نقشه سایت چیست و باید شامل چه چیزهایی باشد


با اضافه شدن یک محتوای جدید یا تغییر در یکی از صفحات سایت باید نقشه سایت ما نیز به‌روز شود در نتیجه مدیریت آن به صورت دستی تقریبا غیرممکن است. از طرف دیگر برخی صفحات مثل «تماس با ما» یا «درباره ما» هم ارزشمند نیستند. اگرچه کاربر با مطالعه محتوای این صفحات می‌تواند با کسب و کار ما آشنا شود، اما از نظر SEO اهمیتی ندارند. در این مقاله با نقشه سایت و کاربرد آن آشنا می شوید و به شما می گوییم چه طور در سایت های طراحی شده توسطسایت ساز آنلاین یوتاب ، نقشه ی سایت خود را مشاهده کنید. همچنین نحوه معرفی نقشه سایت به گوگل وب مستر تولز را مطرح می کنیم … ابزار‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند با استفاده از آن‌ها فایل نقشه را ایجاد کنید.

پیشنهاد میکنم از افزونه Google XML Sitemaps استفاده کنید. برای صفحه بندی معمولا به صورت مستقیم کدنویسی انجام میدهیم. برای اطلاعات دقیق تر در مورد افزونه های وردپرس و کارایی هرکدام پیشنهاد میکنیم از سایت های تخصصی که در این حوزه فعالیت میکنند استفاده کنید. احتمالا در قالب یا یکی از افزونه های شما خطایی وجود دارد که این صفحه به درستی تولید نمیشود. پیشنهاد میکنیم از طریق فایل wp-config.php وضعیت debug را فعال کنید تا خطاهای موجود به شما نمایش داده شود. در پنل جدید سرچ کنسول شما امکان ثبت یک دامنه را دارید که در این شرایط به اطلاعات زیردامنه ها نیز دسترسی خواهید داشت.

  • به این ترتیب تمامی فایل ها، برگه ها و صفحات سایت با سرعت بیشتری ایندکس میشه.
  • در صورتی که افزونه فروشگاه ساز ووکامرس را نصب کرده باشید بخشی به نام “محصولات” به تب “انواع محتوا” اضافه شده است که می توانید بسته به نیازتان محصولات را هم از سایت مپ خارج نمائید.
  • پس هرگاه یک صفحه جدید به سایتتان اضافه کنید (فرقی ندارد پست بلاگ باشد یا صفحه تجاری یک محصول)، لینک مربوط به آن صفحه، بصورت اتوماتیک به سایت مپ شما اضافه خواهد شد.
  • برای راه اندازی بخش بلاگ سایتمون، به ناچار بر روی ساب دامین مجبور شدیم سایت رو با cms وردپرس بالا بیاریم.

سایت شما می‌تواند یک نقشه سایت برای صفحات، یک نقشه برای تصاویر و یک نقشه برای ویدیوها داشته باشد. نحوه ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول را در ادامه توضیح خواهیم داد. همانطور که در بخش قبل گفتیم در صورتی که تمام صفحات سایت شما در سایت مپ موجود باشند، گوگل بهتر می‌تواند محتوا‌های وب سایت شما را کشف کرده و آن‌ها را ایندکس کند. این اطلاعات داخل این فایل می‌تواند شامل گزینه‌های منو اصلی سایت و همچنین لینک‌های موجود در صفحات باشند.

در جاب تیم شما میتوانید یک رزومه قوی از خودتون در صفحه اول گوگل ایجاد کنید با افراد متخصص حوزه خود آشنا شوید و پیشنهادهای کاری جذابی از طریق کارفرماها دریافت کنید. جاب تیم در زمینه های برنامه نویسی ، دیجیتال مارکتینگ و سئو فعالیت می کند. با استفاده از بخش گزارش این فایل در سرچ کنسول، سایت مپ را برای گوگل ارسال کنید. آدرس این صفحه در نقشه سایت وجود دارد، اما تگ نوایندکس یا noindex در آن قرار داده شده است. حجم فایل نقشه سایت باید کمتر از 10 مگابایت وتعداد آدرس های آن باید کمتر از 10 هزار صفحه باشد. Sitemap.xml/آدرس سایت، کافی است این آدرس را در سرچ کنسول معرفی کنید.

ایجاد کردن سایت مپ به کمک افزونه Google XML Sitemaps

در این مقاله آموزشی از پایگاه خبری – آموزشی سئوف متوجه شدیم Sitemap چیست و چه کاربردی دارد. یک نقشه برای سایت به گوگل کمک می‌کند تا زودتر بتواند به تمام محتواهای سایت دسترسی پیدا کرده و آنها را کراول و ایندکس کند. اگر گوگل نتواند تمام سایت شما و محتوای آنرا کراول کند محتواهایتان ایندکس نخواهد شد و در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نخواهد شد. نقشه سایت چیست ؟ – سایت مپ یا Sitemap مانند نقشه‌ای است که نشان می‌دهد داخل سایت چه صفحاتی وجود دارند و چگونه می‌توان به محتوای داخل صفحات دسترسی داشت.

نحوه معرفی نقشه سایت (site map) به گوگل وب مستر تولز یا سرچ کنسول :

نقشه سایت فایلی است که آدرس تمام صفحات سایت در اون قرار میگیره و مربوط با مبحث سئو تکنیال است. بنابراین با ساخت سایت مپ و معرفی اون به گوگل، زمانی که موتورهای جستجو به سایت شما سر بزنن تمام لینک هایی که در نقشه سایت وجود داره رو بررسی میکنن. به این ترتیب تمامی فایل ها، برگه ها و صفحات سایت با سرعت بیشتری ایندکس میشه. حتی اگه آدرس صفحه ای رو ریدایرکت کنین از اون جایی که url جدید در نقشه سایت وجود داره موتورهای جستجوی گوگل سریع تر متوجه این تغییر میشن و صفحه جدید رو ایندکس میکنن. نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل متنی است که دربردارنده تمام آدرس های موجود در سایت می باشد.

فایل سایت‌مپ را تا می‌توانید کوچک و کم‌حجم‌تر کنید.

چه محتواهایی داخل سایت قرار دارد و چگونه می‌توان به هرکدام دسترسی داشت. و اینکه محتواهای مهم و اولویت‌دار برای کراول شدن کدام‌ها هستند. سلام داشتن سایت مپ اجباری نیست ولی یکی از فاکتورهای سئو هست که بودنش مزایایی داره که به سایت کمک میکنه. در مورد سوالت، پرتال (و سیستم‌های خوب مشابه) به شما امکان اتصال به وبمستر تولز رو میدن و خودشون سایت مپ رو براتون اضافه میکنند. در کل جدا کردن نقشه سایت موبایل و دسکتاپ کاری هست که در سئو توصیه نمیشه.