نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ sitemap برای سایت سئوف


اگرچه افراد معمولا گیج می‌شوند که چه زمانی از کدام نقشه سایت بهتر است استفاده کنند، این بستگی به هدف وبسایت شما دارد. یکی از تفاوتهای اصلی بین این دو در چگونگی crawl گوگل (بررسی اطلاعات توسط رباتهای موتورهای جستجو) روی وبسایت است. ثبت نقشه سایت به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما توسط گوگل کمک می‌کند. اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و محصولات زیادی است توصیه ما به شما ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول است. با این وجود اگر سایت شما تک صفحه‌ای یا یک سایت کوچک با تعداد صفحات کم (زیر ۵۰ صفحه) است می‌توانید از استفاده از این ابزار صرف نظر کنید.

بنابراین هم توسط کاربر و هم توسط موتور جستجو دیده می‌شود. برای وبسایت‌های با تعداد صفحات کم به علت آسانی بهتر است از HTML sitemap استفاده شود. دقت داشته باشید که از قبل آدرس نقشه سایت را چک کرده و از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنید. حال کار تمام است و گوگل از آدرس نقشه سایت شما آگاه شده است. برای اطلاع از دیگر ویژگی های این ابزار راهنمای گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید. در واقع با استفاده از نقشه سایت می توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که بر روی چه صفحاتی از وب سایت متمرکز شوند.

  • با این وجود اگر سایت شما تک صفحه‌ای یا یک سایت کوچک با تعداد صفحات کم (زیر ۵۰ صفحه) است می‌توانید از استفاده از این ابزار صرف نظر کنید.
  • وجود نقشه سایت (سایت مپ) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شمارا پیدا کند، تا کراولر ها بتوانند به‌راحتی سایت را ایندکس کنند.
  • روی دکمه‌ی نصب این افزونه کلیک کرده و سپس آن را فعال کنید.

ولی وقتی سایت جا بیفته و جایگاهش رو بدست بیاره دیگه نیازی نیست. مدتی هست که سرعت ایندکس مطالب سایتم تو گوگل خیلی کم شده. برای مثال برای سایتم هر روز ساعت 6 صبح مطلب متنشر میشه ولی توی xml زمان نوشتن مطلب ثبت شده است.

مزایای استفاده از نقشه سایت

میخواین به گوگل وبمستر یا خود سایت دسترسی بدم بهتون یه بررسی کنید ؟! اون کد ایجاد شده رو بذارید توی یک فایل به فرمت xml و روی ریشه ی اصلی هاست خود بارگذاری کنید. بله زیرمجموعه ها اسکن میشوند چون در فایل اصلی به درستی آدرس دهی شدند. هر فایل میتونه حداکثر آدرس رو در خودش داشته باشه و این کار باعث میشه سایت هایی با صفحات بیشتر به راحتی نقشه سایت خود را سازمان دهی و ارائه کنند. بطور کلی بنظرم سایت های دانلود نمیتونن مطالب اختصاصی داشته باشن!

ایجاد کردن سایت مپ به کمک افزونه Google XML Sitemaps

همچنین ورژن XML و انکدینگ به کار رفته نیز مشخص شده است. برای نقشه‌های سایت، ورژن باید 1.0 و انکدینگ UTF-8 باشد. البته شما می توانید هرگونه CSS که می خواهید را در نقشه سایت HTML خود اضافه کنید و استایل آن را تغییر دهید.

فایده ایجاد نقشه سایت XML با استفاده از یوست سئو، این است که بطور اتوماتیک بروزرسانی می‌شود (sitemap داینامیک). هر نقشه سایت مپی باید از این استاندارد پیروی کند تا معتبر شود. ویژگی‌های دیگری مانند اولویت و تغییر فرکانس هم وجود دارد، اما این ویژگی‌ها تاثیری روی کار یا عملکرد نقشه سایت ندارند. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فایل‌های Media RSS را جایگزینی مناسب برای تشخیص توضیحات متای فایل‌های ویدئویی درنظر می‌گیرند. سلام برای تولید سایت مپ، سایت هایی هستند که بصورت آنلاین نقشه سایت رو جنریت میکنند.

تنها دانستن اینکه 64% صفحات وب سایت ایندکس شده اند، خیلی چیز خوبی نیست. نیاز است که ما بدانیم کدام بخش از سایت تحت تاثیر قرار گرفته و ایندکس نشده اند. کافیست که از یکی از ابزارهای آنلاین مانند xml-sitemaps.com استفاده نمایید. این تگ اختیاری با هدف اشاره به میزان اهمیت یو آر ال ها در مقیاس 0 تا 1 ایجاد شده است. اما هم آقای مولر و هم آقای Illyes اعلام کرده اند که موتورهای جستجو این تگ را نادیده می گیرند.