آموزش کاربردی و جامع نقشه سایت-جان مولر


هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود. به‌این‌ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند. این صفحه در نقشه سایت هست اما به دلایلی قابل ایندکس نمی باشد. آدرس دهی در نقشه سایت باید متناسب با دامنه اصلی باشد و تا حد امکان از حروف فارسی استفاده نشود. شما باید یک نقشه سایت اصلی بسازید و 12 URL را در آن تعریف کنید.

  • آنها به شما این امکان را می دهند که مشخص کنید کدام قسمت از وب سایت های شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و یا کدام قسمت ها بیشتر به روز می شوند.
  • حالا وقتی شما از یک سیستم آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنه، می‌تونی با ریختن افزونه‌هایی (که در واقع برنامه‌نویسی‌های آماده هستن) قابلیت‌های مختلف اضافه کنی.
  • به سادگی خط متا تگ را از صفحه کپی کرده و در یک فایل متنی خالی در سیستم خود جای گذاری کنید.
  • خیلی از سایت‌ها این صفحه را دارند، کافی است در قسمت انتهایی URL مورد نظرتان عبارت /sitemap/ را تایپ کنید و اینتر بزنید.

در صورتی که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان نوین، به شما پاسخ دهند. بیشتر سایت‌های بزرگ بیش از آدرس URL دارند که ایندکس شدنشان در موتورهای جستجو خیلی برایشان اهیمت دارد. از آنجایی که در نقشه سایت تنها اجازه ورود آدرس وجود دارد، وبمسترها می‌توانند یک فایل ایندکس نقشه سایت برای خود ایجاد کنند. به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت تان نباید بیش از 1% خطای لینک داشته باشد. خطای لینک، هر نوع کد پاسخ HTTP است که شامل تغییر مسیر 404 برای لینک های شکسته و ریدایرکت 301 و 302 برای لینک‌های تغییر مسیر یافته است. استفاده از لینک‌های صحیح در قوانین سئو برای تمامی موتورهای جستجو الزامی است.

ایجاد نقشه سایت با استفاده از افزونه یوست سئو

برای این کار درخواست GET را در مرورگر خود یا خط فرمان به این آدرس ارسال کرده و URL کامل نقشه سایت را مشخص کنید. اگر قرار است نقشه سایت به صورت برنامه نویسی ایجاد شود بهتر است از داکیومنت خود گوگل استفاده کنید چون کدها و داکیومنت های قدیمی و سایت های دیگر شاید برای گوگل ناخوانا و یا در آینده ای نزدیک حذف شود. گوگل URL‌ها را به ترتیبی که در نقشه سایت شما ظاهر می‌شوند بررسی نمی‌کند و این فرایند به صورت رندوم انجام می‌شود. بر اساس شرایط وبسایت خود از پسوند‌های نقشه سایت برای اشاره به انواع رسانه‌های دیگر مانند ویدیو، تصاویر و اخبار موجود در صفحات استفاده کنید.

فرمت XML

البته نقشه خودکار سایت، تصاویر و ویدئوها و همچنین اخبار سایت را شامل نمی‌شود. سایت مپ خودکار سایت وردپرسی در مسیر /wp-sitemap.xml قرار دارد. اما خبر خوب این است که شما در وردپرس با استفاده از افزونه‌ها می‌توانید نقشه سایت ایجاد کنید. افزونه‌های Yoast Seo و Rank Math این کار را برای شما انجام می‌دهند.

بخش‌های مختلف یک سایت مپ XML

تمام صفحات موجود در نقشه سایت باید صفحات محوری و قابل ایندکس باشند. اما برخی صفحات به مرور زمان و به خصوص اگر مطالب زیادی در سایت باشد وارد نقشه سایت می‌شوند که لزوما از کیفیت و ارزش زیادی برخوردار نیستند. اگر شما صفحاتی که نمی خواهید ایندکس شوند را برای کرال به گوگل ارائه دهید فقط دارید بودجه خزش خود را از بین می برید.