راهنمای مبتدیان برای پارامترهای URL



پارامترهای URL و نحوه تاثیر آنها بر سئو

اگرچه پارامترهای URL در دست متخصصان باتجربه سئو بسیار ارزشمند هستند، اما اغلب چالش‌های جدی برای رتبه‌بندی وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند.

در این راهنما، رایج‌ترین مسائل سئو را که باید در هنگام کار با پارامترهای URL مراقب آن باشیم، به اشتراک می‌گذاریم.

اما قبل از آن، اجازه دهید به برخی از اصول اولیه بپردازیم.

پارامترهای URL چیست؟

پارامترهای URL (همچنین به ،وان رشته های پرس و جو یا پارامترهای پرس و جو URL شناخته می شود) ،اصری هستند که در URL های شما درج می شوند تا به شما در فیلتر ، و سازماندهی محتوا کمک کنند. یا ردیابی را در وب سایت خود اجرا کنید.

برای شناسایی پارامتر URL، به بخشی از URL که بعد از علامت سوال (؟) می آید نگاه کنید.

پارامترهای URL شامل یک کلید و یک مقدار است که با علامت تساوی (=) از هم جدا می شوند. سپس چندین پارامتر با علامت (&) از هم جدا می شوند.

یک رشته URL کامل با پارامترها به شکل زیر است:

نمونه ای از یک رشته URL کامل با پارامترها

در مثال بالا دو پارامتر وجود دارد:

  1. “رنگ” با مقدار “آبی”
  2. “مرتب سازی” با مقدار “جدیدترین”

این یک صفحه وب را برای نمایش محصولات آبی فیلتر می کند و آنها را با جدیدترین آنها مرتب می کند.

پارامترهای URL بسته به کلیدها و مقادیر خاص متفاوت خواهد بود. و می تواند شامل بسیاری از ،یبات مختلف باشد.

اما ساختار اصلی (در زیر نشان داده شده است) همیشه چیزی شبیه به “https//www.domain.com/page?key1=value1&key2=value2” خواهد بود.

نمونه ای از ساختار پایه پارامتر URL

و در اینجا م،ای هر بخش آمده است:

  • کلید 1: نام متغیر اول
  • کلید 2: نام متغیر دوم
  • ارزش 1: ارزش ملک اول
  • ارزش 2: ارزش ملک دوم
  • ?: رشته پرس و جو شروع می شود
  • =: جداکننده ارزش
  • &: جداکننده پارامتر

همچنین می‌تواند کلیدها و مقادیر اضافی برای تشکیل پارامترهای پیچیده‌تر URL وجود داشته باشد.

نحوه استفاده از پارامترهای URL (با مثال)

پارامترهای URL معمولاً برای مرتب‌سازی محتوا در صفحه استفاده می‌شوند و این امر باعث می‌شود تا کاربران در محصولات راحت‌تر حرکت کنند. مثل یک فروشگاه اینترنتی.

این رشته های پرس و جو به کاربران این امکان را می دهند که صفحه ای را مطابق با نیازهای خاص خود سفارش دهند.

رشته های پرس و جو از پارامترهای ردیابی به همان اندازه رایج هستند.

آنها اغلب توسط بازاریابان دیجیتال برای نظارت بر اینکه ترافیک از کجا می آید استفاده می شود. بنابراین آنها می توانند نحوه مشارکت پست های رسانه های اجتماعی، کمپین های تبلیغاتی و/یا خبرنامه های ایمیلی خود را در بازدید از وب سایت پیگیری کنند.

در اینجا نگاهی به پارامترهای ردیابی و مرتب سازی می اندازیم:

نمونه ای از پارامتر ردیابی و مرتب سازی

پارامترهای URL چگونه کار می کنند؟

طبق گفته گوگل، دو نوع اصلی از پارامترهای URL وجود دارد. و نحوه کار آنها به نوع آن بستگی دارد:

  1. پارامترهای اصلاح محتوا (فعال): پارامترهایی که محتوای نمایش داده شده در صفحه را تغییر می دهند. به ،وان مثال، صفحه نمایش تی شرت های مشکی.
  2. پارامترهای ردیابی (غیرفعال): پارامترهایی که اطلاعات را ثبت می کنند، مانند اینکه کاربران از کدام شبکه آمده اند، کاربر روی کدام کمپین یا گروه تبلیغاتی کلیک کرده است، و غیره—اما محتوای صفحه را تغییر نمی دهد. و از URL های سفارشی می توان استفاده کرد ردیابی پیشرفته.
  • به ،وان مثال، « ترافیک را از یک خبرنامه ایمیل ردیابی کنید.
  • و ترافیک را از یک کمپین توییتر پیگیری کنید.

نمونه های رشته پرس و جو URL

ما قبلاً چند روش مختلف را پوشش داده ایم که رشته های پرس و جو می توانند مفید باشند.

اما کاربردهای رایج زیادی برای پارامترهای URL وجود دارد:

فهرستی که کاربردهای مختلف پارامترهای URL از جمله ردیابی، مرتب‌سازی، جستجو، شناسایی، صفحه‌بندی، ترجمه و فیلتر ، را توضیح می‌دهد.

چه زم، پارامترهای URL به یک مشکل SEO تبدیل می شوند؟

ا،ر مردم توصیه می کنند تا حد امکان از پارامترهای URL دوری کنید.

این به این دلیل است که مهم نیست پارامترهای URL چقدر مفید هستند، آنها مشکلات ،یدن و فهرست‌بندی را ایجاد می‌کنند.

ساختار ضعیف و پارامترهای URL غیرفعال که محتوای صفحه را تغییر نمی دهند، می توانند URL های بی پای، با همان محتوا ایجاد کنند.

رایج ترین مشکلات سئو که توسط پارامترهای URL ایجاد می شود عبارتند از:

1. محتوای تکراری: از آنجایی که موتورهای جستجو هر URL را به ،وان یک صفحه جداگانه در نظر می گیرند، ممکن است چندین نسخه از همان صفحه ایجاد شده توسط یک پارامتر URL در نظر گرفته شود. محتوای تکراری. زیرا صفحه ای که بر اساس پارامتر URL مرتب شده است، اغلب بسیار شبیه به صفحه اصلی است. و برخی از پارامترها ممکن است دقیقاً همان محتوای صفحه اصلی را برگردانند.

2. ضایعات بودجه ،یدن: URL های پیچیده با پارامترهای متعدد URL های مختلفی را ایجاد می کنند که به محتوای ی،ان (یا مشابه) اشاره می کنند. به گفته گوگل، ،نده ها ممکن است پهنای باند خود را هدر دهند یا در نمایه سازی تمام محتوای وب سایت دچار مشکل شوند.

3. کلمه کلیدی آدمخواری: نسخه های فیلتر شده URL اصلی همان گروه کلیدواژه را هدف قرار می دهند. این منجر به رقابت چندین صفحه برای کلمات کلیدی مشابه می شود. این می تواند موتورهای جستجو را در مورد اینکه کدام یک از صفحات رقیب باید برای کلمه کلیدی رتبه بندی شوند سردرگم کند.

4. سیگنال های رتبه بندی رقیق شده: وقتی چندین URL با یک محتوا دارید، افراد ممکن است به هر نسخه پارامتری صفحه پیوند دهند. که ممکن است منجر به این شود که صفحات اصلی شما در کل رتبه خوبی نداشته باشند.

5. خوانایی URL ضعیف: یک URL پارامتری عملاً برای کاربران غیرقابل خواندن است. هنگامی که در SERP ها نمایش داده می شود، URL پارامتری غیرقابل اعتماد به نظر می رسد و باعث می شود کاربران کمتر روی صفحه کلیک کنند.

چگونه پارامترهای URL را برای SEO خوب مدیریت کنیم

بسیاری از مسائل سئو که در بالا ذکر شد به یک چیز اشاره دارند: ،یدن و نمایه سازی همه URL های پارامتر شده.

اما خوشبختانه، SEO ها در برابر ایجاد بی پایان URL های جدید از طریق پارامترها ناتوان نیستند.

در اینجا چند راه حل وجود دارد که می تو،د پیاده سازی کنید.

از پیوند داخلی مداوم استفاده کنید

اگر وب سایت شما دارای URL های پارامتری زیادی است، مهم است که به ،نده ها سیگنال دهید که کدام صفحات نباید با پیوند دادن مداوم به صفحه ثابت و غیر پارامتری ایند، شوند.

به ،وان مثال، در اینجا چند URL پارامتری از یک فروشگاه آنلاین کفش آورده شده است:

نمونه ای از چند URL پارامتری از یک فروشگاه آنلاین کفش

در مواردی مانند این، مهم است که مراقب باشید و پیوسته پیوندهای داخلی را فقط به صفحه استاتیک اضافه کنید – هرگز به نسخه های دارای پارامتر.

به این ترتیب، سیگنال های ثابتی را به موتورهای جستجو ارسال می کنید که کدام نسخه از صفحه مهم است و باید ایند، شود.

یک نسخه از URL را متعارف کنید

تگ های متعارف را روی URL های پارامتری تنظیم کنید و به URL دلخواه خود برای نمایه سازی ارجاع دهید.

اگر پارامترهایی را برای کمک به کاربران برای پیمایش فروشگاه آنلاین کفش خود ایجاد کرده اید، همه تغییرات URL باید شامل بر،ب متعارف باشد که صفحه اصلی را به ،وان صفحه متعارف شناسایی می کند.

این بدان م،است که در تصویر زیر، “و” باید به یک پیوند متعارف به “https://www.domain.com/s،es/women-s،es” اشاره کنند.

نمونه ای از تغییرات URL با صفحه متعارف /s،es/women-s،es/

این یک سیگنال به ،نده ها ارسال می کند که فقط صفحه اصلی و متعارف باید ایند، شود. و نه URL های پارامتر شده.

،نده ها را از طریق Disallow مسدود کنید

اگر با مشکلات مربوط به بودجه ،یدن مواجه هستید، می تو،د انتخاب کنید که ،نده ها از دسترسی به URL های پارامتری شما با استفاده از فایل robots.txt خود جلوگیری کنند.

یک فایل robots.txt قبل از ،یدن در یک وب سایت توسط ربات ها بررسی می شود. و دستورالعمل‌های مربوط به اینکه کدام صفحات از ،یدن اجتناب کنند را دنبال می‌کنند.

قانون robots.txt زیر هرگونه نش، اینترنتی دارای علامت سوال را غیرمجاز می‌کند – ی،ی URLهای پارامتری شما:

User-agent: *
Disallow: /*?*

هنگامی که می خواهید یک نمای کلی از سلامت سئوی وب سایت خود داشته باشید، مهم است که از ،یدن URL های پارامتری خودداری کنید. بنابراین می تو،د مطمئن شوید که فقط URL های مهم را بررسی می کنید.

هنگام تنظیم یک حسابرسی سایت Semrush، می تو،د ابزار را طوری پیکربندی کنید که URL های پارامتری شده را از ،یدن حذف کند. در اینجا روند راه اندازی به نظر می رسد.

ابتدا ابزار را باز کنید. دامنه خود را وارد کرده و روی “شروع کنید حسابرسی

ابزار حسابرسی سایت با فلشی که به دکمه

پنجره “تنظیمات حسابرسی سایت” ظاهر می شود.

پنجره

کلیک “پارامترهای URL را حذف کنید” و پارامترهایی را که می خواهید از ،یدن اجتناب کنید فهرست کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید پارامترهای صفحه‌بندی خود را حذف کنید (“?page=1″، “?page=2″، “?page=3″، و غیره) “page” را در کادر سمت راست برگه ذکر کنید.

بخش «حذف پارامترهای URL» در تنظیمات ممیزی سایت

این اطمینان حاصل می کند که ابزار از ،یدن URL هایی که کلید “صفحه” را در پارامترهای URL خود دارند، جلوگیری می کند.

بعد از اینکه تمام پارامترهایی را که می خواهید نادیده بگیرید را لیست کردید، روی “کلیک کنید”حسابرسی سایت را شروع کنید

این ابزار یک گزارش تولید می کند و یک نمای کلی از سلامت فنی سایت شما ارائه می دهد.

"سلامت سایت" بخش برجسته شده در گزارش

همراه با برخی از مهمترین مشکلاتی که در سایت شما پیدا کرد.

"موضوعات برتر" بخش در نتایج ممیزی سایت

سپس، می تو،د هر موضوع را بررسی کنید. و برای رفع آنها گام بردارید.

مدیریت پارامترهای URL برای SEO

URL های پارامتری تغییر محتوا یا پیاده سازی ردیابی در سایت شما را آسان تر می کند، بنابراین ارزش استفاده از آنها را در مواقع ضروری دارد.

شما باید به ،نده‌های وب اجازه دهید بدانند که آیا URL‌ها را با پارامترها می‌،ند یا خیر. و نسخه‌ای از صفحه را که با ارزش‌ترین است برجسته کنید.

وقت خود را صرف کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک از URL های شما نباید ایند، شوند. با گذشت زمان، ،نده های وب بهتر متوجه می شوند که چگونه صفحات سایت شما را پیمایش و رفتار کنند.


منبع: https://www.semrush.com/blog/url-parameters