از زم، که ایلان ماسک توییتر را تصاحب کرد، Mastodon، یک پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز و منبع باز، تعداد کاربران خود را از 300 هزار به 2.5 میلیون کاربر فعال ماهانه افزایش داده است.
Eugen Rochko، بنیانگذار Mastodon، نقطه عطف در a پست وبلاگ این هفته، پلتفرم خود را به ،وان یک «جایگزین کاملاً متفاوت:
«در حالی که هیچ کمبودی در پلتفرمهای جدید و قدیمی رسانههای اجتماعی وجود ندارد، این یک رویکرد کاملاً متفاوت برای رسانههای اجتماعی است که چیزی را ارائه میدهد که رسانههای اجتماعی سنتی نمیتوانند ارائه دهند. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که Mastodon اخیراً در محبوبیت منفجر شده است و از حدوداً جهش کرده است. 300 هزار کاربر فعال ماهانه به 2.5 میلیون کاربر بین ماه های اکتبر و نوامبر، با تعداد بیشتری از رو،مه نگاران، شخصیت های سیاسی، نویسندگان، بازیگران و سازمان ها در حال جابجایی هستند.
مالکیت جدید توییتر باعث ایجاد اصطکاک با کاربران می شود و بسیاری را وادار به جستجوی جایگزینی می کند.
نرم افزار رایگان و منبع باز Mastodon به هر ،ی اجازه می دهد تا یک پلتفرم رسانه اجتماعی را بر روی زیرساخت خود اجرا کند در حالی که به یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز جه، متصل است.
محبوبیت ناگه، Mastodon که به طور عمومی در سال 2016 راه اندازی شد، منجر به افزایش سوالات و نگر، های کاربران جدید شده است.
روچکو اخیراً یک AMA در Reddit برگزار کرد تا به این نگر،ها رسیدگی کند و به دهها سؤال متداول پاسخ دهد.
من این موضوع را غربال کردم تا برخی از مهمترین نکات، از جمله بسیاری از سوالاتی که از بازاریابان دیدهام را بیان کنم.
وضعیت توییتر
سوال: «وقتی برای اولین بار تصمیم به توسعه Mastodon گرفتید، آیا پیشبینی میکردید که وضعیتی مانند آنچه در توییتر رخ داد؟»
روچکو گفت که نسبت به رهبری توییتر بدبین است اما هرگز چنین وضعیتی را پیش بینی نکرده است:
«برخی از انگیزههای اصلی من برای کاوش در رسانههای اجتماعی فدرال (در آن زمان شبکه اجتماعی گنو) و در نهایت تصمیم به انجام دیدگاه خودم در مورد آن با Mastodon، عدم اطمینان در مورد رهبری و آینده توییتر بود، بنابراین، به نوعی، بله. اما نمیخواهم وانمود کنم که فکر میکردم در آن زمان چیزی برای پروژه من اتفاق میافتد.»
Mastodon به ،وان یک جایگزین توییتر
سوال: “به نظر شما ماستودون بزرگتر از سایر جایگزین های توییتر مانند حقیقت اجتماعی خواهد شد؟”
روچکو می گوید بله:
“اگر قبلاً نبوده است، که تقریباً مطمئن هستم که بوده و همیشه بوده است، بله.”
الگوریتم ها
سوال: “نظر شما در مورد “الگوریتم” چیست؟ آیا ما تعداد بیشتری از این الگوریتمهای ساده و شفاف را برای مرتبسازی پست خواهیم دید، به ،وان مثال به ،وان یک روش مرتبسازی جایگزین در /public/local، /public و /،me؟
روچکو میگوید که احساسات قوی نسبت به الگوریتمها ندارد و متعهد به حفظ یک خوراک زم، مع، است:
«من فکر میکنم که الگوریتمهای شخصیسازیشده مانند توصیههای TikTok یا YouTube باید با دقت زیادی مورد بررسی قرار گیرند، زیرا چگونه میتوانند تعصبات شما را تقویت کنند و شما را در سوراخهای ،گوش توطئهای فرو ببرند. من از هر چیزی که مربوط به یادگیری ماشینی در Mastodon باشد دوری کرده ام. اما من به طور کلی در مورد «الگوریتمها» احساس قوی ندارم، فقط این است که فید اصلی باید زمانبندی مع، داشته باشد و فقط حاوی محتوایی باشد که شما تصمیم گرفتید در آنجا قرار دهید.
صفحه را کاوش کنید
سوال: «آیا برنامههایی وجود دارد که اجازه میدهد «چند بار یک تیکه دلخواه انتخاب شده است» به ،وان معیار مرتبسازی استفاده شود؟ اگر نه، چرا تصمیم به عدم استفاده از آن گرفته شد؟»
Rochko می گوید صفحه کاوش به طور پیش فرض برای انجام این کار طراحی شده است:
«پستهای پرطرفدار در صفحه کاوش بر اساس وبلاگهای مجدد آنها رتبهبندی میشوند و تعداد موارد دلخواه با کاهش از زمان انتشار پست (مشابه Reddit و HN) کاهش مییابد.»
فرآیند ثبت نام
سوال: «فرایند ثبت نام در اندروید کمی قدیمی است. چگونه آن را برطرف میکنید تا برای کاربر، که از فناوری کمتر آگاه هستند، آن را در دسترستر کنید؟»
روچکو میگوید که Mastodon در حال طراحی مجدد فرآیند Onboarding در اندروید است:
«آ،ین نسخه بتا ما در اندروید شامل یک جریان داخلی طراحی شده است. بزرگترین تفاوتها این است که صفحه شروع اکنون شامل توضیحی درباره سرورها میشود، و اینکه صفحه سرور به شما اجازه میدهد با انتخاب یک سرور عمومی تصادفی به زبان خود، بدون انتخاب انتخابی، روی Next ضربه بزنید.
پیام مستقیم
سوال: “من کنجکاو هستم که چرا ویژگی های اساسی تری مانند جداسازی DM از اعلان ها ندارد؟”
روچکو توضیح میدهد که Mastodon DM سنتی ندارد، فقط پستهایی محدود به کاربران فردی است:
ماستودون DM های سنتی ندارد و انتخاب های مختلف UX با شفاف سازی بیشتر انگیزه می شوند. Mastodon دارای تنظیمات قابل مشاهده ریز برای پست ها است، به این م،ی که می تو،د یک پست را (حتی به ،وان بخشی از یک موضوع) فقط به دنبال کنندگان خود یا فقط افرادی که در پست ذکر شده اند محدود کنید. اینها را می توان برای همان هدفی که DM ها استفاده کرد، اما به خصوص در مورد مدل رشته و آدرس دهی، آنها ی،ان نیستند.
Rochko اضافه می کند که DM های رمزگذاری شده سرتاسر در پشت رایتر قرار دارند، اما اولویت بهبود برنامه های رسمی iOS و Android است:
«آنچه ما در Backburner داریم، DM های رمزگذاری شده سرتاسر هستند. و منظورم این است که از ابتدا برای DM طراحی شده است. من کار روی آن ویژگی را در سال 2020 شروع کردم اما سپس در سطح مشتری متوقف شد. ما به برنامه های بومی خودمان نیاز داشتیم تا کار زمینی را روی طراحی پروتکل های سمت کلاینت انجام دهیم، و در آن زمان هیچ کدام را نداشتیم. در سال 2021 ما بالا،ه یک برنامه رسمی iOS را راه اندازی کردیم و در سال 2022 بالا،ه یک برنامه رسمی اندروید را راه اندازی کردیم، اما چیزهای زیادی وجود دارد که این برنامه ها به آن نیاز دارند. قبل از DM های رمزگذاری شده سرتاسر که هنوز در پشتیبان هستند.
برنامه های شخص ثالث
سوال: «فقط میخواهم بدانم چرا شما و تیمتان روی برنامههای iOS و Android تمرکز میکنید، زیرا در حال حاضر برنامههای شخص ثالث دیگری در دسترس هستند که میتوانند تأیید شوند؟»
روچکو میگوید که این موضوع به علائم تجاری و نام تجاری مربوط میشود:
زم، که اپلیکیشن iOS برای اولین بار معرفی شد، به جزئیات آن پرداختم. مردم به دنبال “Mastodon” در فروشگاه های برنامه های خود پلتفرم می گردند (در واقع، 82٪ از دانلودهای iOS ما از طریق افرادی انجام می شود که از جستجو استفاده می کنند و نه از لینک های وب به برنامه). احتمالاً نمیتو،م علامت تجاری خود را به برنامهای بدهیم که هیچ تأثیری روی آن نداشتهایم (اگر برنامه تصمیمهای بد UX بگیرد یا نگهداری از آن متوقف شود چه میشود؟)، و همچنین نمیخواستیم هیچ برنامهای را که کاربران فعلی از قبل به آن متکی بودند و تغییر میدادند، در اختیار بگیریم. آی تی. علاوه بر این، ما در موقعیت منحصر به فردی هستیم که منابع لازم برای سرمایه گذاری در طراحی حرفه ای UX را داریم. کار بر روی برنامه های خودمان به ما بینش هایی در مورد نقاط درد با API ها داده است و مستقیماً به بهبود کدهای سمت سرور کمک می کند که همه برنامه ها می توانند از آن بهره مند شوند.
برای اطلاعات بیشتر، نگاه کنید به AMA کامل اینجاست.
تصویر ویژه: دیوید بونالدو/Shutterstock
منبع: https://www.searchenginejournal.com/mastodon-reaches-2-5-million-users-founder-،lds-reddit-ama/475130/