاره کرد. در حقیقت، وب سایت های وردپرسی که قبلاً از Yoast SEO استفاده می کردند، می توانند نقشه های سایت XML را مستقیماً در این افزونه فعال کنند. شما همچنین می توانید ویدئوها را در طراحی نقشه سایت خود به کار ببرید. ویدئوها نیز درست مشابه به تصاویر، در رابطه با URL یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر سایت های وردپرسی، نقشه سایتشان را بر /sitemap_index.xml قرار داده اند.

  • همانطور که توضیح دادیم ساخت نقشه سایت و ثبت آن در گوگل امری ساده و آسان است.
  • با بررسی وضعیت نقشه سایت خود در گوگل سرچ کنسول صفحاتی از نقشه سایت که ایندکس نشده‌اند را بررسی کنید.
  • سپس آدرس فایل نقشه سایتتان را در قسمت مربوطه وارد کنید و دکمه Submit را بزنید.
  • برای راه اندازی بخش بلاگ سایتمون، به ناچار بر روی ساب دامین مجبور شدیم سایت رو با cms وردپرس بالا بیاریم.

در آخرین مرحله از آموزش ساخت سایت مپ، URL مربوط به سایت مپ خود را در جای مشخص شده وارد کنید و Submit را کلیک کنید. در دومین مرحله از آموزش ساخت سایت مپ باید از طریق سرچ کنسول آن را ثبت کنید. در این مرحله از صفحه سرچ کنسول خود قسمت sitemap را انتخاب کنید. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فرمت XML را برای نقشه سایت به عنوان یک پروتکل پذیرفته‌اند. با این حال، آنها Feed نقشه سایت را که از پروتکل های RSS 2.0، Atom 1.0 و فایل های متنی ASCII استفاده می‌کنند را نیز می‌پذیرند. سایت مپ را می‌توان به شکل XML نیز مورد استفاده قرار داد یا در صورتی که حجم بالایی دارد با استفاده از ابزار Gzip، فشرده‌سازی کرد.

استفاده از ابزارها و افزونه‌ها برای ایجاد سایت مپ

همانطور که گفته شد، نمیتوان در یک سایت مپ، بیش از 50 هزار URL را اضافه کرد و در صورتی که حجم فایل و یا تعداد آدرس های آن از مقدار گفته شده تجاوز کند، سایت مپ از نظر گوگل بی اعتبار شناخته میشود. با استفاده از این فایل میتوانید سایت مپ های دیگری را ساخته و همگی را در کنار هم قرار دهید تا گوگل آدرس های موجود در آنها را ایندکس کند. همینطور در ادامه و در مقاله آموزش ساخت سایت مپ، با ساخت دستی نقشه سایت، ساخت اتوماتیک آن (در وردپرس و جوملا و دیگر csm ها) و ابزار های لازم آشنا میشوید. علاوه بر آن میتوانید با ابزار های معرفی شده در مقاله مذکور، از معتبر بودن سایت مپِ وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. سایت مپ یا همان نقشه سایت، یک فایل با فرمت xml است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتواند محتواهای شما را ایندکس کند. سایت مپ یکی از موارد ضروری برای سئو تکنیکال است که اگر مقاله سئو چیست ما را مطالعه کرده باشید، در موردش صحبت کرده ایم.

اهمیت داشتن نقشه سایت در سئو

برای این منظور بایستی هر URL سایت را در قالب تگ‌های XML قرار دهید. اگر با کدنویسی HTML آشنا باشید می‌توانید از آن استفاده کنید و یا می‌توانید با یک برنامه ویرایشگر متن ‌ مانند Sublime Text یک فایل XML بسازید. با استفاده از الگوهای سایت مپ مانند مثال بالا، سعی کنید ساختار صفحات خود را مشخص و یا اصلاح و بهینه کنید. یادتان نرود باید بتوان به هر صفحه از وبسایت تنها با 3 کلیک وارد شد.

نحوه معرفی نقشه سایت (site map) به گوگل وب مستر تولز یا سرچ کنسول :

حتی در صورتیکه لینک سازی داخلی اشتباه انجام شده باشد باز هم گوگل می تواند با استفاده از این فایل صفحات سایت را پیدا کند. شما از چه افزونه ای برای تولید نقشه سایت استفاده می‌کنید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید. در این قسمت پاسخ تعدادی از سوالات متداول در مورد اهمیت نقشه سایت و نحوه ایجاد آن ارائه شده است. اگر پاسخ سوال شما در این قسمت نیست، سوال خود را قسمت نظرات برای ما بنویسید. با این حال، اگر برچسب‌های noindex اتفاقی در سایتتان داشته باشید، ممکن است برخی صفحات از نقشه سایت کنار گذاشته شوند. برای بررسی این صفحات می‌توانید از ابزاری مانند Ahref استفاده کنید.

البته در حال حاضر کنسول گوگل بخش جدیدی را تحت عنوان Index Coverage ایجاد کرده است که مشکلات ایندکس را تا مشخص می‌کند و کار تا حد زیادی آسان‌تر شده است. با کلیک بر مشاهده نقشه سایت، می توانید لیست صفحات را مشاهده کنید. هر وب سایتی چه گوچک باشد و یا بزرگ نیاز دارد که گوگل صفحات مهم آن را پیدا کند و از آخرین به روزرسانی های آن مطلع شود. البته باتوجه به امکانات زیادی که در اختیار کاربران قرار میگیرد زیاد نیازی به استفاده از این نوع نقشه سایت نمی باشد.

اگر سایت حجیمی دارید، بهتر است که نقشه سایت خود را به دسته های کوچکتر تقسیم کرده و از یک فایل ایندکس sitemap برای مدیریت آن ها استفاده کنید. اگر یک فرمت صحیح برای فایل ایندکس خود ایجاد کنید، موتورهای جستجو متوجه می شوند که چگونه باید سایت را کراول کنند. در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند.