نقشه سایت چیست ؟ چطور سایت مپ بسازیم سئولب


وجود سایت مپ باعث می شود که روبات های گوگل و سایر موتورهای جستجو سایت شما را بهتر شناسایی نمایند و از ایجاد تغییرات در صفحات قدیمی و یا افزودن صفحات جدید مطلع شوند. نقشه سایت یا sitemap به شما اجازه می‌دهد تا یک فایل متنی در میان سایر فایل‌های دیگر در حساب خود ایجاد کنید تا موتورهای جستجو از همه صفحات موجود در وبسایت شما مطلع شوند. به عبارت دیگر، اطلاعات جزئی در مورد محتوای وبسایت شما را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند. با اینکه sitemapها عمدتا برای بهبود روند شاخص وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شوند اما می‌توانند دسترسی به صفحات خاص را فراهم کنند. به عنوان مثال صفحاتی که توسط منو‌های شما در دسترس نیستند می‌توانند توسط موتورهای جستجو در صورتی‌که شما بخواهید ایندکس شوند. نقشه سایت اثری روی روش ربات های خزنده بر شاخص صفحه سایت ندارد، اما می‌تواند دید و دسترسی محتوای شما را افزایش دهد.

  • بسیار مهم است که سایت مپ شما و فایل Robots.txt هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.
  • (اشاره به آدرس یا همان url آن صفحه دارد. url چیست؟ ) برای وردپرس و cms های دیگر واقعا بهترین روش استفاده از پلاگین ها و ماژول های آماده است.
  • در مرحله بعدی، توضیحات بیشتری به شما نشان داده می شود که از طریق این قسمت می توانید صفحات را به صورت دستی هم به نقشه سایت خودتان اضافه کنید.
  • چند وقته که صفحات رو معرفی کردید؟ با توجه به تعداد بالا زمان میبره تا ایندکس بشه..
  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید Sitemap را با کمک افزونه یوست سئو بسازید.

و موقع نگاه کردن به URLها مدیر سایت متوجه می‌شود که اینها صفحاتی هستند که حتی نمی‌خواهد در جایگاه اول ایندکس شوند. این گزارش به شما می‌گوید چه تعداد URL را گوگل روی سایت شما یافته است. اگر از Yoast seo استفاده نمی‌کنید، افزونه‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید برای ساخت Sitemap از آنها استفاده کنید. به گوگل در پیدا کردن تمام عکس‌هایی که داخل سایتتان هست کمک می‌کند.

روش های ایجاد یک نقشه سایت

نقشه سایت درواقع یک فایل متنی است که دربرگیرنده تمام نشانی‌های موجود در سایت شما است. بعلاوه نقشه سایت می‌تواند اطلاعات متا هر URL از سایت مانند آخرین بروز رسانی، میزان ارزش و نحوه ارتباط آن با دیگر صفحات را نیز شامل شود. وجود نقشه سایت (سایت مپ) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شمارا پیدا کند، تا کراولر ها بتوانند به‌راحتی سایت را ایندکس کنند. نقشه‌های سایت همچنین به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحات در سایت شما مهم هستند.

سایت مپ داینامیک و پویا بسازید.

به این توجه داشته باشید که داشتن sitemap روی وبسایت خود تضمین نمی‌کند که صفحات ایندکس خواهد شد و در موتورهای جستجو قرار می‌گیرند اما با داشتن آن شانس بیشتری خواهید داشت. هر دو نقشه‌های سایت XML و HTML به موتورهای جستجو برای بررسی سایت شما کمک می‌کنند. تفاوت اصلی این است که یک نقشه سایت HTML کمک به بازدیدکنندگان برای افزایش درک جامع از سایت شما می‌کند؛ در حالی که XML به طور خاص برای دیده شدن سایت توسط موتور جستجو است. زمانی که شما صفحات و محتوای جدید به سایت اضافه می‌کنید شما می‌توانید از نقشه‌های XML برای اطلاع به موتورهای جستجو استفاده کنید. حال شما درک تفاوت بین نقشه‌های سایت XML و HTML را پیدا کردید. داشتن هر دو اعتماد به نفش ما را حفظ خواهد کرد و به اندازه کافی می‌دانید که شما هیچ کدام از ابعاد سئو را از دست نداده اید.

زمانی که سایت شما با SSL در دسترس بوده و آدرس‌های شما همگی https هستند نیازی به ثبت سایت با نسخه http در سرچ کنسول و معرفی نقشه سایت نیست. مدیریت این ابزار تنها برای نسخه https ضروری بوده و فایل نقشه سایت نیز تنها در این پنل به گوگل معرفی می‌شود. تصور کنید که قبلا نقشه سایت خود را با یک افزونه یا ابزار ساخته‌اید و حالا قصد دارید تغییرات اساسی در آن ایجاد کنید.