فایل Robots txt چیست؟ اهمیت و آموزش ساخت فایل ربات سایت


فایل ربات همانطور که عرض شد یک فایل متنی با نام robots.txt است و به سادگی میتوان آن را ساخت. این فایل متنی شامل رشته متن هایی موسوم به “دستور” است که به ربات موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ می گوید چطور با سایت رفتار کنند. بیشتر وب سایت ها مخصوصا سایت های وردپرسی یک فایل ربات robots.txt دارند ولی به این معنی نیست که مدیر سایت این فایل را می شناسد. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را درباره فایل Robot.txt به شما بدهیم و کاربرد های آن را بگوییم.

  • چه خوب شدسایت شمارودیدم.سایت بسیارتمیزه ومیشه راحت به رباتهادسترسی داشت.دست برنامه نویساتون دردنکنه کارشون عالیه…
  • نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است.
  • به عنوان مثال در بسیاری از سایت‌ها بخشی تحت عنوان پروفایل کاربران وجود دارد که نمایش این پروفایل‌های کاربری در نتایج گوگل هیچ ترافیکی برای سایت مورد نظر ایجاد نمی‌کنند.
  • همانطور که می‌دانیم ربات خزنده و ایندکس کنندۀ گوگل، Googlebot نام دارد.

گاهی اوقات صاحبان سایت ها بعلت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه اشتباهاتی را در ساخت یا ویرایش این فایل متنی رقم می زنند که منجر به خساراتی به سئوی سایت آنها می شود. چند ترفند که کمک می کنند فایل ربات سایت کیفیت بالایی داشته باشد و برای سئوی سایت مفید واقع شود. صندلی خودتان را سفت بچسبید که میخواهیم با روش های هیجان انگیزی آشنایتان کنیم. شما میتوانید آپدیت‌های ربات افزایش ورودی گوگل ما را در سال اول پس از خرید به صورت کاملاً رایگان از پنل خود دریافت کنید اما برای دریافت آپدیت و پشتیبانی در سال‌های بعدی نیاز به تمدید سالانه محصول دارید.

آشنایی با دستورات فایل Robots.txt و معانی‌شان

تجربه شما در استفاده و تنظیم این فایل چگونه است؟ آیا robots.txt سایت خود را بررسی کرده‌اید؟ چه مشکلاتی داشته اید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی. در صورتی که سایت شما دارای ساب دامین است لازم است هریک از این ساب دامین‌ها دارای فایل robots.txt مختص خود باشند. بعنوان مثال nardebangroup.com فایل خودش را دارد و my.nardebangroup.com هم فایل robots.txt جدا دارد.

سئو محلی چیست؟ کاربردها و نکات سئو محلی یا لوکال سئو

حالا که با مهم‌ترین دستورات مورد نیاز در فایل robots آشنا شدید، بد نیست نکاتی را یادآور شویم که خیلی از وبمستران به اشتباه انجام می‌دهند و همین اشتباهات کوچک اتفاقات خیلی بدی را در سئو سایت آن‌ها رقم می‌زند. شرکت‌های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به ساخت و استفاده از این ربات‌ها می‌کنند. همانطور که متوجه شدید، اگر فایل رباتی در کار نباشد، خزنده‌های موتور جستجو گوگل سرشان را می‌اندازند پایین و هرچیزی که جلو دستشان برسد را بررسی می‌کنند. Robots.txt تنها برای خزیدن بهتر ربات‌های گوگل و دریافت نتایج بهینه‌تر استفاده شده و تأثیر آن در بهبود سئوی سایت است. گوگل اعلام کرده است یک تگ روبات جدید در آینده پیش روی شما قرار خواهد گرفت که این تگ یرچسب indexifembedded نام دارد.

امیدواریم این نگاه حرفه‌ای به رقابتی سالم دامن بزند که در نهایت به پیشرفت وب فارسی منجر شود. در مثال بالا همه ربات‌های خزنده از دسترسی به تمامی آدرسهایی که دارای کاراکتر ؟ هستند منع شده‌اند. هر شخص و یا هر برنامه کامپیوتری فعال روی شبکه جهانی اینترنت دارای یک user-agent (یک نام اختصاص داده شده) است. برای کاربران واقعی user-agent شامل نوع مرورگر، و سیستم عامل است و حاوی اطلاعات شخصی نیست. این اطلاعات به وبسایت‌ها کمک می‌کند اطلاعات سازگار با سیستم کاربر را نمایش دهند.

همان Notepad ساده ویندوز یا هر ویرایشگر متن دیگر که فایل خروجی از نوع TXT می‌دهد قابل استفاده است. در بخش بعد توضیح می‌دهیم که چطور یک فایل Robots.txt بسازیم، آن را در جای درستش قرار دهیم و تست کنیم تا ربات‌های گوگل به آن دسترسی داشته باشند. امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند. یعنی امکان دارد دو ربات متعلق به یک موتور جستجو یا هر سرویسی، یکی از دستورات پیروی کند و دیگری پیروی نکند. هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود. به این ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند.