چگونه فایل Robots txt سایت خود را بهینه سازی کنیم؟ یاس وب-جان مولر


که مبحث جداگانه ای داره و قصد نداریم این موضوعات رو اینجا بررسی کنیم فقط می خوام بگم که به این جنبه ها هم باید خودتون توجه داشته باشید. گوگل لیستی از الگوهای تطبیقی و مثال ها را در اینجا گرداوری کرده است. کارکتر $ نیز برای اشاره به پایان یافتن یک یو آر ال استفاده می شود. برای قرار دادن کامنت می توانید از کاراکتر # در ابتدای توضیحات استفاده نمایید. اول تشکر کنم بابت سایت که همجوره جامعه وردپرس ایرانی داره ارتقا میده من از اولین روز یادگیری وردپرس همیشه تو این سایت مشکلات حل کردم. و با استفاده از پلاگین و تم های این سایت پروژه زیاد انجام دادم.

  • آشنا کرده و اهمیت بسیار زیاد آن‌ها برای کسب موفقیت بهتر در فرآیندهای سئو به شما بازگو کنیم.
  • از آن جایی که فایل Robot.txt یک فایل متنی ساده است، ایجاد کردن آن کار دشواری نیست؛ برای انجام این کار نیاز به یک ویرایشگر متن ساده مانند Notepad دارید.
  • پس از وارد کردن آدرس سایت کد موجود در صفحه را کپی کرده و در بخش DNS manager هاست خود اضافه نمایید.
  • لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد.

پروتکل دیگری که برای فایل‌های robots.txt استفاده می‌شود، پروتکل Sitemaps است. نقشه‌های سایت به خزنده وب نشان می‌دهند که در کدام صفحات می‌توانند بخزند. این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که یک ربات خزنده هیچ صفحه مهمی را از دست نخواهد داد.

اما به صورت کلی می‌توانیم امیدوار باشیم که تمام قوانینی که داخل فایل ربات سایت‌مان مشخص می‌کنیم توسط مهم‌ترین خزنده‌های وب یعنی خزنده‌های گوگل رعایت می‌شوند. وباید در کل بشینم همه لینک هارو درست کنم و به صفحات درست خودشون ریدایرکت کنم بجز این فکری به ذهنم نمیرسه . گوگل بعد از این که گفت استفاده از دستورات noindex و disallow کمکی به خارج کردن صفحات از نتایج جستجو نمی‌کند، راهکارهای دیگری برای این کار معرفی کرد. در انتها هم با زدن دکمه submit از گوگل بخواهید تا فایل جدید را دریافت و بررسی کند. اگر این کارها را با موفقیت انجام دهید، ساعت و تاریخ آخرین بررسی فایل ربات به زمانی بعد از درخواست تغییر می‌کند. برای اطمینان هم می‌توانید دوباره از همین ابزار برای مطمئن شدن استفاده کنید.

دلایل اصلی استفاده از فایل robots.txt

اگر وبسایت بزرگی داشته باشید، امکان دارد ربات‌های گوگل تا چند ده هزار بار در روز صفحه‌های سایت را بررسی کنند. گفتیم فقط نباید از یک دونه ای پی استفاده بکنیم و باید به هنگام جست و جو های مختلف ای پی تون رو عوض بکنین، تا هویتتون مخفی باقی بمونه. این کد به ربات‌های جستجو دستور می‌دهد تا کلیه تصاویر و فایل‌های وردپرس را فهرست‌بندی کنند. همچنین با افزودن نقشه سایت به فایل robots.txt جستجوی کلیه صفحات سایت خود را برای ربات‌های گوگل آسان‌تر می‌کند.

فایل متنی Robots.txt چیست؟

با استفاده از کد allow اجازه مشاهده یک فایل در فولدری که قبلا Disallowed شده را می دهید. تگ ها و برچسب هایی که محتوای تکراری را در سایت ایجاد می کنند. این واقعاً مهم است که فایل robots.txt شما به درستی تنظیم شود.

بررسی صحت فایل robots.txt

در ادامه می‌خواهیم با جزئیات کامل درباره همین فایل مهم صحبت کنیم. قدم به قدم جلو می‌رویم تا ببینیم چطور می‌توان از فایل Robots.txt استفاده کرد؛ چطور می‌توانیم ربات‌ها را محدود کنیم، چطور از ایندکس شدن صفحه‌ها جلوگیری کنیم و در نهایت یک فایل Robots.txt عالی بسازیم. از آنجایی که منبع محدودی از خزیدن دارید، می‌توانید robots.txt را نصب کنید تا از صفحات اضافی از طریق Googlebot جلوگیری کرده و آنها را به موارد مهم معرفی کنید. این کار باعث حذف ضایعات بودجه خزیدن شما می شود و هم شما و هم گوگل را از نگرانی در مورد صفحات نامربوط نجات می دهد. ما همچنین از robots.txt برای جلوگیری از خزیدن صفحات برچسب ایجاد شده توسط وردپرس (برای محدود کردن محتوای تکراری) استفاده می کنیم. اگر فایل robots.txt یک وب سایت ظاهر نشود، ممکن است خالی یا از دایرکتوری ریشه خالی باشد (که در عوض یک خطای 404 را برمی گرداند).