بازاریابی داده محور چیست و چرا مهم است؟



بازاریابی داده محور به شرکت ها این امکان را می دهد که اطلاعات مشتریان خود را بهینه کرده و از آن برای توسعه استراتژی بازاریابی خود استفاده کنند.

صنعت بازاریابی در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است و دیگر نیازی به کنار گذاشتن فرضیات یا احساسات درونی نیست.

امروزه بازاریابان اطلاعات را از معتبرترین منبع جستجو می کنند:

اطلاعات مشتری.

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر داده ها و روندهای مصرف کننده است و بر جمع آوری و استفاده از اطلاعات برای هدایت تصمیمات بازاریابی تمرکز دارد.

بازاریابان مبتنی بر داده می توانند آنچه را که مصرف کنندگان می ،ند، واکنش آنها به تبلیغات و نحوه رفتار آنها را مطالعه کنند. هدف از بازاریابی مبتنی بر داده، ارائه پاسخ های عملی به سؤالاتی در مورد مخاطبان هدف است، مانند چه ،ی، چه زم، و کجا.

سپس از داده‌ها برای پیش‌بینی نیازها، خواسته‌ها و رفتار مشتریان در آینده استفاده می‌شود و به یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد مصرف‌کننده ایده‌آل اجازه می‌دهد تا بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) را ارائه دهد.

رویکرد داده محور سه مزیت اصلی دارد:

  1. به طور موثرتری به مشتریان دست پیدا کنید
  2. افزایش کارایی
  3. بهبود کارایی
مزایای بازاریابی داده محور

تفاوت بین بازاریابی داده محور و بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی و بازاریابی مبتنی بر داده هدف ی،، دارند: جذب مخاطب هدف و ترغیب آنها به تصمیم گیری برای ،ید.

تفاوت آنها چگونه است؟ بیایید دریابیم.

بازاریابی سنتی در مقابل دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی هر فعالیت بازاریابی است که آنلاین نیست. این شامل چاپ، پخش، پست مستقیم، تلفن و تبلیغات در فضای باز، مانند تابلوهای تبلیغاتی یا تابلوهای حیاط است.

بازاریابی سنتی هنگام شناسایی و ایجاد پیام من، برای مخاطب هدف، داده‌های حاصل از گروه‌های تمرکز، نظرسنجی‌های رضایت مشتری و روندهای فروش گذشته را با تجربیات دست اول و غرایز درونی به جای داده‌ها ،یب می‌کند.

روش‌های مختلفی برای دستیابی به مخاطبان هدف، از رو،مه‌ها گرفته تا تبلیغات رادیویی و تلویزیونی استفاده می‌شود.

بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور راهی برای استفاده از داده ها به ،وان منبع اصلی فعالیت های بازاریابی شماست.

با تجزیه و تحلیل داده ها، بازاریابان می توانند:

  • تعیین کنید چه نوع کپی در بین مخاطبان اینترنتی موفق خواهد بود
  • تعیین اثربخشی ت،یم بندی مخاطبان در دستیابی به مخاطب مورد نظر و ایجاد پاسخ مطلوب

داده های بازاریابی را می توان از طریق کانال های رسانه های مختلف، از جمله مرورگرهای وب، شبکه های تلفن، رسانه های اجتماعی و تلویزیون های هوشمند پیدا کرد.

داده های بازاریابی

در اینجا چند نمونه خاص از بازاریابی داده محور آورده شده است:

  • استفاده از داده های جمعیت شناختی برای هدف گذاری بهتر تبلیغات خود
  • استفاده از یک کانال بازاریابی برای اطلاع رس، به کانال دیگر (مانند استفاده از نتایج یک کمپین PPC برای اطلاع رس، استراتژی سئو)
  • استفاده از داده های مشتری برای افزایش تعامل و درآمد (مانند مواردی که همیشه محبوب هستند کمپین S،ify Wrapped)

همچنین می‌توان از داده‌ها برای بهبود بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) استفاده کرد و درک بهتری از مخاطبان هدف را امکان‌پذیر کرد.

به طور خلاصه، بازاریابی سنتی دارای سربار بسیار بالا و حاشیه سود کم است و نتایج کمتری نسبت به بازاریابی مبتنی بر داده ایجاد می کند.

بازاریابی داده محور تنها نیست ارزان تر با حاشیه سود بالاتر، اما همچنین از بازاریابی سنتی بسیار گسترده تر است. که در نهایت به ،ب و کار کمک می کند تا فروش بیشتری با هزینه کمتر داشته باشد.

مزایا و چالش های بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور ابزاری فوق العاده برای بازاریابان است و باید تا حدی در هر استراتژی بازاریابی گنجانده شود. اما، مانند هر ابزار یا استراتژی دیگری، مزایا و چالش های خود را دارد.

1. به شما امکان می دهد مخاطبان خود را بهتر مورد هدف قرار دهید

مزیت اصلی درک مخاطبان هدف، تضمین این است که بتو،د پیامی ایجاد کنید که مستقیماً با آنها طنین انداز شود.

با بازاریابی داده محور، بازاریابان می توانند درک دقیقی از مخاطبان هدف خود به دست آورند.

بینش های CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) به بازاریاب اجازه می دهد تا با تجزیه و تحلیل داده های تاریخچه مشتری و استفاده از این داده ها برای بهبود روابط تجاری با مشتریان، رفتار مصرف کننده را بهتر درک کند.

در بازاریابی سنتی، بازاریابان تصور می‌کنند که مخاطبان هدفشان چه ،، هستند، اما جدای از روندهای گذشته، هیچ داده واقعی برای پشتیبان‌گیری از آن وجود ندارد.

شما می تو،د از ابزاری مانند Semrush’s Market Explorer برای اطلاعات در مورد جمعیت شناسی خاص مخاطبان استفاده کنید.

از جمله و و جنس:

داده های مصرف کننده مانند سن و جنس را می توان در بازاریابی مبتنی بر داده برای بهبود استراتژی بازاریابی یک ،ب و کار استفاده کرد.

ترجیحات رسانه های اجتماعی:

جمعیت شناسی رسانه های اجتماعی

و علایق مخاطب:

جمعیت شناسی علایق مخاطب

شما می تو،د از این اطلاعات برای تعیین اینکه کدام مشتریان را در کدام پلتفرم رسانه های اجتماعی هدف قرار دهید، استفاده کنید.

2. به شما کمک می کند محتوای مرتبط برای مخاطبان خود ایجاد کنید

جمع آوری داده ها به بازاریابان کمک می کند محتوای من، را به مخاطبان من، ارائه دهند. اگر آنها مشکلی را که مخاطبان خود با آن روبرو هستند درک کنند، می توانند راه حل هایی برای آن ارائه دهند.

در نتیجه، بازاریابان می توانند تصمیمات موثرتری برای محصول بگیرند و مشتریان خود را بهتر درک کنند.

با ارزیابی داده‌های مصرف‌کننده، بازاریابان بینشی در مورد موارد زیر به دست می‌آورند:

  • چه سبک هایی از محتوا (فرم کوتاه، طول،، مبتدی، پیشرفته) باعث تعامل کاربر می شود
  • چه نوع تصاویری (افراد واقعی، نمودارها، نمودارها، میم ها) با کاربران طنین انداز می شوند
  • چه نوع قالب بندی (اینفوگرافیک ها، لیست ها، مطالعات موردی، فیلم ها، راهنماها، پست های وبلاگ) بر تعامل تاثیر می گذارد

3. به شما کمک می کند تا یک تجربه برند شخصی سازی شده ارائه دهید

بازاریابی مبتنی بر داده به سازمان کمک می کند تا با ایجاد پیام ها و محتوای شخصی سازی شده برای یک مخاطب هدف خاص، حفظ مشتری را افزایش دهد و ارتباط قوی تری با مخاطبان خود ایجاد کند.

مانند این مثال از Mejuri:

ایمیل برند شخصی سازی شده

مصرف کنندگان اغلب از برندهایی که پیام های عمومی را برای مخاطبان خود ارسال می کنند ناامید می شوند، بنابراین ارائه پیام های شخصی به مخاطبان شما ضروری است. و می تواند منجر به ،ید یا تبدیل شود.

با بازاریابی داده‌محور، بازاریابان می‌توانند پیام‌ها و تجربیات شخصی‌سازی‌شده را با مشاهده نحوه/زمان تعامل مشتریان با برند، تاریخچه ،ید و جمعیت‌شناسی به مخاطبان خود ارائه دهند.

4. درک کنید که از طریق کدام کانال ها بازاریابی کنید

نرم افزار CRM – مانند Semrush، Salesforce یا Hubs، – به بازاریابان داده محور اجازه می دهد تا سفر مشتری را از تماس اولیه تا فروش نهایی ردیابی کنند.

در اینجا CRM رایگان Semrush به نظر می رسد:

CRM رایگان Semrush

استفاده از CRM به شما کمک می کند اقدامات و رفتارهای مشتریان فعلی یا بالقوه خود را از طریق وب سایت، رسانه های اجتماعی یا کمپین های بازاریابی ایمیلی خود پیگیری کنید.

که سپس ایمیل های راه اندازی شده ارسال می کند یا اگر مشتری به محصول علاقه مند باشد، به نماینده فروش هشدار می دهد.

با جمع‌آوری این نوع داده‌ها، بازاریابان می‌توانند تعیین کنند که کدام کانال‌های بازاریابی برای مخاطبان هدف آنها بهترین کارایی را دارد.

و اینکه کدام کانال آنها را از تماس اولیه تا ،ید نهایی آنها هدایت می کند.

چالش های بازاریابی داده محور (و نحوه غلبه بر آنها)

1. جمع آوری داده ها

جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کننده می‌تواند طاقت‌فرسا شود و بسیاری از بازاریابان این سوال را دارند که این داده‌ها را کجا پیدا کنند.

حتی پیچیده‌ترین ابزارهای یکپارچه‌سازی داده‌ها، تعداد محدودی منابع برای جمع‌آوری داده‌ها در دسترس دارند، که در نتیجه تیم شما مجبور است وارد ، داده‌ها را به صورت دستی انجام دهد.

به دلیل این ترس، بازاریابان می توانند بازاریابی مبتنی بر داده را بیش از حد فکر کنند و حتی از شروع آن نیز ترس ایجاد کنند.

چگونه بر این چالش غلبه کنیم:

ابزارهای تجزیه و تحلیل، ابزارهای تبلیغاتی، نرم‌افزار رسانه‌های اجتماعی و CRM شما می‌توانند بینشی در مورد تعاملات مصرف‌کننده ارائه دهند. از این ابزارها برای به دست آوردن داده های واقعی استفاده کنید و از غرق شدن در اطلاعات بیش از حد جلوگیری کنید.

ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک Semrush یک مکان خوب برای شروع است.

دامنه خود را وارد کرده و روی “جستجو ،” دکمه.

ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک

سپس به “بینش مخاطببرگه ”

بینش مخاطبان در تجزیه و تحلیل ترافیک

در اینجا می تو،د موارد زیر را در مورد مخاطبان خود بیابید.

رسانه های اجتماعی و علایق:

بینش مخاطبان رسانه های اجتماعی و علایق

جمعیت شناسی مخاطب:

بینش مخاطب جمعیت شناسی مخاطب

سطح خانوار و درآمد:

بینش مخاطبان خانواده و سطح درآمد

وضعیت اشتغال و سطح تحصیلات:

بینش مخاطبان اشتغال و آموزش

و دامنه هایی که بازدید کرده اند:

دامنه های بینش مخاطب

پس از جمع‌آوری تمام داده‌ها از این ابزارها و نرم‌افزارها، مناطقی را که هنوز به جمع‌آوری داده‌ها نیاز دارید، شناسایی کرده و به‌صورت دستی مکان‌یابی کنید.

می‌تو،د داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اید تجزیه و تحلیل کنید و آن‌ها را در برنامه بازاریابی خود اعمال کنید تا اطمینان حاصل کنید که به افراد من، دسترسی دارید، پیام من، را پخش می‌کنید و محتوای من، را تولید می‌کنید.

2. مدیریت داده ها

برای حفظ مزایای بازاریابی مبتنی بر داده، باید اطمینان حاصل کنید که داده های شما تا حد امکان به روز هستند.

باید مطمئن شوید که از داده‌های بلادرنگ استفاده می‌کنید. وگرنه ربطی نداره

با این حال، است،اج دستی داده ها خسته کننده است و می تواند برای شرکت ها سخت باشد.

چگونه می تو،د بر این امر غلبه کنید؟

ایجاد داشبورد بازاریابی یک راه عالی برای به روز نگه داشتن داده ها و به روز نگه داشتن آن است.

داشبوردهای بازاریابی برای تجسم معیارهای کلیدی و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در زمان واقعی استفاده می شوند.

،یب داده‌ها از چندین منبع به شما امکان می‌دهد آن‌ها را به گونه‌ای ارائه کنید که از نظر بصری جذاب، قانع‌کننده و قابل درک باشد. هنگامی که شما گزینه ای برای سفارشی ، نماهای داده دارید، بررسی ، داده ها آسان تر است.

با پلتفرم های تجزیه و تحلیل بازاریابی و تجسم مانند Semrush، می توان به همه منابع داده شما در یک مکان دسترسی داشت.

هنگامی که آماده ارائه داده های خود هستید، از ویژگی گزارش های من Semrush استفاده کنید. می‌تو،د «گزارش‌های من» را در بخش ابزارهای مدیریت در ناوبری سمت چپ بیابید.

ناوبری گزارش های من

یک گزارش از ابتدا ایجاد کنید یا از یکی از ال،ای ما استفاده کنید.

ال،ای گزارش های من

حتی می تو،د گزارش ها را به صورت روزانه، ماهانه یا هفتگی برنامه ریزی کنید.

برنامه گزارش های من

3. همه چیز را با هم جمع کنید

استفاده موثر از داده ها در بازاریابی مست،م توانایی جمع آوری، تجزیه و تحلیل و همگام سازی داده ها است. هدف ادغام تمامی سیستم ها و پلتفرم هاست.

و درک م،ای داده ها و سپس فهمیدن اینکه چگونه آن را در استراتژی بازاریابی خود اعمال کنید، می تواند بسیار دشوار باشد.

چگونه می تو،د بر این امر غلبه کنید؟

برای غلبه بر این چالش، باید روشی ایجاد کنید که برای هر نوع داده ای کار کند.

ما روش علمی را دوست داریم.

ابتدا از خود بپرسید به چه سوالی می خواهید پاسخ داده شود یا چه مشکلی را می خواهید حل کنید. بیایید از یافتن مخاطب هدف خود به ،وان مثال استفاده کنیم.

بعد، پیش بینی کنید. بدون جمع‌آوری داده‌ها، حدس‌های دقیقی درباره مخاطبان هدف خود بسازید.

  • علایق آنها چیست؟
  • روز معمولی آنها چگونه است؟
  • چه مشکلاتی ممکن است داشته باشند؟

از اینجا، شما می خواهید اطلاعات واقعی را جمع آوری کنید. اینجاست که ابزارهای تحلیلی، ابزارهای تبلیغاتی، نرم‌افزار رسانه‌های اجتماعی و CRM وارد عمل می‌شوند.

پس از جمع آوری داده ها، می خواهید آن را تجزیه و تحلیل کنید. چه مفهومی داره؟ آیا همان چیزی است که انتظار داشتید؟ آیا همپوش، هایی وجود دارد؟ چه ال،ایی را می بینید؟ آیا چیزی برجسته شد؟

مرحله آ، نتیجه گیری است. از خود بپرسید که آیا داده هایی که جمع آوری کرده اید با پیش بینی شما مطابقت دارد یا خیر. اکنون که همه این داده ها را دارید، چه م،ایی برای برند شما دارد؟ برای مخاطب شما چه م،ایی دارد؟

مزیت نهایی؟ شما دقیقا می د،د که مخاطبان هدف شما چه ،، هستند، به شما این امکان را می دهد که به طور خاص برای آنها محتوا ایجاد کنید و مشکلات آنها را حل کنید.

شما تمام اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد ارتباط با آنها و ارائه یک تجربه برند منحصر به فرد را در اختیار خواهید داشت.

نحوه استفاده موثر از داده ها

چرا بازاریابی داده محور باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد؟

بازاریابی داده محور باید بخشی از استراتژی بازاریابی شما باشد زیرا:

  • این به شما امکان می دهد تا بر اساس داده های دنیای واقعی به جای تئوری تصمیم گیری آگاهانه بگیرید
  • این به ایجاد تعامل بسیار هدفمند و نرخ تبدیل بهتر کمک می کند
  • این به بازاریابان اجازه می دهد تا مخاطبان من، را هدف قرار دهند، توجه آنها را جلب کنند و آنچه را که می خواهند در زمان من، به آنها ارائه دهند

به طور خلاصه، بازاریابی مبتنی بر داده به ،ب و کارها کمک می کند تا بفهمند مصرف کنندگان چه چیزی می ،ند، چه زم، می ،ند، کجا می ،ند، چرا می ،ند، و همه مراحلی را که از اولین تعامل خود با نام تجاری برداشته اند. ،ید نهایی

از Semrush برای بازاریابی داده محور استفاده کنید

استراتژی های بازاریابی مبتنی بر داده برای سلامت و موفقیت شرکت ها در بازار بسیار رقابتی و دیجیتالی امروز ضروری است.

با استفاده از راه حل های مبتنی بر داده، بازاریابان می توانند هزینه های بازاریابی خود را بهینه کنند، ROI و سود را افزایش دهند و مهمتر از همه، درک کنند که کدام تلاش های بازاریابی بهترین کار را انجام می دهند.

برای شروع آماده اید؟ امروز یک نسخه آزمایشی رایگان از Semrush را برای تمام نیازهای بازاریابی خود دانلود کنید.


منبع: https://www.semrush.com/blog/data-driven-marketing