نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ و معرفی به گوگل آکادمی وبسیما


خزنده‌های گوگل هر کدام معیارهای خودشان را برای تشخیص خوب یا بد بودن صفحات دارند. می‌توانید صفحاتی را به‌عنوان صفحات مهم‌تر به گوگل معرفی کنید تا بتوانید روی سئو این صفحات بیشتر کار کنید و از رقیبانتان پیشی بگیرید. شما می‌توانید توسط سایت مپ مطالب جدیدی را که در سایت خود اضافه کرده‌اید، به گوگل معرفی کنید. در واقع مزیت اصلی وردپرس و افزونه‌های سئو وردپرس در این است که این ابزارها با اضافه شدن محتوای جدید بصورت خودکار نقشه سایت شما را بروز می‌کنند. آیکون نمودار که در گوشه پایین سمت راست دیده می‌شود، ما را مستقیماً به بخش Coverage متصل می‌کند که گزارش دقیق‌تری از وضعیت دسترسی و ایندکس ربات‌های گوگل به هر صفحه از سایت ارائه می‌کند.

  • این یو آر ال بایستی به گونه ای بوده که مطابق با پروتکل اصلی سایت (HTTP یا HTTPS) بوده و از نظر وجود یا عدم وجود www نیز صحیح باشد.
  • نقشه سایت گوگل نیوز خود را با مقالات جدید به روز‌رسانی کنید.
  • سایت مپ، همان نقشه سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات سایت شما را شناسایی کنند و آن ها را ایندکس کنند.
  • شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید.
  • سایت مپ اطلاعات هر صفحه از سایت را در خود نگهداری می کند، این فایل بروزرسانی و اهمیت و نحوه ارتباط با صفحات دیگر را نیز در برمیگیرد.
  • سایت‌های بزرگ با استفاده Sitemap_index می‌توانند چندین فایل نقشه داشته و میلیون‌ها صفحه را به‌راحتی مدیریت کنند.

همانطور که مشاهده می کنید، این افزونه یک سری اطلاعات را در رابطه با وضعیت سایت شما در اختیارتان قرار می دهد. در صورتی که افزونه XML-Sitemap نتواند به موتورهای جستجو اعلام کند که محتوای جدیدی اضافه شده است و آن را ایندکس کند، در این صورت به شما اطلاع داده می شود. همه این صفحات توسط گوگل ایندکس شده اند و تفاوت آنها در حضور یا عدم حضور در نقشه سایت است. به‌عنوان‌مثال، نقشه سایت شما به 5000 صفحه لینک دارد.اما هنگامی‌که سرچ کنسول گوگل را مشاهده می‌کنید، سایت شما فقط 2،000 صفحه ایندکس شده دارد. مزیت اصلی استفاده از افزونه Yoast SEO برای ایجاد سایت مپ XML شما این است که آن را به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌کند (نقشه سایت پویا). اینکه تعداد برچسب ها اینقدر بیشتر از تعداد مقالات باشه اصلا درست نیست.

این موضوع به خصوص برای سئو سایت های فروشگاهی که هزاران صفحه داشتند، مشکل بوجود آورده بود. وقتی بحث افزایش رتبه در گوگل به میان می آید کیفیت سخنگوی اول است. به جای اضافه کردن این صفحات به نقشه سایت سعی کنید صفحات بهینه شده، شامل عکس و ویدئو، محتوای خاص، جذاب و … با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوا سایت خود میتوانید پلاگین های رایگان و غیر رایگان بسیاری بیابید که بسادگی یک نقشه سایت ایجاد می کنند. تعداد این پلاگین ها بقدری است که نامبردن آنها خود چندین و چند صفحه خواهد شد. از مزایایی این روش داینامیک بودن سایت مپ و عدم نیاز به دانلود مداوم یک نسخه جدید از نقشه سایت است.

سایت مپ‌های ویدئویی تولید نکنید

نقشه سایت، هویت سایت شماست و باید بدانید چگونه آن را ایجاد کنید و ارتقا دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. از همین الان شروع کنید و این موارد گفته شده را به عنوان یک تمرین سئو انجام دهید و نتایج آن را رصد کنید. هر چه سایت مپ شما کوچک‌تر باشد یعنی سرور سایت خود را کمتر دچار تنش کرده‌اید. هر چند گوگل و بینگ سایز بین 10 الی 50 مگابایت را برای سایت‌مپ قبول می‌کنند اما بهتر است سایت مپ خود را همیشه در دامنه‌ی پایین‌تر قرار دهید تا کار گوگل و سرور شما نیز راحت‌تر شود. وقتی صفحات چندگانه‌ای دارید که عموما شبیه هم هستند مانند محصولات موجود در یک دسته‌بندی خاص یا چند رنگ از یک محصول را در صفحات مختلف قرار داده‌اید.

صفحات noindex را در نقشه سایت خود اضافه نکنید.

ببخشید من نقشه سایت رو تو وبمستر تعریف کردم تو سایتمون هم تقریبا 5 هزار تا پست هستش ولی قسمت Discovered URLs زده صفر این از چی میتونه باشه خواهشا راهنمایی کنید. گوگل و بینگ هردو فقط نقشه‌های سایتی که زیر 50 MB هستند را قبول می‌کنند. پس تا وقتیکه نقشه سایتتان زیر 50 مگابایت حجم داشته باشد مشکلی نیست. برای مثال، می‌توانید ببینید که سایت مپ زیر شامل 116 لینک به صفحات مختلف است.

این دو تگ بسیار مهم هستند؛ بنابراین حتما آن ها را به نقشه سایت خود اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که دو مورد دیگر ممکن است توسط گوگل نادیده گرفته شوند. نقشه سایت یکی از مسائلی است که علاقه مندان و متخصصین سئو سایت در مورد آن نظرهای متفاوتی دارند. امروزه، تکنیک های سئو مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مسئله به وجود آمده این است که آیا نقشه سایت تاثیری در روند سئو دارد یا خیر.

البته به یاد داشته باشیم که سئو فقط محتوا یا لینک‌سازی نیست. ساخت نقشه سایت و معرفی آن به گوگل نیز یکی از مباحث جذاب در حوزه سئو تکنیکال است که نه بر جایگاه سایت بلکه بر سرعت دیده‌شدن آن توسط گوگل تاثیرگذار است. لزوماً به این موارد نیازی ندارید زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو به نقشه سایت XML شما نگاه می کنند. اما اگر فکر می کنید اینها برای بازدیدکنندگان انسان مفید هستند، یک نقشه سایت HTML احتمالاً صدمه ای به سئو سایت شما نمی زند.