فایل robots txt چیست؟ راهنمای جامع فایل ربات سایت دگردیسی-جان مولر


برای ایجاد فایل Robots.txt ابتدا شما باید به هاست دسترسی داشته باشید و این فایل را در ریشه اصلی آن کپی کنید. اگر به هر دلیلی شما به هاست دسترسی نداشته باشید می‌توانید با قرار دادن تگ‌ های متا در هدر صفحه دسترسی ربات‌ های گوگل را به آن محدود نمایید. Robots.txtx محل فایل در مسیر زیر قرار دارد که در تصویر نشان داده شده است.

  • اگر به آن بگویید صفحاتی مثل بک اند وب سایتتان را ایندکس نکند، او به شما احترام می گذارد و این کار را انجام نمی دهد.
  • در اینجا ما به ربات های گوگل می گوییم که در وب سایت ما در تمام فولدرهای مربوط به تصاویر خزش نکنند.
  • با استفاده از آن می‌توان به موتورهای جست‌وجو اعلام کرد که چه محتوا و صفحاتی را برای ایندکس شدن بررسی نکنند.
  • فایل Robots.txt‌ یک ابزار بسیار بحرانی برای سئو می‌باشد و اگر نتوانید به درستی آن را هندل کنید ممکن است در امنیت سایت شما تاثیر منفی داشته باشد.
  • است که با کمک آن و درج دستورات تحت وب می‌توان کارهای مختلفی از جمله ایجاد دسترسی یا محدودسازی ربات موتورهای جستجو را انجام داد.

به عنوان مثال اگر بخواهید برای فایلی با نام File.php محدودیتی ایجاد کنید و به اشتباه در فایل robots.txt، نام آن را file.php بنویسید، هیچ محدودیتی برای آن اعمال نکرده اید. حال که دانستید یک فایل ایده آل و بهینه شده فایل robots.txt به چه شکل است، بیایید نگاهی به نحوه ایجاد یک این فایل در وردپرس بیندازیم. نمونه فایل robots.txt فوق به همه ربات ها اجازه می دهد تا تمام مطالب سایت از جمله تمام نوشته ها و برگه ها را ایندکس کنند. با این فایل به راحتی می‌توانید با ایجاد محدودیت بخش های خاصی از سایت خود را از لحاظ دسترسی مسدود کنید. یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است و در صورتی که به درستی آن را پیاده‌سازی نکنید، متهم به نقض قوانین موتورهای جستجو شده و شامل جریمه‌های گوگل خواهید شد. خیر ربات‌های بدافزارها به دنبال اطلاعات کلی از سایت‌ها مانند ایمیل‌های بخش Info هستند درنتیجه به صورت کامل Robots.txt را نادیده می‌گیرند و از دستورات آن پیروی نمی‌کنند.

کدام زبان برنامه نویسی برای طراحی یک سایت بهتر است؟

در مرحله اول به هیچ عنوان نباید نشون بدین که یه شخص ثابت همش یه کلمه کلیدی ثابت رو سرچ میزنه. یعنیباید ازطریق عوض کردن IP هویت خودتون رو مخفی کنید و به کلمات کلیدی هم تنوع بدین. پس شما و تقریبا همه ی ادم هایی که به عنوان یه انسان معمولی از گوگل استفاده میکنندهیچ وقت یه کلمه کلیدی ثابت رو به مدت یه هفته تا یه ماه پشت سر هم سرچ نمی زنند و روی یک سایت کلیک نمیکنند. بهتر است که یک مجموعه دستور مشترک برای تمام user agent ها داشته باشید تا در هنگام بروزرسانی فایل robots.txt دچار سردرگمی نشوید. حتی اگر این فایل در سایر مسیر ها وجود داشته باشد، پایشگر متوجه حضور آن نخواهند شد. بنابراین برای حصول اطمینان تاکید می کنیم که آن را در مسیر روت وب سایت قرار دهید.

این ابزار نمی‌تواند به صورت مستقیم فایل robots.txt را ویرایش کند. بعد از زدن دکمه submit پنجره‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد فایل جدید ویرایش شده را دانلود کرده و به جای فایل قبلی در سرور میزبان وبسایت جایگزین کنید. امکان دارد هر کدام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند. یعنی امکان دارد دو ربات متعلق به یک موتور جستجو یا هر سرویسی، یکی از دستورات پیروی کند و دیگری پیروی نکند.

مفاهیم کلی وب سایت

اگر سایت وردپرسی شما دارای فایل robots.txt نباشد، موتورهای جستجو تمام وبسایت شما را پیمایش و فهرست می‌کنند که در این صورت نمی‌توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که نباید کدام صفحات و فایل‌ها را پیمایش کنند. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت‌ها برای آموزش به ربات‌های موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند. این فایل حاوی لیست صفحات و محتواهایی است که موتورهای جستجو نیازی نیست آن‌ها را بررسی کرده و دسته بندی کنند. در این مقاله به طور کامل با فایل ربات سایت و نحوه ساخت و بررسی آن آشنا شدیم.

در برخی موارد بلاک کردن موتورهای جستجو از بررسی بخش‌های مشکل دار سایت شما، مخصوصا در سایت‌های که نیاز به پاکسازی سئویی گسترده دارند، می‌تواند مفید باشد. در نهایت پس از پیاده سازی اصلاحات سئویی می‌توانید مجددا اجازه بررسی صفحات اصلاح شده را به ربات موتورهای جستجو بدهید. اگر بعد از وارد کردن این آدرس در مرورگر با یک صفحه 404 روبرو شدید، باید خودتان اقدام به ساخت robots سایت کنید. همینطور اگر صفحه ای خالی را مشاهده کردید، نیاز دارید فایل robots سایت را در هاست خودتان پیدا کرده و آن را ویرایش کنید. بعد از اینکه وب سایت ما به طور کامل طراحی و آماده نمایش به گوگل شد، باز هم ما با فایل robots سایت کار داریم. در سایت، برخی از صفحات وجود دارند که به صورت پیشفرض وجودشان ضروری است اما نمایش آنها در نتایج هیچ سودی ندارد.

این صفحات برای وب سایت شما ضروری هستند ولی نمی خواهید در گوگل فهرست بندی شوند. فهرست برخی از ربات‌های مشهور که سایت‌های اینترنتی را پیمایش می‌کنند در این صفحه قابل مشاهده است. آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت eBgroup از دهه 90 بعنوان یکی از آژانس‌های موفق در زمینه سئو، طراحی سایت، تولید محتوا و تبلیغات کلیکی در غرب تهران مشغول به فعالیت بوده است. در حال حاضر لایسنس برنامه، تک کاربره بوده و تنها میتوان بر روی 1 کامپیوتر (یا سرور) از آن استفاده کرد. اگه بخواهید روی چندین کامپیوتر آن را اجرا کنید برای هر دستگاه باید یک لایسنس جداگانه تهیه نمایید.

امروزه، به سختی می توان کسب و کاری را مشاهده کرد بدون داشتن یک وب‌سایت… به کمک این سه قاعده به راحتی می توان برای تعریف فایل Robots.txt اقدام کرد. توجه داشته باشید که فرمت فایلی که آماده می کنید حتما باید UTF-8 باشد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم در زمینه ثبت مکان در گوگل مپ نیز همراه ما باشید. اطمینان حاصل کنید بخش هایی که تمایل دارید در فهرست موتورهای جستجو ظاهر شوند مسدود نکرده باشید.

این فایل به خوبی می تواند از ایندکس شدن صفحات و دایرکتوری های حساس مانند ادمین، صفحات ورود، سبدهای تجارت الکترونیک و موارد مشابه جلوگیری کند. دغدغه‌ای که همیشه وجود داشته این بوده که در وب‌سایتمان چه بنویسیم و یا اینکه چطور استراتژی‌های تولید محتوایمان را طراحی کنیم. یعنی اینکه روی چه کلمه هدف مرتبط با تجارت‌مان و در چه بازه زمانی تمرکز کنیم. سوالی که این روزها ذهن مدیران وب سایت ها را مشغول کرده است دلیل صفر شدن پیج رنک گوگل و یافتن جایگزینی برای آن است! در این مقاله دلیل صفر شدن پیج رنک گوگل و جایگزین آن معرفی می شود.