نقشه سایت چیست ؟ چطور سایت مپ بسازیم سئولب


بیشتر نقشه‌های سایت استاندارد 0.9 را به کار می‌گیرند که مورد قبول گوگل، یاهو و مایکروسافت است. گاهی وقتی به کاربران میگوییم که باید صفحات به هم مرتبط باشند ، از همه صفحات به همه صفحات لینک های بی دلیل ایجاد می کنند. بطور مثال مقاله آموزش فیزیک را به خاطره آشپزی در بخش بلاگ سایت مرتبط می کنند.

  • حال فایل .htaccess را باز کنید و کد های زیر را در انتهای آن اضافه کنید.
  • آدرس URL صفحه اصلی خود را در باکس مربوطه با برچسب Enter URL to spider وارد کنید و Start را بزنید.
  • برای وبسایت‌های با تعداد صفحات کم به علت آسانی بهتر است از HTML sitemap استفاده شود.
  • ولی از نقشه سایت برای پیدا کردن صفحات و preload کردن استفاده میکند.
  • آدرس فایل نقشه سایت و همه آدرس هایی که در آن قرار دارد باید دقیقا مشابه آدرس اصلی سایت شما و به صورت https باشد.

برای معرفی نقشه سایت می توانید از robots.txt استفاده کنید. همچنین ابزار مدیریت وب سایت گوگل نیز امکان افزودن و مدیریت و بررسی نقشه سایت یا نقشه سایت ها را دارد. نقشه‌های سایت باعث می شوند روباتهای موتورهای جستجو بتوانند سریع تر صفحات سایت شما را پیمایش کرده و مطالب سایت شما را ایندکس کنند. در قسمت بعدی، شما می توانید تیک گزینه Add sitemap URL to the virtual robots.txt file را فعال کنید تا آدرس سایت مپ که به وسیله خود وردپرس ساخته شده است را در فایل rebots.txt قرار دهید.

استفاده از ابزارها و افزونه‌ها برای ایجاد سایت مپ

برای آدرس‌های متعدد در یک سایت، می توان از ابزارهایی همچون Find Broken Link و Find Broken Links, Redirects & Google Sitemap Generator Free Tool استفاده کرد. سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند. همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است. در این صفحه ابتدا متوجه می‌شوید نقشه سایت چیست و سپس با انواع نقشه سایت آشنا می‌شوید و در نهایت با روش ساخت نقشه سایت XML و ثبت آن در سرچ کنسول آشنا می‌شوید. شما در هر سایت‌مپ تا سقف صفحه می‌توانید قرار دهید و اگر وبسایت شما بیش از این تعداد صفحه دارد شما مجبورید بیش از یک نقشه سایت ایجاد کنید.

نکات مورد توجه در سایت مپ یا sitemap:

مدیریت نقشه سایت هنر مدیریت هزینه و زمان برای خودمان و گوگل است. به عنوان مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق پیوندها پیدا می کند. و اگر سایت شما کاملاً جدید است و فقط تعداد کمی بک لینک دارد، نقشه سایت برای کمک به گوگل در یافتن صفحات در سایت شما بسیار موثر است. اگر بیش از 1000 URL در فایل وجود دارد، همانند مورد قبل سایت مپ خود را به چندین نقشه سایت کوچکتر تقسیم کرده و از فایل فهرست نقشه برای مدیریت آن‌ها استفاده کنید. اگر فایل شما فقط URL شامل‌های صفحه وب است، می‌توانید یک فایل متنی ساده که حاوی یک URL در هر خط است را به عنوان نقشه سایت خود به گوگل معرفی کنید. آدرس این صفحه در نقشه سایت وجود دارد اما زمانی که ربات های گوگل به آن مراجعه می کنند، هیچ محتوای ارزشمندی را در آن مشاهده نمی کنند.

اگر در فایل ایندکس باید باشد بصورت نمونه کوچک موقعیت آن را در این فایل را توضیح دهید چون من تو فایل روت گذاشتم ولی در گوگل کنسول خطا میزنه لطفا راهنمایی کنید. اگر از افزونه Google XML Sitemaps استفاده میکنید باید نقشه سایت Yoast رو کلا غیرفعال کنید. اگر نقشه نیوز داشته باشید دقیقا از همان جایی که نقشه سایت را معرفی میکنید باید معرفی شود. و سوال دیگه اینکه در گوگل نیوز آیا باید نقشه نیوز رو معرفی کرد؟؟ اگر پاسخ مثبت هست لطفا مسیر ثبت رو هم بگید. جابجا کردن آدرس تاثیر در عملکرد نقشه سایت شما نخواهد داشت. باید اولا نقشه سایت شما با آدرس های جدید آپدیت شود و تمام آدرس های قبلی به آدرس جدید خود ریدایرکت 301 باشند.

نقشه سایت (sitemap) چیست

برای درک بهتر هر کدام از اعداد مشخص‌شده در تصویر را با هم بررسی می‌کنیم. اشاره کردیم که ایندکس صفحات برای گوگل هزینه و زمان زیادی دارد. هم‌چنین باید در نظر داشت که همه سایت‌ها به یک اندازه فعال نیستند. منظور از غیرفعال بودن این است که صفحات جدیدی به آن‌ها اضافه نمی‌شود یا به ندرت تغییر در محتوای آن ایجاد می‌شود.

برای وبلاگ سایتت همون sitemap افزونه یوست سئو رو به کار ببر. سرنوشت ساز است چون برای این که صفحات شما رتبه بگیرد اول باید از زیر دست ربات‌های گوگل رد شود، بنابراین داشتن سایت مپ بخش مهمی از روند بهینه سازی سایت شما محسوب می‌شود. ابزارهای زیادی برای تهیه نقشه سایت به‌صورت آنلاین وجود دارد که به‌جز تهیه نقشه سایت امکانات دیگری را نیز به کاربران خود می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به سایت XML-sitemaps.com اشاره کرد که سایتی است که به‌صورت رایگان و با چند کلیک ساده ، نقشه سایت کاملی به شما ارائه می‌دهد. توصیه می‌کنم فقط زمانی این تاریخ‌ها را تغییر دهید که تغییرات چشمگیری در سایت خود ایجاد کرده‌اید (یا محتوای جدیدی را به صفحه افزوده‌اید). در غیر اینصورت، گوگل هشدار می‌دهد که بروزرسانی تاریخ‌ها در صفحاتی که تغییر نیافته‌اند می‌تواند به عنوان یک شیوه نامطلوب به نظر برسد.