سایت مپ چیست؟نقشه سایت sitemap xml سئو سئو سایت سئو ایران


با توجه به محبوبیت وردپرس در فضای وب، در این ویدیو 5 دقیقه‌ای، با تنظیمات افزونه Google XML Sitemaps و منطق درست برای استفاده از امکانات آن آشنا می‌شویم. مثال ما در این ویدیو سایت کندوکلاب است و معیار خود برای تصمیم گیری در مورد بخش‌های مختلف سایت و نحوه حضور آنها در نقشه را اعلام می‌کنیم. اگر فرصت کافی برای مطالعه مقاله و بررسی نکات عمیق‌تر را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی 17 دقیقه‌ای زیر را که بریده‌ای از کارگاه‌های تخصصی وبسیما است مشاهده کنید.

  • نقشه سایت برای خزیدن موتورها و ایندکس کردن وب سایت ضروری است تا بتوان محتوای درون آن را در نتایج جستجو قرار داد.
  • همانطور که در قسمت چپ تصویر بالا می بینید نام نقشه های سایت با شماره از یکدیگر تفیکیک شده اند.
  • وب 24 در این مقاله به آموزش کار با ابزار KWfinder به طور کامل پرداخته است.
  • نقشه سایت در واقع مشخص کننده صفحاتی است که کسب رتبه در آن صفحات برای شما اهمیت دارد.
  • اگر تشخیص و شناسایی صفحات سایتتان دشوار بوده یا حاوی محتوای غیر متنی سنگین باشد.

صفحاتی دارید که به دلیل به کار رفتن کد های ajax، flash و غیره در آن، به سختی توسط موتور های جستجو ایندکس میشوند. ساختار لینک سازی داخلی سایتتان از حالت مناسبی برخوردار نیست و صفحات بدون لینک زیادی دارید. شما باید یک نقشه سایت اصلی بسازید و 12 URL را در آن تعریف کنید. ابزارهای سئو، سرچ کنسول و … همه این موضوع رو چک می‌کنن. البته با وارد کردن ادرس سایت مپ قبلی ریدایرکت میشه به ادرس جدید.

اطلاعات نقشه سایت XML چه چیزهایی است؟

ممکن است بگویید اگر صفحات سایت به درستی لینک داده شوند دیگر نیازی به sitemap نیست. ولی ساخت سایت مپ تاثیر مثبتی در سئو سایت شما دارد، همچنین در بعضی موارد استفاده از نقشه سایت ضروری است. به عنوان مثال اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد و تعداد کمی بک لینک داشته باشد، گوگل به کمک سایت مپ می تواند صفحات شما را پیدا و آن ها را کراول کند. اگه سایت شما یه سایت کوچکه و بیشتر محتوای اون به صورت متن است، میتونین از کدهای HTML برای ایجاد نقشه سایتتون استفاده کنین. این راه برای تهیه سایت مپ بسیار ساده و مورد پسند کاربران است.

معمولا بیشتر وب سایت های موجود یک نقشه از این دسته دارند. علت این است که بیشتر پلتفرم ها یک نقشه سایت پیش فرض دارند که به صورت خودکار ایجاد شده است. آن ها با فرمت XML تحویل داده می شوند و معمولا در مسیر نسبی /sitemap.xml یافت می شوند.

نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید

ربات‌های گوگل از منابع سرور شما برای خزش و ایندکس صفحات استفاده می‌کنند. گردش بیهوده این ربات‌ها در سایت نه‌تنها منابع ارزشمند شما را هدر می‌دهد، بلکه کسب نتیجه در سئو را طولانی و سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل آخرین تغییر بایستی همان زمان انتشار باشد. بسیاری از اخبار هم فقط جلب توجه می‌کنند و کاربر پس از کسب اطلاعات صفحه خبر را ترک می‌کند. به همین دلیل می‌توان نرخ به‌روزرسانی محتوا را بر اساس کامنت تعریف کرد.

نسخه‌های کانونی URL ها را در نقشه سایت مشخص کنید.

در داخل این پوشه ، class-sitemaps.php را می بینید که مقصر همه چیز است. هر آنچه در داخل تابع نوشته شده است را بردارید و کد زیر را جایگذاری کنید. فقط بعد از تغییرات اساسی نقشه سایت خود را بروز رسانی کنید. به صفحات با کیفیت در نقشه سایت خود اولویت بالاتری بدهید. شما با رعایت موارد زیر می توانید از بهینه بودن نقشه سایت خود اطمینان حاصل کنید. سئو سایت های چندزبانه پیچیدگی بیشتری نسبت به سایت های دیگر دارد.

اما چرا؟ جان مولر تایید کرده که نقشه سایت موبایل تنها بایستی برای وب سایت های دارای نسخه موبایل ایجاد شود و برای وب سایت های واکنشگرا نیازی به آن نیست. به عبارتی اگر وب سایت شما دارای نسخه موبایلی به شکل m.example.com است، ساخت نقشه سایت موبایل خالی از لطف نخواهد بود. زمان ویرایش مطلب در وب سایت هایی که تولید محتوای زیادی می کنند می تواند به گوگل کمک کند تا درک بهتری از فعالیت آنها داشته باشد. در واقع این تگ، ابزاری برای اطلاع دادن به گوگل مبنی بر ایجاد تغییرات در صفحه است. منتها بایستی دقت داشته باشید که تنها در صورت ایجاد تغییر، دست به بروزرسانی مقدار این تگ کنید. در واقع در نقشه سایت تمام مقالات، صفحات و دسته‌بندی‌هایی که داخل وب‌سایت ما قرار گرفته، لیست شده است.